VN2000 makeover.

MC-relaterade diskussioner. Övrigt behandlas i "Ordet är fritt"
Kategoriregler

Här kan du lägga upp trådar och göra inlägg om allt hojsnack som inte hör hemma i någon annan kategori. – Men det måste vara hojrelaterat!

► Visa - In English
Användarvisningsbild
thomsen#5428
Blev användare: ons 14 jan 2009, 12:40
Hemort: Åhus

Re: VN2000 makeover.

Inläggav thomsen#5428 » sön 13 nov 2016, 20:11

Vintern har kommit till Skåne och i garaget går arbetet långsamt framåt.
Det är inte mycket man hinner på vardagarna och på helgerna har det varit mycket annat bokat.
Jag har i alla fall hunnit med en del. Som sagt så har kylaslangarna kopplats och tanken passar även nu när slangarna är på plats.

Bild

Jag hittade en enkel framlampa på Biltema som jag tyckte såg bra ut. Den är inte stor, men det är ju så jag vill ha det... :) Att tillverka ett fäste för framlampan var inte helt enkelt eftersom jag inte riktigt visste var jag ville ha den, så det fick blir trial and error-varianten här. Efter ett par försök hittade jag rätt höjd på lampan och kunde få klart ett fäste. Inte det vackraste jag har tillverkat, men vi får se om jag behåller det eller gör om det så småningom.

Bild

Blinkersplaceringen fram är också löst. Det blev en egen variant som skruvas i fästena för tändningslåset, eftersom det ska flyttas. Det ska bli lite smalare än på bilden, men innan jag har bestämt mig för vilka blinkers jag ska ha så vågar jag inte kapa till det i rätt längd.

Bild

En sak som jag har längtat efter länge är att flytta det bakre bromsoket. Det bara sitter där som en stor jäkla klump längst upp på toppen av bromsskivan. :roll: Fult som stryk tycker jag det är, speciellt när man försöker få till ett "cleant" bygge utan en massa krafs överallt.
Jag hittade toppeninstruktioner på ett amerikanskt forum, där de hade beskrivit precis hur man ska göra. Ebay scannades av och jag hittade ett fäste från en skrotad hoj. Efter ett par veckor låg det o skramlade i botten på brevlådan där hemma. :)
Med hjälp av instruktioner och bilder från våra amerikanska vänner så kapades det nyinköpta fästet. Efter några provmonteringar och idel slipande på fästet så fick jag det till att passa. Sen målades fästet svart med bromsoksfärg. Klart för montering. Wohoo! :D

Före:

Bild

Efter:

Bild

Det är kanske ingen stor grej att göra, men det gjorde en riktigt stor skillnad tycker jag.
Nu kan jag äntligen börja tillverka skärmstagen till bakstänkan. I dem ska även blinkers fästas. Sen funderar jag på en sissybar. Antingen en fast som alltid är där, eller en kombinerad Sissy/pakethållare som är löstagbar. Tål att funderas på ett tag till tror jag. Imorrn blir det en stund i garaget och fixa med skärmstag. See you later. :)
Mvh Fredrik Thomsen "Hellre bortkommen och omkörd, än omkommen och bortkörd"
VN 1700 Voyager Custom -11
Vn 2000 -04
Bild

Länk:
BBkod:
HTML:
Dölj inläggslänk
Visa inläggslänk

Användarvisningsbild
carlberg 6259
Blev användare: tis 12 aug 2008, 17:09
Hemort: Halmstad

Inläggav carlberg 6259 » sön 13 nov 2016, 20:56

Ska bli kul att se denna live , :P
Ha en god vecka och lev livet
1500 c grön/svart När är en Grön bäst?
Var gång
DA Södra Halland

Länk:
BBkod:
HTML:
Dölj inläggslänk
Visa inläggslänk

Användarvisningsbild
andersnordh#2672
Blev användare: sön 22 okt 2006, 22:26
Kontakt:

Inläggav andersnordh#2672 » ons 16 nov 2016, 22:26

Oj, vad läckert det blev EFTER att bromsoket bak flyttats in i svingen istället för att sitta ovanpå, riktigt snyggt!!

Som sagt, skall bli kul att se hur det blir som färdigt resultat.

Ha det gott, vi hörs.
Hälsningar,
Anders, VRS RA Syd & Informationsansvarig
VRS #2672, VROC #14137, IBA #64184
VulcanRider.se
Motorcycle Rides, Youtube
AndersNordh.se ... m.fl. ;-)
Bild

Länk:
BBkod:
HTML:
Dölj inläggslänk
Visa inläggslänk

Användarvisningsbild
Musti#9831
Blev användare: mån 08 feb 2016, 14:34
Hemort: Sundbyberg
Kontakt:

Inläggav Musti#9831 » fre 18 nov 2016, 11:26

Det blir väl till att ta av bromsoket varje gång du ska byta stoppsåsen eller lufta systemet när nippeln hamnar så lågt nu, men det är ett pris man kan vara villig att ta när det ser så jäkla snyggt ut. :D
Mathias "Musti" #9831
DA Stockholm Norr
2003 VN1500 Mean Streak
Sundbyberg, Stockholm

Länk:
BBkod:
HTML:
Dölj inläggslänk
Visa inläggslänk

Användarvisningsbild
Klas#1245
Blev användare: sön 29 okt 2006, 11:43
Hemort: LERUM

Inläggav Klas#1245 » lör 19 nov 2016, 19:15

Ser bra ut so far. Kan bli en farlig aspirant på nästa års Etna-hoj kanske. :wink:
Klas#1245
Vice President
"Better to die with memories than dreams"
MEAN STREAK 1600 07. ETNA & Best in Show Customization 2011
Bild

Länk:
BBkod:
HTML:
Dölj inläggslänk
Visa inläggslänk

Användarvisningsbild
Göran7713
Blev användare: lör 14 aug 2010, 17:10

Inläggav Göran7713 » mån 21 nov 2016, 21:08

Har haft samma tankar som du ang bromsoket men vågar mig inte på det...........
Göran 7713
VN2K

Länk:
BBkod:
HTML:
Dölj inläggslänk
Visa inläggslänk

Användarvisningsbild
Musti#9831
Blev användare: mån 08 feb 2016, 14:34
Hemort: Sundbyberg
Kontakt:

Inläggav Musti#9831 » ons 23 nov 2016, 12:46

Dum fråga kanske, men vad är det som håller fast bromsoket och fästet mer än hjulaxeln?
Mathias "Musti" #9831
DA Stockholm Norr
2003 VN1500 Mean Streak
Sundbyberg, Stockholm

Länk:
BBkod:
HTML:
Dölj inläggslänk
Visa inläggslänk

Användarvisningsbild
Göran7713

Inläggav Göran7713 » ons 23 nov 2016, 21:42

En "bula" på swingen som passar i spåret som syns på bilden på det delade fästet
Göran 7713
VN2K

Länk:
BBkod:
HTML:
Dölj inläggslänk
Visa inläggslänk

Användarvisningsbild
thomsen#5428

Inläggav thomsen#5428 » sön 27 nov 2016, 20:26

Musti#9831 skrev:Dum fråga kanske, men vad är det som håller fast bromsoket och fästet mer än hjulaxeln?

Just nu är det faktiskt bara hjulaxeln som håller fästet. Efter att ha sökt på de amerikanska forumen så har jag sett att flera kör med just den här modifieringen. Jag har dock funderat på att svetsa på ett extra fäste som passar i "urgröpningen" i bromsoksfästet. Eftersom flera kör så här så borde det funka tänker jag. Bromsoksfästet får ju stöd av den undre armen på svingen som den "vilar" på.

Jag har pysslat vidare lite på de kvällar jag har orkat, eftersom jobbet tar alldeles för mycket plats i mitt liv just nu...... Man får passa på när orken finns.
T.e.x så har jag fixat nya skärmstag till bakskärmen. Jag tänker att det är bättre att göra rejäla doningar än något smalt smäck som inte håller. Det ska nämligen gå att sätta fast en sissy/pakethållare på skärmstagen, så "rather safe than sorry".

Bild

Skylthållaren svetsades fast i skärmstaget också, så nu lär jag inte tappa skylten i alla fall.... :lol:

En av de stora klurigheterna var att komma på var jag skulle göra av tändningslåset, eftersom det inte får sitta på styrkronan längre. Efter en hel del funderingar och mätande kom jag fram till att det blir bäst om jag sätter det bakom kåpan vid tändspolarna, på vänster sida om motorn.
En hel jäkla dag tog det att fixa till ett fäste som funkar och som är någorlunda vattensäkert....
Hur kan man lägga så mycket tid på en sån liten grej? Så här blev den i alla fall:

Bild

Snart är det dags att börja pilla med elen. Det problemet tar vi en annan dag. That's it for now. Over & out.
Vn 2000 -04
Bild

Länk:
BBkod:
HTML:
Dölj inläggslänk
Visa inläggslänk

Användarvisningsbild
thomsen#5428

Inläggav thomsen#5428 » ons 11 jan 2017, 21:32

Då så gott folk, så var det dags för en uppdatering igen.
Jag har legat lite lågt ett tag. Blev ju tvungen att fira jul och nyår o annat trevligt. Dessutom så har jag lackerat ett släp till en viss herr Nordh....

I alla fall, jag har inte gjort så mycket på min egen hoj, men lite har hänt.
Eftersom jag aldrig har varit ett stort fan av tå-häl-växelspak så har häl-delen fått vika hädan. Tack vare tips från Ben så gick det att lösa väldigt enkelt.
Bort med häl-delen och stoppa dit en bricka och ett borrstopp! Man tager det man haver, o det funkar skitbra! Tack för tipset Ben! :D

Bild

Tur att man har sådana goa kompisar i föreningen som gärna delar med sig av sina tricks. Det har hjälpt mig mycket i mitt byggande genom åren. Hatten av till er allihop!

Skärmstagen har blivit lackade och regplåten är på plats. Jag beställde en regplåtshållare från Vulcan-shopen, så alla kan se vilken fantastisk förening man tillhör. :wink:
Den fick modifieras lite grann såklart, för att kunna dra sladdar till skyltbelysning så osynligt som möjlilgt. Den som har läst mina trådar tidigare vet att jag tycker att sladdar är ett djävulens påfund som till varje pris ska gömmas! Det finns inget som jag gillar mer än ett bygge där man undrar hur fan allt fungerar. Det finns ju inte några kablar eller slangar någon stans! Sånt är imponerande i min bok!
Förutom skylt + belysning så är även bakljus/blinkers på plats. De var kromade när de köptes men nu ville jag ha svarta, för att de skulle smälta in i sin miljö.

Bild

Efter att ha funderat ett tag så var jag inte helt nöjd med det styret jag köpte på Blocket. Det var absolut inget fel på det, men jag ville ha ett som var lite smalare och kantigare. Dessutom så hade jag sett styren som har "förstärkningar" med borrade hål i, och det tyckte jag skulle passa så himla bra med mina skärmstag till bakskärmen... Dessutom ville jag ha liiite mer höjd på styret.
Efter att ha letat på Ebay ett tag så hittade jag ett styre från samma ställe där jag köpte styret till min 1700 Voyager Custom. Jag blev kär och beställde med en gång. :roll:
Leveransen kom för ett par veckor sen och jag kunde ju så klart inte låta bli att provmontera det...

Bild

Igår kom det ännu en leverans som jag har längtat efter.
Jag var ju först inne på att behålla original-hastighetsmätaren för att spara pengar. Det sket sig! :shock:
För att kunna använda originalmätaren så var jag tvungen att ha en ganska stor konsoll på tanken, men jag kunde inte riktigt bli kompis med den där konsollen, hur mycket jag än ville...
Jag fick krypa till korset, ta lite sparkapital och beställa en ny mätare. Det satt långt inne, men när jag väl hittade prylen så var det kört. Tack till Pär på NCCR för det stora tålamodet när jag i min osäkerhet ställer 100 frågor om prylarna!
Det blev till slut en Motogadget Tiny-mätare. Och den är verkligen Tiny! Endast 54 mm i diameter liten kommer den inte att störa direkt. Från NCCR kom även blinkersmotstånd, handtag, backspeglar och en liten reflex. Man vill ju köra lagligt.....

Bild

Nu har jag så jag kan sysselsätta mig ett tag till.
Jag är sugen på att skaffa ett annat luftfilter. Jag tycker att det som sitter på nu är i vägen för den snygga motorn, så jag vill skaffa ett annat. Det känns som om det blir en favorit i repris, typ samma som jag hade på min 800, alltså ett sånt här:

Bild

Jag bara funderar på om det blir lite sämre än det jag har just nu som ser ut så här:

Bild

Även om det blir ett litet tapp i effekt så tycker jag inte det gör så mycket, för det här är det mest brutala jag har kört någonsin!! :shock:

Om det är någon som kan ge lite input angående ett "Spike air filter" så är jag mer än tacksam.
Vn 2000 -04
Bild

Länk:
BBkod:
HTML:
Dölj inläggslänk
Visa inläggslänk

Användarvisningsbild
Klaus713
Blev användare: sön 22 okt 2006, 20:49
Hemort: Björsared

Inläggav Klaus713 » ons 11 jan 2017, 21:44

Anette har ju Thunder tornado på sin hoj som liknar spike.
Sitter Kn filter i den. Ska du verkligen behålla fotplattorna jag hade satsat på framflytt och du är ju rätt lång också.
Da Göteborg
Lycklig ägare av en Vn2000

Länk:
BBkod:
HTML:
Dölj inläggslänk
Visa inläggslänk

Användarvisningsbild
TommyK#10133
Blev användare: lör 29 okt 2016, 20:59
Hemort: Kode
Kontakt:

Inläggav TommyK#10133 » tor 12 jan 2017, 22:53

Att följa ditt bygge, är nästan lika trevligt som att spöa en HD med min gamla RD :)
'
Gör inte imorgon, vad du kunde gjort igår

Länk:
BBkod:
HTML:
Dölj inläggslänk
Visa inläggslänk

Användarvisningsbild
thomsen#5428

Inläggav thomsen#5428 » lör 14 jan 2017, 16:33

Klaus713 skrev:Anette har ju Thunder tornado på sin hoj som liknar spike.
Sitter Kn filter i den. Ska du verkligen behålla fotplattorna jag hade satsat på framflytt och du är ju rätt lång också.

Jag tror att det blir ett "Spike-filter" då. Det är betydligt snyggare än den jättekolossen som sitter där nu.
Jag tror jag kommer att slopa fotplattorna också. Jag har funderat på det tidigare och jag tror att jag kommer att få en bättre körställning, eftersom det känns som om fötterna kommer att hamna lite längre fram än med fotplattorna. Det blir nog en egentillverkad budgetvariant till att börja med.

Sen vill jag bara säga att det är kul att ni kommenterar mina inlägg. :D
Tack allihop!
Vn 2000 -04
Bild

Länk:
BBkod:
HTML:
Dölj inläggslänk
Visa inläggslänk

Användarvisningsbild
Göran7713

Tack till Pär på NCCR

Inläggav Göran7713 » lör 14 jan 2017, 22:02

Thomsen, precis min upplevelse, Pär är en klippa av tålamod-
Göran 7713
VN2K

Länk:
BBkod:
HTML:
Dölj inläggslänk
Visa inläggslänk

Användarvisningsbild
thomsen#5428

Inläggav thomsen#5428 » lör 21 jan 2017, 21:21

Efter att ha legat soffbunden i tre dagar pga nån slags elak influensa blev jag så rastlös att jag vara var tvungen att gå ut i garaget o göra något! Med bultande bihålor och rinnande näsa så knatade jag ut i garaget. Jag började att förbereda för inkoppling av blinkers/bromsljus/bakljus. Eftersom jag har testat belysningen, så har jag kommit fram till att mina motstånd som jag köpte är för klena och får läggas i skrotbingen.... :cry:
Jag beställde en annan variant som förhoppningsvis kommer nästa vecka, så mina blinkers får vänta några dagar till. Framlampan är inkopplad och testad. Eller förresten, testad o testad..... jag vet bara att parkeringslyset funkar eftersom jag inte kan starta hojen o se om halv o helljus funkar. Det blir spännande den dagen jag kan starta hojen.... :shock:

Eftersom jag inte kommer längre med belysningen just nu så fick jag ge mig på annan el.
Jag var för "ekonomisk" för att köpa en hållare till min nya hastighetsmätare. Det fanns skitfina modeller, men de kostade muchos dollars, så jag bestämde mig för att göra en egen. En bit överblivet avgasrör och en stor bricka fick bli utgångsmaterialet. Efter lite pysslande så ser det ut så här.

Bild

Bild

Lite lack på det så blir det kanon tror jag.
Förresten så är det dyrt som fan att ligga hemma i soffan o va sjuk..... Jag "råkade" beställa nya handtag och ett "Spike air filter". Jag måste verkligen bli av med den här jävla influensan så jag kan börja jobba igen!
Vn 2000 -04
Bild

Länk:
BBkod:
HTML:
Dölj inläggslänk
Visa inläggslänk

Återgå till "Hojsnack"