Bättre ljud (förhoppningsvis)

Allt om hojen
Kategoriregler

Trådar och inlägg här ska vara frågor, tips, råd med mera och handla om teknik, tillbehör eller andra prylar för våra hojar.

► Visa - In English
Anders10401
Blev användare: tis 05 sep 2017, 18:52
Hemort: Ångermanland

Bättre ljud (förhoppningsvis)

Inläggav Anders10401 » tis 17 okt 2017, 19:23

Har hört lite olika resonemang ang. ljud här i trådarna. Jag har i varje fall valt att prova att öppna upp originalrören på Mean Streaken. Ersätta "getmagen" med öppet rör plus att ta bort insatsen baktill på rören.

En 41 mm hålsåg, en hylsa i lämplig dimension fastbultad med en M10 bult så lång att man kan få fast den på borrchucken.
Hylsan styr fint i insatsen, alltihop går som ett diarre och insatserna kommer loss på någon minut.
41 hålsågen passar så bra mot materialet som ska vara kvar på röret att knappast någon efterslipning av kosmetiska skäl behövs.
Bild

Länk:
BBkod:
HTML:
Dölj inläggslänk
Visa inläggslänk

Larsfern#9293
Blev användare: tis 09 sep 2014, 21:38
Hemort: Storvreta

Re: Bättre ljud (förhoppningsvis)

Inläggav Larsfern#9293 » mån 25 dec 2017, 09:50

Hej skulle hellre skaffa ett eftermarknadssytem och montera på.
Gör du åverkan på original systemet har du inget att montera på om Mr Mässing eller besiktningen har åsikter om ljudnivån.
Alternativt så fixar du ett extra originsystem som du modifierar.
Brukar själv göra mig omaket att montera tillbaka original avgassystem inför besiktningen.
När besiktningen väl är avklarad åker mitt V&H Classic på igen.
Vissa eftermarknadssytem klarar sig igenom på besiktningen.
Men det är bara om ljudnivån är ok annars gäller att inget annat än original.
Finns vad jag vet inga eftermarknadssytem som är godkända för gatbruk.

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk

Länk:
BBkod:
HTML:
Dölj inläggslänk
Visa inläggslänk

Anders10401

Inläggav Anders10401 » tor 11 jan 2018, 19:21

Ska enligt erfarna här på forumet som provat denna variant klara besiktning. Kan säga att ljudet är mycket kraftfullt, grovt och dovt, låter inte, plopp plopp plopp

Länk:
BBkod:
HTML:
Dölj inläggslänk
Visa inläggslänk

Larsfern#9293

Inläggav Larsfern#9293 » tis 16 jan 2018, 20:49

Jo besiktningen klarar man nog utan problem.
Värre med gnälliga poliser, kan bli reg. besiktning och då kan man behöva ett omodifierat originalsystem.
Samma sak för min del eftersom jag monterat på ett ganska bullrigt eftermarknadssytem.
Böterna och reg. besiktning kostnaderna får man ta.
Men bra då om det finns nåt att plocka på som är lagligt.
Tyvärr på lite nyare hojar så ska systemet ha e1 märkning.
Inga eftermarknadssytem har vad jag vet sådan märkning.

Länk:
BBkod:
HTML:
Dölj inläggslänk
Visa inläggslänk

Anders10401

Inläggav Anders10401 » ons 17 jan 2018, 22:09

Om man fått godkänt på besiktningen, menar du att en polis som vill jävlas på eget bevåg kan utdela böter? Inte trovärdigt? Vad blir nästa grej isåfall? Anta att din bil har för höga utsläpp t.ex. o därmed utdela böter? Knappast troligt. Bötfälla för felaktig dragkrok som besiktningen nyss godkänt? Knappast? Vi kan fortsätta med exempel hur länge som helst! Vad grundar du dina uppgifter på?

Länk:
BBkod:
HTML:
Dölj inläggslänk
Visa inläggslänk

Larsfern#9293

Inläggav Larsfern#9293 » ons 17 jan 2018, 22:57

Lagtext, urtråkig läsning javisst.

Och jo visst polis har och kan utfärda böter även föreläggande om reg.besiktning även om fordon 5 min tidigare genomgått och blivit godkänd av bilprovningen, Dekra eller liknande.

Nedanstående länk innehåller en hel del nyttig läsning.

http://www.svmc.se/smc/SMCs-arbete--fra ... r_buller_/

Själv har jag ett V&H Classic på min MS1500 och det låter rätt mycket.
Har aldrig blivit stoppad, kollad eller bötfälld av polisen.

Väcker man inte polisens intresse genom att bete sig olämpligt verkar det gå bra.
Eller så har jag bara haft väldigt mycket tur.

Länk:
BBkod:
HTML:
Dölj inläggslänk
Visa inläggslänk

Användarvisningsbild
Tomas#5281
Blev användare: sön 25 mar 2007, 12:51
Ort: H-fred(googla på ordet "inavel", så hittar ni dit)!
Kontakt:

Inläggav Tomas#5281 » mån 22 jan 2018, 09:52

Det är inga som helst svårigheter att plugga igen originalsystemet, så att det klarar en besiktning,
efter att man borrat loss originalinsatserna. Finns färdiga insatser att köpa och trycka in, vid besiktning.
Ok, dom är inte specialtillverkade för just Kawas originalljuddämpare. Men med lite händighet så går det att
modifiera dessa eftermarknadsinsatser så att dom passar hur bra som helst.

Enda eftergiften som då även måste göras är att borra ett eller ett par mindre hål längst bak på ljuddämparna,
för att kunna skruva fast insatserna, i insatsernas redan befintliga gänga/gängor. Och idag så har besiktnings-
stationernas personal blivit betydligt petigare med hur insatser m.m sitter fastsatt på ljuddämparna. Så det
går knappast att komma till SBP, med en perforerad ölburk i vardera ljuddämpare, fastsatt med slangklämmor,
och tror att besiktningstjänstemännen ska tro att det är en "fast" installation.

Fördelen med allt detta är ju att man får mera muller/buller till billigare peng. Nackdelen är att tack vare
originalsystemets utformning så kommer det aldrig att kunna flöda på samma sätt som ett motsvarande
eftermarknadssystem. Så därför kommer man heller aldrig att få riktigt lika mycket effekt och vrid, vid
en eventuell uppgradering till ett öppet filter med tillhörande bränsleinteface(läs Power Commander m.fl).

Men ovanstående modifiering, utav originalsystemet som sådant, ger ändå en motor som kan "pusta ut" lite
bättre än tidigare. Och Nej, man behöver INTE sätta dit någon Power Commander i detta fall, som "vissa"
fått för sig. För så länge man inte även ger sig på att byta ut originalluftburken också, så att motorn kan
suga in mera luft, så kan INTE luft/bränsleförhållandet bli förändrat.... som dessvärre dessa "vissa" tycks
ha fått för sig.

Det sista var bara ett litet tillägg, för att reda ut vissa missförstånd, eftersom jag ständigt får förfrågningar
om detta. Så ni som redan skrivit inlägg, i denna tråd, ska inte tro att det är er som jag åsyftar som dom där
"vissa".
M.v.h Tomas....... otekniskt oansvarig.
Bild

Länk:
BBkod:
HTML:
Dölj inläggslänk
Visa inläggslänk

Återgå till "Teknikfrågor"