Förgasare

Allt om hojen

Moderatorer: RGustavsson#1288, stefan3871, adm

Kategoriregler

Trådar och inlägg här ska vara frågor, tips, råd med mera och handla om teknik, tillbehör eller andra prylar för våra hojar.

► Visa - In English
isassa9771
Blev användare: ons 14 okt 2015, 20:34
Hemort: Ludvika

Förgasare

Inläggav isassa9771 » fre 15 dec 2017, 21:57

Hej, jag har en EN500 som jag behöver lite hjälp med. Det som händer och som känns lite obehagligt är att den svarar för snabbt när man vrider på gashandtaget, det blir liksom ingen mjuk start från tomgång. så fort man rör på gashandtaget så ökar varvtalet direkt det blir ingen mjuk uppgång av varvtalet från tomgång. Jag planerar att justera ventilerna nu under vintern och kontrollera höjden på flottören, har fått för mig att det kan bli fel om det är för mycket eller för lite bensin i flottören. Kontroll av tändstiften visar att den inte går varken för fett eller för magert.

Länk:
BBkod:
HTML:
Dölj inläggslänk
Visa inläggslänk

Användarvisningsbild
Tomas#5281
Blev användare: sön 25 mar 2007, 12:51
Ort: H-fred(googla på ordet "inavel", så hittar ni dit)!
Kontakt:

Re: Förgasare

Inläggav Tomas#5281 » ons 20 dec 2017, 16:15

Har du något litet spel/slack mellan gashandtaget och vajern? D.v.s att gashandtaget glappar lite innan gasvajern spänner
upp sig och lyfter på förgasarnas spjällaxel. Om inte så se till så att det finns ett glapp/slack, på några millimeter, mellan
gashandtagets justerhylsa och gasvajerns skyddshölje.

För finns inte detta spel/slack så kan man i värsta fall råka ut för ett ofrivilligt gaspådrag vid ett fullt styrutslag.

Att läsa av tändstiftsfärger säger egentligen inte speciellt mycket om ens motors luft/bränsleförhållande. Eftersom det
i så fall måste göras på ett sådant sätt så att motorn dödas direkt, vid olika trottelpositioner, varvtal, belastningsgrader
samt med byte utav tändstift vid varje avläsningstillfälle. Kör man sedan på dagens 95-oktaniga bensin, med sin inblandning
utav etanol, så är inte ens färgen den samma på tändstiften mot vad den var förr.

Om flottörhöjden är för låg så får som regel motorn något för lite bränsle, och är flottörhöjden för hög så får motorn lite
för mycket bränsle. Så det är det är det första man alltid ska kontrollera, innan man t.ex får för sig och börja byta ut
låg eller högfartsmunstycken eller börjar klabba med att höja eller sänka en trottelnål.

Misstänker man att en motor får för mycket eller för lite bränsle, så bör förgasaren(sitter 2st på en EN500) justeras när hojen
står på en dynobänk. För det är egentligen det enda riktigt idiotsäkra sättet att bedöma en motors luft/bränsleförhållande på,
med hjälp av en avläsning utav avgasernas syrehalt via en bredbandig O2-sensor.

Det är aldrig fel att titta över en förgasare, speciellt med tanke på att den/dom behöver rengöras inuti åtminstone en gång/år.
Samt då även kontrollera flottörnivåer m.m. Och är det dubbel uppsättning så bör förgasarna då även "synkas" mot varandra.
Men om en motor känns väldigt rapp och responsiv i övrigt, så är det knappast något fel över huvud taget utan snarare tvärt om.
D.v.s att motorn och framför allt dess förgasare är helt rätt injusterad.
M.v.h Tomas....... otekniskt oansvarig.
Bild

Länk:
BBkod:
HTML:
Dölj inläggslänk
Visa inläggslänk

isassa9771
Blev användare: ons 14 okt 2015, 20:34
Hemort: Ludvika

Re: Förgasare

Inläggav isassa9771 » sön 24 dec 2017, 12:41

Jag har ett litet spel mellan gashandtaget och vajern så där bör det inte vara något problem. Min tanke var att om flottörhöjden är för hög så får motorn för mycket bränsle även vid ett litet gaspådrag, jag upplever det som att den svarar för snabbt, det blir nästan som ett litet ryck som känns obehagligt. Annars känns väldigt rapp och svarar bra i övrigt.

Länk:
BBkod:
HTML:
Dölj inläggslänk
Visa inläggslänk

Återgå till "Teknikfrågor"