Returvire gas vn 800a

Allt om hojen

Moderatorer: RGustavsson#1288, stefan3871, adm

Kategoriregler

Trådar och inlägg här ska vara frågor, tips, råd med mera och handla om teknik, tillbehör eller andra prylar för våra hojar.

► Visa - In English
Användarvisningsbild
richaud#1357
Blev användare: tis 03 jun 2008, 12:13

Returvire gas vn 800a

Inläggav richaud#1357 » tor 04 jan 2018, 14:13

Hej på er
Sedan jag köpte hojjen har jag haft ett kärvande gashandtag. Bytte styre och nu kom det till läget att inte gå att gasa. Kopplar jag bort viren som är till returen funkar det bra. Misstänker att returviren är skadad då den var klämd vid någon monterad ruta tidigare. Någon som vet om den är svår att byta? av med tanken har jag förstått det som men men sen? Tycker inte att virens position eller läge skall påverka den att bli kärv som verkstaden påstod(de tog aldrig av tanken)
Bild

Bild

Länk:
BBkod:
HTML:
Dölj inläggslänk
Visa inläggslänk

Användarvisningsbild
Tomas#5281
Blev användare: sön 25 mar 2007, 12:51
Ort: H-fred(googla på ordet "inavel", så hittar ni dit)!
Kontakt:

Re: Returvire gas vn 800a

Inläggav Tomas#5281 » tor 04 jan 2018, 15:34

Spänner man åt returvajern för mycket, så blir hela gashandtaget väldigt kärvt plus att gashandtaget inte vill returnera
som det ska.

Jag brukar därför alltid börja med att släppa av båda vajrarna, och sedan först spänna upp gasvajern tills den har ett litet
spelrum på gashandtaget. Och slutligen så spänner jag upp returvajern, tills den ger korrekt tillbakarörelse för gashandtaget
utan att gashandtaget börjar fastna på tillbakavägen samt att det tidigare spelrummet bibehålls. Det här känner och ser man
om man t.ex lyckats dra åt returvajerns justeringar lite för mycket.

Personligen så skulle jag dock byta ut båda vajrarna, om det har börjat kärva. Fick göra det på gummans VN800, när returvajern
gått av. Och i det fallet så var båda vajrarna fullständigt sönderrostade. Så det hade troligtvis bara varit en tidsfråga innan även
gasvajern hade gått av också.

Och nej, det är inte speciellt svårt att byta vajrarna själv. Kolla bara först hur dom sitter fast mot förgasaren, samt hur dom sedan
löper längs med ramen och fram till gashandtaget. Och vid demontering så måste alla justeringsskruvarna, på vajararnas skyddshöljen
först vara inskruvade helt och hållet. Jag brukar alltid börja med att först trä på dom nya vajrarna på gashandtaget, för att kunna
få så mycket spelrum som möjligt för nipplarna som ska träs in i sina respektive lägen i gasrullen. Och där efter fortsätta monteringen
vid förgasare. Det underlättar om man först skruvar loss förgasaren från insuget, för annars blir det väldigt trångt att sätta dit
vajrarna. Speciellt om man som jag är född med tjocka, långa "korvfingrar".

Och slutligen, efter att vajrarna är på plats, så bör man vid återmontering utav tanken se till så att vajrarna inte kläms på något
sätt mellan ramen och tanken och att dom även fungerar som dom ska vid fulla styrutslag. För det minsta lilla vajrarna kärvar så
bör det kontrolleras omgående. Vajrarna får under inga omständigheter som helst någonsin fastna eller kärva på något sätt!
För det kan i värsta fall resultera i ett "gashäng", som är rent livsfarligt om det vill sig riktigt illa.
M.v.h Tomas....... otekniskt oansvarig.
Bild

Länk:
BBkod:
HTML:
Dölj inläggslänk
Visa inläggslänk

Användarvisningsbild
richaud#1357
Blev användare: tis 03 jun 2008, 12:13

Re: Returvire gas vn 800a

Inläggav richaud#1357 » tor 04 jan 2018, 19:03

Tack Tomas!. Det som gör mig lite nervös är just det där med att ta bort fuggen.... se om jag till våren river lite och tittar.. .. allt var väldigt släppt på
Bild

Bild

Länk:
BBkod:
HTML:
Dölj inläggslänk
Visa inläggslänk

Återgå till "Teknikfrågor"