Insugsläckage VN 800

Allt om hojen
Kategoriregler

Trådar och inlägg här ska vara frågor, tips, råd med mera och handla om teknik, tillbehör eller andra prylar för våra hojar.

► Visa/Show - In English
Erik10077
Blev användare: ons 24 aug 2016, 06:38
Hemort: Karlshamn

Insugsläckage VN 800

Inläggav Erik10077 » ons 04 jul 2018, 20:59

Hej. Jag har en VN 800 -99. EPA systemet är borttaget, Och när jag sprejar startgas på insuget från vänster sida så sjunker tomgången och den dör nästan. Den går ganska oroligt när man kör också. Det är ju ett läckage men jag har provat nya o ringar där insuget går till cylindrarna ( men där är det inte läckage för jag får ingen reaktion när jag sprutar startgas där), nytt insug,ny dubbelklämma, nytt insugsgummi delat en dubbelklämma och skruvat fast. provat täta med silikon, provat med buntband, En ABA klämma är för bred. Jag har dessutom provat dra hårt och dra löst och mittemellan, ja i princip alla kombinationer. Många verkar ha problem med just insugs läckage på 800an finns det någon annan lösning? jag funderar på att sätta en kylarslang av rätt dimension med 2 ABA klämmor. Eller vulka fast insugsgummit på insuget där man trär på det. Nån som har några fler ideer?

Länk:
BBkod:
HTML:
Dölj inläggslänk
Visa inläggslänk

Användarvisningsbild
Tomas#5281
Blev användare: sön 25 mar 2007, 12:51
Ort: H-fred(googla på ordet "inavel", så hittar ni dit)!
Kontakt:

Re: Insugsläckage VN 800

Inläggav Tomas#5281 » fre 06 jul 2018, 21:48

Troligtvis så bero felet uteslutande just på att du inte får till rätt åtdragning, utav dubbelklämman,
som drar åt förgasaren mot gummit mellan förgasaren och insuget. Och anledningen till att du inte får
det riktigt tätt beror som sagt uteslutande på att du inte lyckas dra åt dubbelklammern på ett sådant
sätt så att gummit, mellan insuget och förgasaren, inte deformeras.

Även "stödstaget", under förgasaren mot topparna, är viktigt att det hamnar rätt. För är det felmonterat
så kommer det att förskjuta förgasaren, i förhållande till insugsgummit och insuget. Så med staget på
plats så får förgasaren inte ändra på sig ett dugg, vid fastsättning av staget mot topparna.

Och silikon och andra typer utav "packning på tub" är dömt att misslyckas. Och ska därför absolut inte
användas!

Där emot så kan du ta lite "rörgängtejp"(sån där tunn, vit, som rörmokarna brukar använda ibland),
och vira max två varv på insuget och två varv på förgasaren. Sedan trycker du fast insugsgummit mot
insuget, med klammern löst påsatt på insugsgummit, och sedan trycker du dit förgasaren mot insugsgummit.

Apropå dubbelklammern så kan du med fördel byta ut dess spårskruvar till motsvarande med insex-
skalle i stället. För det är betydligt enklare att skruva åt dubbelklammerns skruvar med en kulformad
insexnyckel än en spårskruvmejsel.

Sedan ska dubbelklammerns skruvarna, om dom är av originallängd, dras åt lite åt gången och samtidigt
tills ungefär 2/3 delar utav deras totala längd sticker ut från dubbelklammern. Så dubbelklammerns
ändar får alltså aldrig bottnas ut. För i så fall deformeras insugsgummit, och sluter inte tätt runt
varken insuget eller förgasaren.
M.v.h Tomas
Bild

Länk:
BBkod:
HTML:
Dölj inläggslänk
Visa inläggslänk

Erik10077
Blev användare: ons 24 aug 2016, 06:38
Hemort: Karlshamn

Inläggav Erik10077 » sön 08 jul 2018, 15:18

Hej. Det fungerar inte hur man än drar hur man än gör på alla sätt så läcker det ändå.. vulka fast gummit insuget kanske? ser snart inget annat alternativ.

Länk:
BBkod:
HTML:
Dölj inläggslänk
Visa inläggslänk

Användarvisningsbild
Tomas#5281
Blev användare: sön 25 mar 2007, 12:51
Ort: H-fred(googla på ordet "inavel", så hittar ni dit)!
Kontakt:

Inläggav Tomas#5281 » mån 09 jul 2018, 15:44

Tro mig om jag säger att det visst går att få hela arrangemanget rätt, utan att försöka trixa&fixa
på egen hand med saker som inte tidigare varit monterade på insuget. För det har ju de facto
Kawasaki själva bevisligen lyckats med, på alla VN800:or från 1995-2006, inklusive ett flertal
repverkstäder och hemmapulare.

Ta loss insuget helt, ifrån topparna, och montera sedan dit insugsgummit på insuget. Dra sedan
åt dubbelklammern så att den enbart klämmer mellan insugsgummit och insuget. Då kommer du
själv kunna se hur insugsgummit beter sig, beroende på hur du spänner åt klammern. För dras
insugsgummit åt för hårt så kommer det att vilja krypa av insuget, samt att det deformeras
så pass så att det aldrig sluter tätt mot insugets koniskt utformade ände.

Så när du väl har fått dit insuget rätt, och "lagom" åtdraget, d.v.s precis så hårt så att du måste
ta i lite, lite grand för att lyckas dra loss insugsgummit från insuget, så är det bara att sätta tillbaka
insuget med insugsgummit mot topparna. Och då vara väldigt observant på att o-ringstätningarna,
mellan insuget och topparna, verkligen hamnar rätt också.

Och när förgasaren sedan ska skruvas fast så gäller det då även att se till så att den inte sedan
förskjuts uppåt eller nedåt eller sidleds, när resten av luftburken m.m ska skruvas fast. För allt
det där sammantaget gör att det kan leda till insugsläckage.

Och även förgasaren ska dras fast med klammerns precis lika hårt eller löst, mot insugsgummit,
som vad insugsgummit är draget mot insuget. Krasst uttryckt så kan man säga att förgasaren och
insugsgummits dubbelklammer ska dras fast så löst så att förgasaren nästan håller på att ramla
loss från insuget utav sin egentyngd. Och måste därför se till att stöttas upp av det tvärstag som
sätts fast under förgasaren mot topparna, tillsammans med resten av luftburken.
M.v.h Tomas
Bild

Länk:
BBkod:
HTML:
Dölj inläggslänk
Visa inläggslänk

Återgå till "Teknikfrågor"