VN1600 -03 koppling som slirar

Allt om hojen
Kategoriregler

Trådar och inlägg här ska vara frågor, tips, råd med mera och handla om teknik, tillbehör eller andra prylar för våra hojar.

► Visa - In English
Jussemulle9748
Inlägg: 7
Blev användare: mån 04 jun 2018, 21:34
Hemort: Älvängen
Ort: Älvängen

VN1600 -03 koppling som slirar

Inläggav Jussemulle9748 » tis 05 jun 2018, 06:57

Hej.

Jag kan nada om denna mc, och har sökt i historiken här bland trådarna.
De flesta skriver om VN1500 ang detta.

Så, min koppling på min VN1600 Classic från 2003 slirar olika mycket gång från gång jag kör, men mest tydligt blir det vid gaspådrag på högsta växel från låt säga 90 km/h upp till 110.
Det märks såklart även vid lägre växlar och hastigheter, men tydligast i exemplet jag gav.

Är det något man bör byta/kolla först?

Senaste 3 åren har mcn endast servats med motoroljebyte och oljefilter, samt tändstift nångång.

Denna mc behöver säkert en rejäl service då även vattenmärket till kylarn kördes tom här om dagen i värmen.
Hoppas inget gått sönder pga det.

Mycket tacksam för hjälp och information kring denna mc.

Länk:
BBkod:
HTML:
Dölj inläggslänk
Visa inläggslänk

Användarvisningsbild
Mikael#7987
Inlägg: 435
Blev användare: mån 16 maj 2011, 19:44
Ort: Skutskär
Kontakt:

Re: VN1600 -03 koppling som slirar

Inläggav Mikael#7987 » tis 05 jun 2018, 08:51

Börja med rengöring av kopplingens slavcylinder. Sen även koppen på styret. Brukar slarvas med oljebyten i koppling och broms system. Man får vatten och avlagringar i slavcylindern som resulterar i kärvhet.

Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk
DA Gävle / Dala
Bättre omkörd och bortkommen än omkommen och bortkörd.
VN1500 Fi 2002

Länk:
BBkod:
HTML:
Dölj inläggslänk
Visa inläggslänk

Jussemulle9748
Inlägg: 7
Blev användare: mån 04 jun 2018, 21:34
Hemort: Älvängen
Ort: Älvängen

Re: VN1600 -03 koppling som slirar

Inläggav Jussemulle9748 » ons 06 jun 2018, 01:14

Tack för svar.
Ska kika på det.. vilka oljor rekommenderas?
Och Ang kylarvätskan, då kärlet är helt tomt nu så vet jag inte så mycket, vad ska jag fylla på och hur mycket, samt vilken blandning? Dvs exempelvis 50/50 vatten glykol? Vilken sorts glykol?

Länk:
BBkod:
HTML:
Dölj inläggslänk
Visa inläggslänk

Användarvisningsbild
Mikael#7987
Inlägg: 435
Blev användare: mån 16 maj 2011, 19:44
Ort: Skutskär
Kontakt:

Re: VN1600 -03 koppling som slirar

Inläggav Mikael#7987 » ons 06 jun 2018, 10:20

Kör med ethylen glykol som är snäll mot aluminium. Ang bromsvätskan så är det inte en olja. Kör en dot4.

Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk
DA Gävle / Dala
Bättre omkörd och bortkommen än omkommen och bortkörd.
VN1500 Fi 2002

Länk:
BBkod:
HTML:
Dölj inläggslänk
Visa inläggslänk

Användarvisningsbild
Mikael#7987
Inlägg: 435
Blev användare: mån 16 maj 2011, 19:44
Ort: Skutskär
Kontakt:

Re: VN1600 -03 koppling som slirar

Inläggav Mikael#7987 » ons 06 jun 2018, 10:21

50 / 50 om du inte hittar en färdigblandad

Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk
DA Gävle / Dala
Bättre omkörd och bortkommen än omkommen och bortkörd.
VN1500 Fi 2002

Länk:
BBkod:
HTML:
Dölj inläggslänk
Visa inläggslänk

Användarvisningsbild
Rico9521
Inlägg: 61
Blev användare: tor 30 apr 2015, 09:04
Hemort: Kållered
Ort: Göteborg

Re: VN1600 -03 koppling som slirar

Inläggav Rico9521 » lör 09 jun 2018, 13:15

Kan även vara kopplingsfjädern som är sliten. Min slirade också på högre växlar när jag drog på. Bytte till en meanstreakfjäder (som är kraftigare) och då var den som ny! Passa även på att kolla lamellerna när du ändå har skiten nere... ;)
Rico

Hur svårt kan det vara?

VN1500 CT -03

Länk:
BBkod:
HTML:
Dölj inläggslänk
Visa inläggslänk

Jussemulle9748
Inlägg: 7
Blev användare: mån 04 jun 2018, 21:34
Hemort: Älvängen
Ort: Älvängen

Re: VN1600 -03 koppling som slirar

Inläggav Jussemulle9748 » sön 10 jun 2018, 09:20

Hur avancerat är det att byta dessa fjädrar? Och lameller?
Är det nåt man kan göra på en kväll?
Någon som kan länka till bästa produkterna för en bra peng som passar min modell? VN1600 Classic -03 reg: TOP688

Länk:
BBkod:
HTML:
Dölj inläggslänk
Visa inläggslänk

Användarvisningsbild
MickeB#7437
Inlägg: 1220
Blev användare: tor 05 aug 2010, 06:41
Ort: Höör

Re: VN1600 -03 koppling som slirar

Inläggav MickeB#7437 » sön 10 jun 2018, 09:55

Du behöver brickfjäder med partnr: 921441934
samt motorkåpspackning med partnr: 110611081.

Bytet är enkelt, däremot måste du ha en mutterknackare för att lossa muttern som håller brickan på plats.

Reparationshandbok kan du ladda ner här.
Man ska vara glad att man har sprit i kroppen - och inte tvärtom.

Länk:
BBkod:
HTML:
Dölj inläggslänk
Visa inläggslänk

Jussemulle9748
Inlägg: 7
Blev användare: mån 04 jun 2018, 21:34
Hemort: Älvängen
Ort: Älvängen

Re: VN1600 -03 koppling som slirar

Inläggav Jussemulle9748 » sön 10 jun 2018, 11:14

Grymt!
Tack för hjälpen, hoppas detta går att gå in och köpa eller snabb-beställa i närmsta mc-butik här så jag får det innan lördag och hinner byta.
Det ska passa på vn1600 trots att det står vn1500 då?!
Jag har en 18v mutterknackare, det bör väl duga gissar jag.

Länk:
BBkod:
HTML:
Dölj inläggslänk
Visa inläggslänk

Användarvisningsbild
MickeB#7437
Inlägg: 1220
Blev användare: tor 05 aug 2010, 06:41
Ort: Höör

Re: VN1600 -03 koppling som slirar

Inläggav MickeB#7437 » sön 10 jun 2018, 12:31

Det är numera samma partnummer till många modeller.
Batterimaskinen funkar säkert.
Man ska vara glad att man har sprit i kroppen - och inte tvärtom.

Länk:
BBkod:
HTML:
Dölj inläggslänk
Visa inläggslänk

Användarvisningsbild
MickeB#7437
Inlägg: 1220
Blev användare: tor 05 aug 2010, 06:41
Ort: Höör

Re: VN1600 -03 koppling som slirar

Inläggav MickeB#7437 » sön 10 jun 2018, 13:29

Kan ju tillägga också, att du inte behöver tappa motorn på olja, utan låt den stå på sidostödet så flyter oljan ner i vänstersida motorn.
Man ska vara glad att man har sprit i kroppen - och inte tvärtom.

Länk:
BBkod:
HTML:
Dölj inläggslänk
Visa inläggslänk

Jussemulle9748
Inlägg: 7
Blev användare: mån 04 jun 2018, 21:34
Hemort: Älvängen
Ort: Älvängen

Re: VN1600 -03 koppling som slirar

Inläggav Jussemulle9748 » sön 10 jun 2018, 18:20

Grymt bra svar.
Men en fråga till, någon sa att hydrauliska kopplingar där man ej bytt vätskan på länge kan behöva bytas och luftas.
Kan man göra detta smidigt utan massa tillbehör? Både bromssystemet och kopplingen tänker jag.
Hur mycket går åt? Ska ju vara DOT 4, men försäljaren gav mig en flaska DOT 5.1 med 500ml, räcker det till båda? Och än viktigare, funkar den?

Länk:
BBkod:
HTML:
Dölj inläggslänk
Visa inläggslänk

Användarvisningsbild
MickeB#7437
Inlägg: 1220
Blev användare: tor 05 aug 2010, 06:41
Ort: Höör

Re: VN1600 -03 koppling som slirar

Inläggav MickeB#7437 » sön 10 jun 2018, 19:06

Dot 5.1 kan du använda, den har högre kokpunkt och är blandbar med både Dot 3 och 4.
Dot 5 kan du däremot inte använda.
Och 500ml räcker gott o väl till hand/fotbroms samt koppling.

Byta vätska i koppling och bromsar är ju inte raketforskning direkt, men smidigast om man har kompressor och en
automatisk lufftare typ Biltemas version som funkar alldeles utmärkt.

Har man inte dessa möjligheter tycker jag man ska skaffa sig dylika nödvändigheter, en enkel garagekompressor funkar bra.

Annars är det ursprungsmetoden som gäller, en liten genomskinlig slang på luftningsnipplen som ändar i ett uppsamlingskärl,
gärna en kristallvas, dra in kopplings/bromshantag/pedal (som egentligen heter grepp), öppna nipplen tills vätskan slutat rinna, stänga nipplen och därefter släppa handtaget.
Detta ska göras tills du ser ny olja i slangen, skulle tro att det handlar om 30-40 repetitioner.

Glöm inte att du har 2 bromsok på framhjulet, på bakhjulet fuskar jag och tar bara den sista/bortre nippeln räknat från slanganslutningen.

Det är ju också riktigt att detta ska göras med viss kontinuitet, jag byter vart annat år, samtidigt som jag byter olja i gaffel, slutväxel och vätska i kylaren.
Detta och ett par pilsner blir en riktigt bra lördag! :)
Man ska vara glad att man har sprit i kroppen - och inte tvärtom.

Länk:
BBkod:
HTML:
Dölj inläggslänk
Visa inläggslänk

Användarvisningsbild
Rico9521
Inlägg: 61
Blev användare: tor 30 apr 2015, 09:04
Hemort: Kållered
Ort: Göteborg

Re: VN1600 -03 koppling som slirar

Inläggav Rico9521 » sön 10 jun 2018, 20:29

Kunde inte sagt det bättre själv Micke! ;) Jag tappade visserligen ut oljan, men hela proceduren tog inte mer än en timme och då tog jag det lugnt. Drog även fast muttern med momentnyckel samtidigt som man håller mot med en nyckel på mojängen bredvid som rör sig när man vrider.
Luftning av både broms och koppling gjorde jag enligt gammal modell.
Fjäder och packning går på ca 400-450 spänn tillsammans.
Ser att du bor nära Göteborg, så då rekommenderar jag Kenneths mc. De brukar alltid vara bra mycket snabbare på leverans och hör av sig om något skulle vara restat.
Rico

Hur svårt kan det vara?

VN1500 CT -03

Länk:
BBkod:
HTML:
Dölj inläggslänk
Visa inläggslänk

Jussemulle9748
Inlägg: 7
Blev användare: mån 04 jun 2018, 21:34
Hemort: Älvängen
Ort: Älvängen

Re: VN1600 -03 koppling som slirar

Inläggav Jussemulle9748 » sön 10 jun 2018, 23:45

Vilket bra forum... svaren haglar tätt!
Tack så väldans!
Jag ringer kenneths mc i morgon!

Får nog bli en Biltema-mojäng.

När man byter fjädrarna, är steget till att byta lameller väldigt mycket större? Eller kan man ”göra det när man ändå är där” o grejar?
Kan det räcka att byta oljan/vätskan för att uppleva en icke slirande koppling tro?
Den är ju inte bytt på minst 4 år och har dessutom en liten grå bubbla i inspektionsglaset, så det tyder ju på vatten i systemet.

Ja, jag vet, jag kan ingenting om min mc...

Länk:
BBkod:
HTML:
Dölj inläggslänk
Visa inläggslänk


Återgå till "Teknikfrågor"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster