VN1500 Mean Streak - Svårstartad varm

Allt om hojen
Kategoriregler

Trådar och inlägg här ska vara frågor, tips, råd med mera och handla om teknik, tillbehör eller andra prylar för våra hojar.

► Visa - In English
Användarvisningsbild
Musti#9831
Inlägg: 135
Blev användare: mån 08 feb 2016, 14:34
Hemort: Sundbyberg
Ort: Sundbyberg
Kontakt:

VN1500 Mean Streak - Svårstartad varm

Inläggav Musti#9831 » fre 06 jul 2018, 12:31

Hej!

Har ett lite märkligt problem med min Mean Streak.
När den kommit upp i arbetstemperatur och kört ett tag och stannat, så blir den svårstartad efter avstängning. Får ge mer gas för att den ska dra igång, och ibland kommer även avgasknallar.

Var bör jag börja leta fel? Kan det vara läge att byta tändstift?

Mvh,
Musti
Mathias "Musti" #9831
DA Stockholm Norr
2003 VN1500 Mean Streak
Sundbyberg, Stockholm

Länk:
BBkod:
HTML:
Dölj inläggslänk
Visa inläggslänk

Användarvisningsbild
Tomas#5281
Inlägg: 5442
Blev användare: sön 25 mar 2007, 12:51
Ort: H-fred(googla på ordet "inavel", så hittar ni dit)!
Kontakt:

Re: VN1500 Mean Streak - Svårstartad varm

Inläggav Tomas#5281 » fre 06 jul 2018, 22:44

Om vi utgår ifrån att luftburk och övrigt insug, med sina sensorer sitter där dom ska, och att det inte är
någon Power Commander påmonterad(som i sig själv kan vara en stor källa till många idiotfel), så
verkar det rent spontant som att någon utav insprutets sensorer inte fungerar riktigt som den ska,
eller en eller båda "tomgångssolenoiderna" inuti höger luftburk.

Men för att verifiera detta så bör man köra hojen, och dess sensorer, mot ett oscilloskop eller multimeter
i så fall. För att på så sätt se om någon sensor beter sig märkligt åt när den värmts upp. För det verkar ju
som att ECM:n inte verkar och få rätt info, angående rätt temp t.ex, och därför inte ger tillräckligt med
soppa i startögonblicket.

Går ju även att koppla upp en bredbandslambda, med tillhörande AFR-mätare, i avgassystemet. För
även då kan man ju se hur mycket bränsle, eller inte, som motorn får just i startögonblicket och
sedan även under en viss tids körning med varierande motortemeperaturer. Om sensorerna är ok
så ska ECM.n under alla förhållanden samt olika motortemeperaturer alltid leverera rätt mängd
bränsle. Om inte så ligger felet i förmodligen i någon sensor.

Och tomgångssolenoiderna funktion går ju att testa genom att lyssna och känna om dom "pustar".
M.v.h Tomas....... otekniskt oansvarig.
Bild

Länk:
BBkod:
HTML:
Dölj inläggslänk
Visa inläggslänk


Återgå till "Teknikfrågor"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster