MC släp och sidvagnKöra med släp utomlands

Forum för oss som gillar drag och vrid
Kategoriregler

Här ska trådar och inlägg handla om släp och sidvagnar till våra motorcyklar. Det kan handla om teknik, juridik eller andra relevanta ämnesområden.

► Visa/Show In English
Användarens profilbild
kingarne#5073
Inlägg: 169
Blev medlem: mån 14 maj 2007, 13:54
Ort: Malmö

Köra med släp utomlands

Inlägg av kingarne#5073 »

Är det någon som vet vilka regler som gäller för körning med släp utomlands. Tänkte ta en rutt genom Tyskland, Polen, Österrike, Tjeckien, Slovakien och Ungern. Har tidigare kört i Polen och det har inte varit några problem där. Frågan är snarare Slovakien och Österrike eftersom jag inte kan hitta info om vad som gäller där mer än att släp endast får vara 100cm bred i Österrike.

Om ett fordon är godkänd i ett EU-land, är det då inte godkänt att framföra i andra EU-länder, även om de har andra regler för godkännande och registrering av fordon?

Har kollat på FEMAs hemsida men det är väl mer info om vilka regler som gäller för registrering av fordon.

I Sverige var det ett tag omöjligt att regga dragkroken men inte förbjudet att köra med släp. Vilken kan ses vara lite motsägelsefullt.
Marcus "King Arne Mackan" Bjärsholm
Medlemnr: 5073
Motorcykel: VN1500 CT + släp

Länk:
BB-kod:
HTML:
Dölj inläggslänk
Visa inläggslänk
Användarens profilbild
Rubbe_6173
Inlägg: 4495
Blev medlem: tis 06 maj 2008, 22:05
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Köra med släp utomlands

Inlägg av Rubbe_6173 »

Hittade du denna sida när du besökte FEMA?

http://www.fema-online.eu/website/index ... a-trailer/
Applikationsutvecklare Webbgruppen
Monkey Streak -07
Bild

Länk:
BB-kod:
HTML:
Dölj inläggslänk
Visa inläggslänk
Användarens profilbild
kingarne#5073
Inlägg: 169
Blev medlem: mån 14 maj 2007, 13:54
Ort: Malmö

Re: Köra med släp utomlands

Inlägg av kingarne#5073 »

Det står på deras sida så har skulle det inte vara tillåtet att köra med släp i Slovakien. Vet de inte om det är godkänt eller inte? De skriver inte var de har fått info ifrån eller om de ens har fått någon info. Kan det vara så att de inte har fått svar? Om de nu hade fått svar så borde de kunna ange källa till infon som de gjort för alla andra länder.

Sen hänvisar de till vilka regler som gäller i respektive land för att få köra med släp på ens körkort då de hänvisar till EUs körkortsdirektiv och inte till hur fordonet är klassat och godkänd i ett EU-land.

"Some motorcyclists like to attach a trailer to their bike. But is that legal in every country? And if it is legal, what are the specific rules for riding with a trailer? FEMA gives you the facts.

In the development of the Third Driving License Directive the fact that sometimes motorcycles pull trailers was not taken into account (unlike with cars). The reason for this is that the European Commission seemed not to be aware that there are motorcyclists who sometimes ride with a trailer attached to their motorcycle. This means that every country can make its own rules!"


Som jag tolkar diretktivet det så är det upp till varje land att själv bestämma reglerna för att framföra motorcykel med släp. Men att det dä är upp till varje medlemsstat att sätta vilka körkortsregler som ska gälla. Direktivet nämner inte vilka regler som gäller för fordonet. jag kan ha tokfel men det är så jag ser det.

Tycker att deras sida ger fler frågetecken än svar. Kanske är det någon som har kört i Österrike och Slovakien med eller utan släp och vill dela med sig av erfarenheten. Även erfarenhet av körning i andra länder och hur bemötandet har varit där är av intresse? Tänkte då mest av bylingen i respektive land.
Marcus "King Arne Mackan" Bjärsholm
Medlemnr: 5073
Motorcykel: VN1500 CT + släp

Länk:
BB-kod:
HTML:
Dölj inläggslänk
Visa inläggslänk
Vonvirus#5723
Inlägg: 4056
Blev medlem: lör 29 mar 2008, 11:55
Ort: NOMAD !

Re: Köra med släp utomlands

Inlägg av Vonvirus#5723 »

'
Senast redigerad av Vonvirus#5723 den mån 23 aug 2021, 11:18, redigerad totalt 1 gånger.
*

Länk:
BB-kod:
HTML:
Dölj inläggslänk
Visa inläggslänk
Användarens profilbild
Sten#7771
Inlägg: 253
Blev medlem: sön 19 sep 2010, 18:25
Hemort: Norrköping
Ort: Norrköping

Re: Köra med släp utomlands

Inlägg av Sten#7771 »

Hej.
Jag har släp och jag är intresserad av "Vonvirus" svar/pm på vad som gäller i andra länder.
VN 1700 CT

Länk:
BB-kod:
HTML:
Dölj inläggslänk
Visa inläggslänk
Skriv svar Föregående trådNästa tråd