MC släp och sidvagn ⇒ Drag till PAV-släp
Kategoriregler
Här ska trådar och inlägg handla om släp och sidvagnar till våra motorcyklar. Det kan handla om teknik, juridik eller andra relevanta ämnesområden.
► Visa/Show In English
- thomas#1283
Drag till PAV-släp
Ni som har PAV-släp efter VN1600. Hur har ni fixat draget på cykeln? Har ni ritat upp och tillverkat en egen konstruktion eller köpt något färdigt? Var i så fall? Finns det ritningar att få tag på?
Jag skulle kunna rita upp nåt själv men varför om det redan finns något smart drag?
Jag funderar på att köpa ett PAV-släp från den här killen:
http://www.blocket.se/helsingborg/MC_sl ... .htm?ca=14
Men han har inga drag till Kawa.
Jag skulle kunna rita upp nåt själv men varför om det redan finns något smart drag?
Jag funderar på att köpa ett PAV-släp från den här killen:
http://www.blocket.se/helsingborg/MC_sl ... .htm?ca=14
Men han har inga drag till Kawa.
Posse est velle
#1283 Thomas A
#1283 Thomas A
| Länk: | |
| BB-kod: | |
| HTML: | |
| Dölj inläggslänk |
-
mathias6877
Jag har köpt ett sådant nu, Ska bara lackas och fickas en koppling på hojen nu.
Men jag undrar också lite över det här med draget/kopplingen.
Men det löser sig väl.
Men jag undrar också lite över det här med draget/kopplingen.
Men det löser sig väl.
| Dölj inläggslänk |
-
john6260
Kan detta va något http://www.blocket.se/sodermanland/Drag ... ?ca=11&w=3
| Dölj inläggslänk |
- thomas#1283
Nope.
De har bara drag med kula, alltså för "vanliga" släp.
De har bara drag med kula, alltså för "vanliga" släp.
Posse est velle
#1283 Thomas A
#1283 Thomas A
| Dölj inläggslänk |
-
mathias6877
Jag har bestämmt mig hur jag ska göra nu.
Kommer bli en platta i duralaluminium med en bygel fastskruvad på.
Plattan kommer se ut som en bumerang nästan och kommer skruvas fast i bakre ljuddämparfästet samt med klammor runt staget som går mellan ljuddämparna.
Ska såga till plattan grovt på jobbet imorgon, för att sedan prova på plats och finsåga senare.
Kommer bli en platta i duralaluminium med en bygel fastskruvad på.
Plattan kommer se ut som en bumerang nästan och kommer skruvas fast i bakre ljuddämparfästet samt med klammor runt staget som går mellan ljuddämparna.
Ska såga till plattan grovt på jobbet imorgon, för att sedan prova på plats och finsåga senare.
| Dölj inläggslänk |
-
mathias6877
=> Thomas: Har du köpt en Pav av honom eller? Jag fick mitt i förra veckan. Han var väldigt bra att ha och göra med, mycket seriös etc.
Och Pav:en såg jättefin ut.
Och Pav:en såg jättefin ut.
| Dölj inläggslänk |
- thomas#1283
Hej,
nej jag har inte köpt nåt Pav ännu. Jag vill lösa dragfrågan först. Jag har inte tid att konstruera ett eget och svårt att få hjälp att tillverka det. Alltså vill jag helst få tag i ett färdigt.
nej jag har inte köpt nåt Pav ännu. Jag vill lösa dragfrågan först. Jag har inte tid att konstruera ett eget och svårt att få hjälp att tillverka det. Alltså vill jag helst få tag i ett färdigt.
Posse est velle
#1283 Thomas A
#1283 Thomas A
| Dölj inläggslänk |
- stolpen#3979
Pav släp är ej tillåtna i sverige man måste ha 2 hjul och dragkula på mcn
Det man inte har gjort kan man inte ångra!!!
| Dölj inläggslänk |
- Tomas#5281
- Ort: H-fred(googla på ordet "inavel", så hittar ni dit)!
- Kontakt:
Tjenare Stolpen!Pav släp är ej tillåtna i sverige man måste ha 2 hjul och dragkula på mcn
Var någonstans står det att man inte får framföra enhjuliga släp efter mc
M.v.h Tomas

| Dölj inläggslänk |
- RGustavsson#1288
- Forum Admin
- Kontakt:
Hej.
Den enda idag godkännda drag anordning för mc i Sverige är 50mm kula och där "faller" ju enhjulingen bort.
Jag vet inte precis var detta står skrivet men för ett par år sedan fick jag tag i en snubbe på transportstyrelsen som kollade på detta och det var vad han sade.
Han sade också att man kan ju så klart tillverka en egen drag anordning och få den godkännd, men kopplar/bultar man då på en enhjuling så är det ju plötsligt en trike. Då får man typa fordonet som trike och då ska man ha bla. parkeringsbroms. Skulle man då få för sig att skruva loss släpet igen så blir ju plötsligt triken en motorcykel så då får vi typa om igen osv........
Den enda idag godkännda drag anordning för mc i Sverige är 50mm kula och där "faller" ju enhjulingen bort.
Jag vet inte precis var detta står skrivet men för ett par år sedan fick jag tag i en snubbe på transportstyrelsen som kollade på detta och det var vad han sade.
Han sade också att man kan ju så klart tillverka en egen drag anordning och få den godkännd, men kopplar/bultar man då på en enhjuling så är det ju plötsligt en trike. Då får man typa fordonet som trike och då ska man ha bla. parkeringsbroms. Skulle man då få för sig att skruva loss släpet igen så blir ju plötsligt triken en motorcykel så då får vi typa om igen osv........
Hälsningar

Rolf Gustavsson #1288

Rolf Gustavsson #1288
| Dölj inläggslänk |
- Tomas#5281
- Kontakt:
Spanade runt lite på SMC:s sida, om detta med enhjuligt släp. Och av vad jagkopplar/bultar man då på en enhjuling så är det ju plötsligt en trike
kunde utläsa så är ju det här med ett enhjuligt släp närmast en högst personlig
tolkningsfråga, med tanke på hur luddigt formulerad denna soppa rörande släp
efter mc är
En variant är följaktligen att man även kan regga ett enhjuligt släp som sidovagn,
om man nu vill tolka diverse lagar och förordningar på sitt eget sätt. För som
sagt mig veterligen så finns det väl ingen lag som säger hur långt fram/bak
eller ens var någonstans, på en mc, en "sidovagn" behöver vara placerad
M.v.h Tomas

| Dölj inläggslänk |
- goran428
- Hemort: Malmö
- Kontakt:
...osvsagt mig veterligen så finns det väl ingen lag som säger hur långt fram/bak
Detta med en sidvagns placering och montering är oerhört detaljerat föreskrivet och dessa regler finns enklast att läsa på Svenska Sidvagnklubbens hemsida.
Göran
http://www.sidvagn.se/
http://www.sidvagn.se/lagar_&_regler.htm
På ovan sida finns även undantaget avs. hondasläpet refererat
Medlem sedan år 2000. Tidigare medlem i webbgruppen, webbutvecklare, webbmaster, infoansvarig och forumvärd. Hedersmedlem.
Grågossen innehaft VN 800 C Drifter, Vulcan EN500, VN 1600 C och 800 A
Grågossens

Grågossen innehaft VN 800 C Drifter, Vulcan EN500, VN 1600 C och 800 A
Grågossens

| Dölj inläggslänk |
- 5271#Bengt Jansson
Det står skrivet i stjärnorna den dagen alla håller sig under den skyltade max-hastigheten av 70 km/h på motorvägen genom Borås.Var någonstans står det att man inte får framföra enhjuliga släp efter mc
Intills dess kör jag med mitt PAV 40 var f..n jag vill
Ta vara på era liv, man lever så lite och är död så länge
| Dölj inläggslänk |
- Tomas#5281
- Kontakt:
- token6551
Jag tror att man ska en enorm otur om man träffar på en konstapel som överhuvudtaget har en aning om reglerna för dessa typer av släp.
Om allt ser snyggt och prydligt ut och fungerar bra så har jag svårt att tro att Sheriffen bryr sig, skulle dom undra något så säg att gengasaggregatet sitter i lådan där bak!
Har själv funderat på ett PAV-bygge men det är inget jag tänker åka till besiktningen med!
Om allt ser snyggt och prydligt ut och fungerar bra så har jag svårt att tro att Sheriffen bryr sig, skulle dom undra något så säg att gengasaggregatet sitter i lådan där bak!
Har själv funderat på ett PAV-bygge men det är inget jag tänker åka till besiktningen med!
VN 2000
| Dölj inläggslänk |