MC släp och sidvagn ⇒ Vad gäller för släp!!!
Kategoriregler
Här ska trådar och inlägg handla om släp och sidvagnar till våra motorcyklar. Det kan handla om teknik, juridik eller andra relevanta ämnesområden.
► Visa/Show In English
- Swahn#222
- Kontakt:
Nu har polisen svarat också.....
>>> Trafikexpert LOA Skåne 2012-07-05 11:38 >>>
Hejsan.
Vad som gäller och hur lagen skall tolkas skall ytterst avgöras av domstol.
De regler som är aktuella finns i förordningen om vägtrafikregister, FVTR, 7 kap 8 §. Registreringsskyltarna skall vara väl synliga och hållas i sådant skick att de lätt kan avläsas.
Under färd får last och annat inte placeras så att skyltarna inte går att avläsa. Här sägs vad som inte får skymma registreringsskyltarna.
Släpvagnen är inte last och annat kan vara en passagerare på motorcykeln. Last och annat skall vara placerat på fordonet, vilket en tillkopplad släpvagn inte är.
Det finns inget i lagtexten som säger att ett tillkopplat fordon inte får skymma registreringsskylten på det dragande fordonet (mc:n). Det som inte är förbjudet är tillåtit.
Extra registreringsskylt får inte finnas på släpvagnen.
De flesta släpvagnar skymmer dragande fordons bakre registreringsskylt, vilket är ok.
Trafikpolisen Skåne
L-Å Magnusson.
Hejsan.
Vad som gäller och hur lagen skall tolkas skall ytterst avgöras av domstol.
De regler som är aktuella finns i förordningen om vägtrafikregister, FVTR, 7 kap 8 §. Registreringsskyltarna skall vara väl synliga och hållas i sådant skick att de lätt kan avläsas.
Under färd får last och annat inte placeras så att skyltarna inte går att avläsa. Här sägs vad som inte får skymma registreringsskyltarna.
Släpvagnen är inte last och annat kan vara en passagerare på motorcykeln. Last och annat skall vara placerat på fordonet, vilket en tillkopplad släpvagn inte är.
Det finns inget i lagtexten som säger att ett tillkopplat fordon inte får skymma registreringsskylten på det dragande fordonet (mc:n). Det som inte är förbjudet är tillåtit.
Extra registreringsskylt får inte finnas på släpvagnen.
De flesta släpvagnar skymmer dragande fordons bakre registreringsskylt, vilket är ok.
Trafikpolisen Skåne
L-Å Magnusson.
Hitta hit: X 6189365 Y 1330543
Leif 222
fd. President
VN 1700 Voyager med "Jula-släp"
| Länk: | |
| BB-kod: | |
| HTML: | |
| Dölj inläggslänk |
- RGustavsson#1288
- Forum Admin
- Kontakt:
Hej Leif.
Din länk funkar ej för oss som inte kör facebook.
För vad väntar du på böter?
Din länk funkar ej för oss som inte kör facebook.
För vad väntar du på böter?
Hälsningar

Rolf Gustavsson #1288

Rolf Gustavsson #1288
| Dölj inläggslänk |
- MickeB#7437
Rolf, det gäller länken i första inlägget i denna tråd.
Man ska vara glad att man har sprit i kroppen - och inte tvärtom.
| Dölj inläggslänk |
- Rubbe_6173
- Kontakt:
Naej, det handlade om det lilla varghuvudet Swahn hade satt på dragkroken som han väntar på böter för, för att den skymmer skylten.Rolf, det gäller länken i första inlägget i denna tråd.
Applikationsutvecklare Webbgruppen
Monkey Streak -07

Monkey Streak -07

| Dölj inläggslänk |
- MickeB#7437
Ok, sorry 
Man ska vara glad att man har sprit i kroppen - och inte tvärtom.
| Dölj inläggslänk |
- robban #2098
Bara en liten tanke
En fråga då är hur dom ställer sig till att om man gör en egen skylt med samma reg nummer som hojen men utan väg verkets logga på räknas det då som reg plåt eller bara som en skylt vilken som.
Man kan ju sätta på en skylt med ett roligt namn eller vad som helst på.
Om jag gör en egen mindre reg plåt och sätter den på min hoj så får jag ju böter för att jag kör med en falsk skylt eller utan skylt.
En fråga då är hur dom ställer sig till att om man gör en egen skylt med samma reg nummer som hojen men utan väg verkets logga på räknas det då som reg plåt eller bara som en skylt vilken som.
Man kan ju sätta på en skylt med ett roligt namn eller vad som helst på.
Om jag gör en egen mindre reg plåt och sätter den på min hoj så får jag ju böter för att jag kör med en falsk skylt eller utan skylt.
Robert Andersson "Robban" ##2098
VN 2000-04 något ombyggd
Var inte som alla andra var dej själv !
VN 2000-04 något ombyggd
Var inte som alla andra var dej själv !
| Dölj inläggslänk |
- Drifterman #6647
På ett oreggat släp borde man rimligen kunna sätta vilka dekaler eller skyltar som helst, så länge det inte kan liknas vid en riktig regskylt, för DÅ skulle det kunna bli aktuellt med ett brott kallat "märkesförfalskning".
You've got ONE life.... -CUSTOMIZE IT ! Drifterboss Sweden 2011-2014

| Dölj inläggslänk |
- goran428
- Hemort: Malmö
- Kontakt:
Det är väl vägverkets skyltar vi åker omkring med? (Vi som kör original.) Statens egendom alltså. Det har jag fått mig itutat i alla fall.Om jag gör en egen mindre reg plåt och sätter den på min hoj så får jag ju böter för att jag kör med en falsk skylt eller utan skylt.
Göran
Medlem sedan år 2000. Tidigare medlem i webbgruppen, webbutvecklare, webbmaster, infoansvarig och forumvärd. Hedersmedlem.
Grågossen innehaft VN 800 C Drifter, Vulcan EN500, VN 1600 C och 800 A
Grågossens

Grågossen innehaft VN 800 C Drifter, Vulcan EN500, VN 1600 C och 800 A
Grågossens

| Dölj inläggslänk |
- Göran#3166
Hejsan.
En polare till mig har ett släp som döljer reg.skylten på MC:n och han har ”löst” det på följande sätt (rätt eller fel?)
Han har satt dit en reg.skylt på släpet (samma reg.nummer) som på MC:n men lagt till en tilläggs text ”tilläggs skylt till MC”.
Rätt eller fel? Vad vet jag? Med det blir bara Moment 21½
tror jag.
En polare till mig har ett släp som döljer reg.skylten på MC:n och han har ”löst” det på följande sätt (rätt eller fel?)
Han har satt dit en reg.skylt på släpet (samma reg.nummer) som på MC:n men lagt till en tilläggs text ”tilläggs skylt till MC”.
Rätt eller fel? Vad vet jag? Med det blir bara Moment 21½
Hälsningar
Göran Ahlgren #3166
Trollhättan
Kawasaki VN 1700 Voyager Custom-12
Göran Ahlgren #3166
Trollhättan
Kawasaki VN 1700 Voyager Custom-12
| Dölj inläggslänk |
- Leif#18
- Hemort: Lidköping
Tilläggas kan väl att en "vanlig polis" inte har en aning om vad som gäller,
har kollat, han jag frågade vet att det är ett dilemma, men han visste inte hur han skulle reagera om han körde ikapp mig och såg mitt ekipage ( Trike med kärra) som trikens nr. plåt inte syns eftersom den är skymd av kärran..
Gav honom ett förslag, Jag skriver en informationsskylt och sätter den på kärran, där det står följande:
DENNA KÄRRA DRAS AV EN MC SOM HAR REG.NR. ABC 123.
Svaret jag fick var, om du hade den informationen bak på kärran sä skulle jag inte stoppa dig, men det var ju endast hans personliga uppfattning.
Så nu har jag en sådan "informationsskylt" bak på kärran. Lagligt eller inte
men den kanske funkar, så att jag slipper bli stoppad och ev. få böter som jag hellre köper Norrlands Guld
för.
Skippade texten...DENNA KÄRRA osv...
Nu står det följande text på kärran.
.................Oregistrerat MC-släp
nummerplåten sitter (enl. lag) på motorcykeln
har kollat, han jag frågade vet att det är ett dilemma, men han visste inte hur han skulle reagera om han körde ikapp mig och såg mitt ekipage ( Trike med kärra) som trikens nr. plåt inte syns eftersom den är skymd av kärran..
Gav honom ett förslag, Jag skriver en informationsskylt och sätter den på kärran, där det står följande:
DENNA KÄRRA DRAS AV EN MC SOM HAR REG.NR. ABC 123.
Svaret jag fick var, om du hade den informationen bak på kärran sä skulle jag inte stoppa dig, men det var ju endast hans personliga uppfattning.
Så nu har jag en sådan "informationsskylt" bak på kärran. Lagligt eller inte
Skippade texten...DENNA KÄRRA osv...
Nu står det följande text på kärran.
.................Oregistrerat MC-släp
nummerplåten sitter (enl. lag) på motorcykeln
Senast redigerad av Leif#18 den ons 18 jul 2012, 07:50, redigerad totalt 1 gång.
VRS#18,
VN 800 Classic 2004
VN 800 Classic 2004
| Dölj inläggslänk |
- Swahn#222
- Kontakt:
Vi får se var rätten säger....om det går så långt.
men annars har både Transportstyrelsen och Polisen svarat att det inte FÅR vara en reg skylt på släpet. ..och att det är självklart att släpet skymmer mc skylten (vilket är ok)
men man kan ju ha någon annan kul skylt, tex som de har på barnvagnar...
men annars har både Transportstyrelsen och Polisen svarat att det inte FÅR vara en reg skylt på släpet. ..och att det är självklart att släpet skymmer mc skylten (vilket är ok)
men man kan ju ha någon annan kul skylt, tex som de har på barnvagnar...
Leif 222
fd. President
VN 1700 Voyager med "Jula-släp"
| Dölj inläggslänk |
- carina46 #1840
Gå gärna in på min Fb-sida och titta....Carina Molin.
Hittade en GoldWing med släp och en bra skylt baktill. Jag var bara tvungen å ta ett kort på den.
Tyvärr klarar jag inte av att lägga upp den här.
Det såg ut som om det var en skylt som trafiksäkerhetsverket har utfärdat.
Tänkte det kunde va nå´t!!
Hittade en GoldWing med släp och en bra skylt baktill. Jag var bara tvungen å ta ett kort på den.
Tyvärr klarar jag inte av att lägga upp den här.
Det såg ut som om det var en skylt som trafiksäkerhetsverket har utfärdat.
Tänkte det kunde va nå´t!!
Carina46 #1840
| Dölj inläggslänk |
-
Nezze3994
En ny regskylt kostar bara en hundring, så det är ju lätt att skaffa en till att sätta på släpet.
Dock tror jag att det är som nämns i tidigare inlägg, förbjudet att sätta skylten på släpet.
Dock tror jag att det är som nämns i tidigare inlägg, förbjudet att sätta skylten på släpet.
| Dölj inläggslänk |
- MikkeBee#6786
MikkeBee#6786
SusseBee#7571
Stressa Lugnt!!!
MeanStreak -03 med Propipe & Thunder & PCIII & Iridiumstift & ROC Drag & Mustangseat
SusseBee#7571
Stressa Lugnt!!!
MeanStreak -03 med Propipe & Thunder & PCIII & Iridiumstift & ROC Drag & Mustangseat
| Dölj inläggslänk |