Frågor och Tips ⇒ Tips. Måla krom.

Ej tekniska
Kategoriregler

Trådar och inlägg här kan handla om allt runt våra hojar och hojåkning. Däremot inte det som hör hemma under kategorin "Teknikfrågor".

► Visa/Show In English
Användarens profilbild
goran428
Hemort: Malmö
Kontakt:

Tips. Måla krom.

Inlägg av goran428 »

Nu kan det sägas. Efter en säsong och ca fyrahundra mils körning så hittar jag inte en repa på mina med dels "gummifärg" dels "hot paint" på krom målade MC- detaljer. Det gäller luftfilterburken gummifärg, avgassystemet hotpaint och styret som lackats direkt på kromet med svart standardlack. Allt sitter kvar trots ändå ganska så utsatta lägen.

Var alltså inte rädd. Färgen sitter kvar. De skall ändå till skavning med rätt hårda föremål för att det skall inverka och då är det ju lätt att fylla i med lite bättring. Det har jag ännu inte behövt och jag är glad att jag ändå gjorde så här "enkelt" för mig. Bara tvätta/avfetta kromet och så på med färg/lack.

Det kan ju vara, om färgen nu sitter så pass bra som vad jag erfarit, en fördel att färgen då är lätt att avlägsna igen om man ångrar sig eller vill ha en annan färg senare

Gummifärgen "Plastidip" fungerar ju f.ö. ALLTID så här, var den än appliceras, löst på ytan och avtagbar. Så på med färg på mc-n's kromdetaljer bara. Om du känner för det. Den sitter
Bild
Medlem sedan år 2000. Tidigare medlem i webbgruppen, webbutvecklare, webbmaster, infoansvarig och forumvärd. Hedersmedlem.
Grågossen innehaft VN 800 C Drifter, Vulcan EN500, VN 1600 C och 800 A
GrågossensBild
Bild

Länk:
BB-kod:
HTML:
Dölj inläggslänk
Visa inläggslänk
Användarens profilbild
Enel9311
Hemort: Göteborg

Re: Tips. Måla krom.

Inlägg av Enel9311 »

Snyggt!

Ska med beställa hem färg nu till vintern o lacka om från grunden, tänkte bara göra en simpel lackbox av pressening ☺️

Vad har du använt på avgasrören?
Vulcan S -16
VN 800 -95

Länk:
BB-kod:
HTML:
Dölj inläggslänk
Visa inläggslänk
Användarens profilbild
goran428
Kontakt:

Inlägg av goran428 »

Hot Paint Jag tror det är köpt på Biltema. Jag hade denna färg och Plastidip (på tillämpliga ställen) även på min HD som jag sålde härförleden men körde under en säsong. Visst... det är ingen metod man använder att sitta "för evigt" men å andra sidan så är det ju heller inte för annat än för "syns skull" och sedan kan det ju som sagt vara en fördel att målningen går att återställa också.

Det går INTE att skrapa av färgen med nageln i allafall (när den torkat) och därmed sitter den nöjaktigt som dekoration att betrakta. Var noga med rengöring bara Avfettning är viktigt.

Tänk på att vissa målar om hela sin bil med Plastidip (dyrt) och den färgen sitter inte heller för evigt. (Skall inte göra heller) Var alltså inte rädd att snygga till lite för en billig penning. Det är det värt )men det blir väldigt dyrt och omständigt med omlackering "på riktigt"

Göran
Medlem sedan år 2000. Tidigare medlem i webbgruppen, webbutvecklare, webbmaster, infoansvarig och forumvärd. Hedersmedlem.
GrågossensBild
Bild

Länk:
BB-kod:
HTML:
Dölj inläggslänk
Visa inläggslänk
Användarens profilbild
Tomas#5281
Ort: H-fred(googla på ordet "inavel", så hittar ni dit)!
Kontakt:

Inlägg av Tomas#5281 »

Biltema har ju också gummifärg, i lite olika nyanser och både som sprayburk
och även för lackspruta, av samma typ som Plastidip :idea:

Fast till en betydligt billigare peng. Och mig veterligen så är kvalitén den
samma, oavsett fabrikat.
M.v.h Tomas
Bild

Länk:
BB-kod:
HTML:
Dölj inläggslänk
Visa inläggslänk
Användarens profilbild
Enel9311

Inlägg av Enel9311 »

Men smälter inte plastidip på rören? Eller fatta ja helt fel nu?
Vulcan S -16
VN 800 -95

Länk:
BB-kod:
HTML:
Dölj inläggslänk
Visa inläggslänk
Användarens profilbild
goran428
Kontakt:

Inlägg av goran428 »

Det går INTE att använda annat än speciell hot paint på avgasrör, värmesköldar och annan varm het motordel.
Göran
GrågossensBild
Bild

Länk:
BB-kod:
HTML:
Dölj inläggslänk
Visa inläggslänk
Användarens profilbild
Enel9311