Frågor och Tips ⇒ GPS-fråga, Tyre och Tomtom Rider 400?

Ej tekniska
Kategoriregler

Trådar och inlägg här kan handla om allt runt våra hojar och hojåkning. Däremot inte det som hör hemma under kategorin "Teknikfrågor".

► Visa/Show In English
Användarens profilbild
andersnordh#2672
Kontakt:

GPS-fråga, Tyre och Tomtom Rider 400?

Inlägg av andersnordh#2672 »

Hej på er,

Inför Italienresan i juni tänkte jag införskaffa en GPS för mc, troligen en Tomtom Rider 400 och lägga olika rutter med Tyre. Har därför ett par frågor.
  • Då man för över en rutt från Tyre till GPS:n, är det hela rutten man flyttar precis som man ser den på datorns skärm eller är det enbart de olika väg/bryt-punkterna och sedan är det upp till GPS:n att räkna om rutten efter egen idé och de inställningar man gjort där (vägtyper, kurvig väg osv.)?
  • Ni som har Tomtom Rider 400, vad är era erfarenheter för denna GPS efter alla "barnsjukdomar" den tycks ha haft under våren/sommaren 2015? Fungerar allt med enkel upp/ned-laddning av rutter mot Tyre osv?
  • Fungerar 400:n bra med koppling mot headset så att man klart och tydligt får röstinstruktioner även om man har parat ihop och har pågående samtal med andra headset?
  • Det finns flera inlägg i olika forum om problem med imma och dåligt fungerande display i samband med regn, finns det några erfarenheter om detta här?
Jag vet att många förordar t.ex. Garmin Zumo 590LM men för mig är Tomtom ett bättre val, bl.a. pga. fästet vilket är detsamma som jag redan har för telefonväskan, priset, Tyre Pro ingår med mera ... om de bara fått rätt på alla "problem" man verkar ha haft då den släpptes i början av året.

Ha det bra, på återhörande!
Hälsningar,
Anders, VRS Informationsansvarig
VRS #2672, VROC #14137, IBA #64184
VulcanRider.se
Motorcycle Rides, Youtube
AndersNordh.se ... m.fl. ;-)

Länk:
BB-kod:
HTML:
Dölj inläggslänk
Visa inläggslänk
Användarens profilbild
goran428
Hemort: Malmö
Kontakt:

Re: GPS-fråga, Tyre och Tomtom Rider 400?

Inlägg av goran428 »

Hej Anders

Tyre kan du ha fullt förtroende för. Programmet konverterar ALLA på marknaden förekommande format så att de kan laddas in i enheten. Jag har haft både Garmin och TomTom, så det vet jag att det fungerar. Med TomTom-enhet ansluten till datorn fungerar överföringen av dina lagde rutter automatiskt och problemfritt.

Angående kondens och därmed sammanhängande problem så kan du glömma att oroas. Det förekommer inte i praktiken även med enheter som "läcker som såll" Jag har haft ett flertal olika märken GPS utan vattengaranti :D och kört med dessa i ösregn eller stoppade i svettiga innerfickor (på Canarieholmarna) och inga problem med fukt. Hantera den som du gör med mobiltelfonen bara så är det lungt. (tappa den inte i toaletten :D )

Sedan tror jag nog själva hårdvaran Garmin är snäppet bättre än TomTom men detta är jag lite osäker på när det kommer till 400 modellen. Garmin verkar dock robustare och har bättre (?) synlighet i direkt solljus (?) Vet förstås inte om 400:an har den utomordentliga ljusstyrkan som Garmin har, när den är ansluten till yttre strömkälla.
Göran
Medlem sedan år 2000. Tidigare medlem i webbgruppen, webbutvecklare, webbmaster, infoansvarig och forumvärd. Hedersmedlem.
Grågossen innehaft VN 800 C Drifter, Vulcan EN500, VN 1600 C och 800 A
GrågossensBild
Bild

Länk:
BB-kod:
HTML:
Dölj inläggslänk
Visa inläggslänk
Användarens profilbild
Tomas#5281
Ort: H-fred(googla på ordet "inavel", så hittar ni dit)!
Kontakt:

Inlägg av Tomas#5281 »

goran428 skrev:Med TomTom-enhet ansluten till datorn fungerar överföringen av dina lagde rutter automatiskt och problemfritt.
Det gör det dessvärre inte vad det gäller 400:an(vet inte hur det är just nu,
i skrivande stund, om Tomtom gjort en programuppdatering)!

Vid uppladdning av Tyres rutter så får man först lägga dom på ett separat
microsd-kort, som man sedan stoppar in i navigatorn. Sedan är det bara
och välja vilken som helst utav de rutter man lagt in i sd-kortet, så rättar
navigatorn in sig efter det.

Vad det gäller skärmen så är den både ljusstarkare och klart mycket bättre,
på alla sätt, än tidigare Tomtom Riderversioners skärmar. Dessutom så är
den ju dessutom roterbar(90 grader vridning åt vänster eller höger, utifrån
normalposition).

Vad det gäller uppkoppling mot diverse olika headsets m.m, så har jag inte
en susning om det..... eftersom mitt vurpollon är helt befriat från sånt krafs.
Dock så funkar uppkopplingen mot min telefon, via blåtanden, ypperligt, och
dessutom helt nödvändig om man vill erhålla diverse trafikinfo m.m.

Oavsett vilket så tycker jag ändå att TomToms nya 400-serie är oerhört
mycket pang för pengarna, med väldigt många bra och innovativa finesser,
då speciellt vid val av olika ruttvägar och deras utformning t.ex.
M.v.h Tomas
Bild

Länk:
BB-kod:
HTML:
Dölj inläggslänk
Visa inläggslänk
Användarens profilbild
andersnordh#2672
Kontakt:

Jag tackar för era synpunkter. Kanske är det som du säger Tomas, vill jag ha instruktioner i örat hela tiden eller klarar man sig med att hålla koll på skärmen ... Tror mer på det sista ju mer jag tänker på det, speciellt om skärmen är bra och fungerar i solljus. Nu skall jag bara hitta en till "bästa priset" också...
Ha det bra!

Skickat från min Asus Zenfone 2 via Tapatalk ...
Hälsningar,
VulcanRider.se

Länk:
BB-kod:
HTML:
Dölj inläggslänk
Visa inläggslänk
Användarens profilbild
andersnordh#2672
Kontakt:

Hej igen, har hittat lite svar på mina frågor ...
  • Det är endast de utplacerade vägpunkterna som exporteras till GPS:n, inte hela rutten så som den presenteras i Tyre. GPS:n lägger rutten enligt de inställningar som GPS:n har, den rutt som visas i Tyre är enbart en vägledning.
  • Enligt Tomtom skall man till 400:n nu kunna ladda över sina vägpunkter med hjälp av en USB-kabel. inget behov av SD-kort längre med andra ord.
  • Ljud i headsetet är nog mindre viktigt. i alla för mig, men skall prova och se hur det går att få till det ...
  • Vad gäller fukt och imma på skärmen så verkar det vara de första exemplaren kanske, har läst många inlägg från de som fått sina exemplar i höstas och kört i hällregn utan ett enda problem, dessutom på ganska öppna hojar utan skyddande kåpor ...
... så ja, jag chansar på en Rider 400, har beställt den och får den förhoppningsvis i nästa vecka.

Ha det riktigt bra!
Hälsningar,
VulcanRider.se

Länk:
BB-kod:
HTML:
Dölj inläggslänk
Visa inläggslänk
Användarens profilbild
goran428
Hemort: Malmö
Kontakt:

Inlägg av goran428 »

Det stämmer att rutterna läggs i Google Maps och exekveras i TomToms kartor. Det gäller alltså då att sätta lite extra punkter, aldrig snåla, inte minst där det blir tajta vägval, t.ex om rutten läggs och går i nära anslutning till andra vägar, inte minst motorvägar och/eller inne i städer. Se till att misstag inte kan göras här. Var konsekvent med VAR DU VILL ÅKA .... så tar enheten dig vart och hur du skall åka. Ställs enheten inför ett val när man är ute och kör så väljer den kortaste, snabbaste, billigaste väg till närmaste lagd punkt och efter vad man har ställt in som grundinställning i enheten. Sätt alltså tillräckligt med punkter just där du vill åka.

För övrigt när man kör med i datorn lagda rutter : Ha alltid inställningen i enheten "Starta från aktuell position" (som ju heter "Automatisk omberäkning av rutten" i Garmin)

Jag tror att TomToms kartor är mera aktuella än vad Garmins kartor är. Jag har upplevt att Garmin är väldigt tröga att uppdatera själva vägnätet. Det har dock bara varit undantagsvis som kartorna i TomTom enheten jag har, varit skilda från verkligheten. Till detta bidrager kanske "MapShare" en slags inrapportering av fel från användarna. Ladda alltid in senaste "MapShare" innan avresa.

Ladda också in senaste "QuickGPSfix" innan avresa så vet enheten direkt var satelliterna befinner sig och det går fort som ögat att hitta dessa och starta upp enheten.

Jag har själv "gått på" det där med olika kartor. Sätter alltså numera tillräckligt antal vägpunkter för att misstag skall undvikas, trots ev. olikheter
Kör igång! Lycka till
Göran
Medlem sedan år 2000. Tidigare medlem i webbgruppen, webbutvecklare, webbmaster, infoansvarig och forumvärd. Hedersmedlem.
Grågossen innehaft VN 800 C Drifter, Vulcan EN500, VN 1600 C och 800 A
GrågossensBild
Bild

Länk:
BB-kod:
HTML:
Dölj inläggslänk
Visa inläggslänk
Skriv svar Föregående trådNästa tråd