GPS och navigationNY ZUMO???

Forum för rutter, ruttplanering och navigering med Global Positioning System
Kategoriregler

Denna plats är till för information, tips, råd och andra diskussioner om GPS- och navigationsfrågor. Det kan handla om utrustning, programvaror, rutter eller andra navigationsknuta ämnen. GPX-filer med färdiga rutter får laddas upp som bilagor till inläggen. Det ska dock finnas en tydlig beskrivning av den rutt filen innehåller.

Tipps om enskilda GPS-positioner ska dock ligga på särskild plats på vår webbplats. Skicka ett e-brev till [email=tage.strandell.to]webmaster[/email] så lägger han ut detta.

► Visa/Show In English
Användarens profilbild
Leif#2000
Inlägg: 1613
Blev medlem: mån 23 okt 2006, 00:16
Ort: Trelleborg

NY ZUMO???

Inlägg av Leif#2000 »

Det pratas en del om en ny Zumo på diverse forum och senast idag läste jag nedanstående.

I had to speak with Garmin support today because a buddy had a weird problem with his BMW Nav 5
which turned out to have been related to his memory card.

I asked about the upcoming new Zumo and he told me that it will likely be announced about mid-summer. He said he had no specific details on the device but had heard it will be awesome.


Är det blå rök eller blir det en del lätt begagande 590 till salu i sommar.
Spännande!
Leif Skipper
VRS #2000

Bra beslut kommer av erfarenhet, erfarenhet kommer av dåliga beslut.

Länk:
BB-kod:
HTML:
Dölj inläggslänk
Visa inläggslänk
Användarens profilbild
Rubbe_6173
Inlägg: 4495
Blev medlem: tis 06 maj 2008, 22:05
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: NY ZUMO???

Inlägg av Rubbe_6173 »

Naj, va fan... jag har ju den senaste och jag vill inte ha den näst senaste... :roll:


:lol:
Applikationsutvecklare Webbgruppen
Monkey Streak -07
Bild

Länk:
BB-kod:
HTML:
Dölj inläggslänk
Visa inläggslänk
Användarens profilbild
goran428
Inlägg: 4733
Blev medlem: fre 20 okt 2006, 09:22
Hemort: Malmö
Ort: Malmo
Kontakt:

Re: NY ZUMO???

Inlägg av goran428 »

Kasta inte bort era hårt ihopjobbade pengar på zumos om/när ni numera istället kan köpa moderna ljusstarka, vatten o skaksäkra mobiler att däri implementera prisvärda (billiga) GPS-appar från "nätet" som även tillåter detaljerad ruttplanering via datorn. Appen TOURSTART är bara en av dessa nya möjligheter. :D

Zumos är bra men kolla ändå först vad som redan nu finns på app-marknaden om du har en modern "nalle" och bestäm därefter. Jag klarade hela förra säsongens lokala men ändå invecklade turer med nämnda "tourstart" i mobiltelefonen Fungerade klockrent. Jag leddes fram till målet, jag kom tillbaka till utgångspunkten. Jag kunde lyssnat till musik under färden jag kunde använt telefonen att ringa med.

Göran :D
Medlem sedan år 2000. Tidigare medlem i webbgruppen, webbutvecklare, webbmaster, infoansvarig och forumvärd. Hedersmedlem.
Grågossen innehaft VN 800 C Drifter, Vulcan EN500, VN 1600 C och 800 A
GrågossensBild
Bild

Länk:
BB-kod:
HTML:
Dölj inläggslänk
Visa inläggslänk
Användarens profilbild
Rubbe_6173
Inlägg: 4495
Blev medlem: tis 06 maj 2008, 22:05
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: NY ZUMO???

Inlägg av Rubbe_6173 »

goran428 skrev:Kasta inte bort era hårt ihopjobbade pengar på zumos om/när ni numera istället kan köpa moderna ljusstarka, vatten o skaksäkra mobiler att däri implementera prisvärda (billiga) GPS-appar från "nätet" som även tillåter detaljerad ruttplanering via datorn.
Jag körde iphone på hojen i många år, och sen gick över till fastmonterad hoj-gps av en anledning.
Framförallt väder- och vindpåverkan samt touchkontroll med handskar på var avgörande i det beslutet.
Applikationsutvecklare Webbgruppen
Monkey Streak -07
Bild

Länk:
BB-kod:
HTML:
Dölj inläggslänk
Visa inläggslänk
flisan#10173
Inlägg: 6
Blev medlem: sön 05 feb 2017, 19:36
Hemort: Karlsborg
Ort: Karlsborg

Re: NY ZUMO???

Inlägg av flisan#10173 »

Så en TomTom eller Garmin och vilka modeler?
Bra om någon svarar med egen erfarenhet och inte en som hört att?

Mvh
Lars

Länk:
BB-kod:
HTML:
Dölj inläggslänk
Visa inläggslänk
Användarens profilbild
goran428
Inlägg: 4733
Blev medlem: fre 20 okt 2006, 09:22
Hemort: Malmö
Ort: Malmo
Kontakt:

Re: NY ZUMO???

Inlägg av goran428 »

Jag har haft bägge sorterna de senaste åren och skulle jag välja i dag så blir det helt klart en zumo. Inte minst så är det lättare att navigera runt i zumos menyer. Zumo verkar också mera "stabil" vad gäller funktionalitet när man är ute å kör. Den lägger t.ex. inte av som TomTom gör när man måste stanna o plocka med sig apparaten (tanka) utan den släcker bara ned (skärmen mm) och fortsätter sedan utan avbrott när man skall köra vidare.

OBS Jag har kunnat jämföra de näst senaste modellerna av TomTom resp Zumo (inte de allra senaste) :-)
Göran
Medlem sedan år 2000. Tidigare medlem i webbgruppen, webbutvecklare, webbmaster, infoansvarig och forumvärd. Hedersmedlem.
Grågossen innehaft VN 800 C Drifter, Vulcan EN500, VN 1600 C och 800 A
GrågossensBild
Bild

Länk:
BB-kod:
HTML:
Dölj inläggslänk
Visa inläggslänk
Skriv svar Föregående trådNästa tråd