Teknikfrågor ⇒ Framgaffel 1500 mean streak -Olja???
Kategoriregler
Trådar och inlägg här ska vara frågor, tips, råd med mera och handla om teknik, tillbehör eller andra prylar för våra hojar.
► Visa/Show In English
-
SvanteSörenson10929
- Hemort: Ekerö
Framgaffel 1500 mean streak -Olja???
Hej! Jag har mekat hoj i typ 50 år(!) - men inser nu att aldrig någon med inverterad framgaffel (har haft hojar med det, men de har varit för nya för egen mek. pga garantitid) Nu när jag ändå har tagit loss dom för att ta bort den färg (av helt fel typ)som tidigare ägaren lackat så såg jag att tappluggar/skruvar inte finns. Och jag hittar inget om olja i originalhandboken. Antar att jag måste vända dom och hälla ut via toppluggen? - isf hur mycket skall det vara i? - nu är dom ändå är loss.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
| Länk: | |
| BB-kod: | |
| HTML: | |
| Dölj inläggslänk |
- MickeB#7437
Re: Framgaffel 1500 mean streak -Olja???
Under förutsättningen att 1500's gaffel är densamma som 1600's, är det så att höger ben är ett gammalt hederligt gaffelben, och därmed enkelt att skilja.
Vänster däremot är ett "inverterat" ben, och här krävs ett specialverktyg, vilket är enkelt att tillverka själv.
Det består i en rörbit man skurit fram fyra tappar i.
I en annan tråd har jag specificerat dessa mått, så sök vidare på forumet efter MS och gaffel.
När oljan ska fyllas på är det säkrast att mäta från ytterrörets topp, vilket ska vara nedskjutet och utan fjäder, till oljenivån.
För höger ben gäller: ca 507 ml och 142 mm, +-2mm
För vänster ben gäller: ca 601 ml och 136 mm, +-2mm
Fyll på den ungefärliga mängden, pumpa några gånger med pistongen, därefter mät och justera till rätt distans.
Att ligga på -2 är att föredra, då Kawas dämpare i allmänhet påminner om en gammal Cadillac.
Vänster däremot är ett "inverterat" ben, och här krävs ett specialverktyg, vilket är enkelt att tillverka själv.
Det består i en rörbit man skurit fram fyra tappar i.
I en annan tråd har jag specificerat dessa mått, så sök vidare på forumet efter MS och gaffel.
När oljan ska fyllas på är det säkrast att mäta från ytterrörets topp, vilket ska vara nedskjutet och utan fjäder, till oljenivån.
För höger ben gäller: ca 507 ml och 142 mm, +-2mm
För vänster ben gäller: ca 601 ml och 136 mm, +-2mm
Fyll på den ungefärliga mängden, pumpa några gånger med pistongen, därefter mät och justera till rätt distans.
Att ligga på -2 är att föredra, då Kawas dämpare i allmänhet påminner om en gammal Cadillac.
Man ska vara glad att man har sprit i kroppen - och inte tvärtom.
| Länk: | |
| BB-kod: | |
| HTML: | |
| Dölj inläggslänk |