Mvh Tommy 3280
Teknikfrågor ⇒ Oljeläckage kardan
Kategoriregler
Trådar och inlägg här ska vara frågor, tips, råd med mera och handla om teknik, tillbehör eller andra prylar för våra hojar.
► Visa/Show In English
-
Tommy 3280
Oljeläckage kardan
Har en MS-03 med 1300 mil på mätaren,byte bakdäck för ca 300 mil sen och har set att börjat läcka ut olja från navet och skita ner fälgen
är det något känt fel eller har man klantat sig vid mont. av bakhjulet?
Mvh Tommy 3280
Mvh Tommy 3280
| Länk: | |
| BB-kod: | |
| HTML: | |
| Dölj inläggslänk |
- RGustavsson#1288
- Forum Admin
- Kontakt:
Oljeläckage kardan
Hej Tommy
Ja lite kännt är det i alla fall, det är ett problem som dyker upp lite då och då. Kanske vanligare att det läcker in i Kardanröret. Det du råkat ut för är att packboxen som tätar bakom kronhjulet läcker, jag har aldrig bytt en sådan packbox men jag vet att bland andra så har Tomas ( DB ) bytt så om han ser detta kommer han säkert att dela med sig av sina erfarenheter.
Ja lite kännt är det i alla fall, det är ett problem som dyker upp lite då och då. Kanske vanligare att det läcker in i Kardanröret. Det du råkat ut för är att packboxen som tätar bakom kronhjulet läcker, jag har aldrig bytt en sådan packbox men jag vet att bland andra så har Tomas ( DB ) bytt så om han ser detta kommer han säkert att dela med sig av sina erfarenheter.
Hälsningar

Rolf Gustavsson #1288

Rolf Gustavsson #1288
| Dölj inläggslänk |
- thomas#1283
Hej Tommy,
jag såg samma sak på min VN1500
för två sedan. När jag kände på pinjongaxeln kunde jag röra den mer än 1mm i sidled vilket berodde på att pinjonglagret var helt slut. Jag renoverade slutväxeln till en kostnad av ca 2000:-. Nåväl, det kanske inte är så illa för dig men du får nog allt plocka ut pinjongen för att kunna kolla varför det läcker olja även om den inte glappar. Det kan bildas rost på tätningsytan mot oljetätningen. Det hade det gjort på min. Kolla in på mina bilder så förstår du nog hur man gör. Framför allt behöver man några specialverktyg för jobbet. Jag saknar ett viktigt och det är verktyget som låser pinjongen när man ska lossa låsmuttern i dess ände. Det var därför jag fick låsa slutväxeln med bakhjulet. Allt är åtdraget med stora moment och det är lite knepigt att få isär det hela.
Här är bilderna från demonteringen:
http://www.ofoto.com/I.jsp?c=14zpe36i.8 ... 0&y=9gx20m
Här bilderna från återmonteringen:
http://www.ofoto.com/I.jsp?c=14zpe36i.o ... 0&y=jbhiw9
Kodak kommer att plocka bort bilderna snart eftersom jag inte köpt nåt från dom så vänta inte med att titta på dom.
Om det nu är så att du har lagerproblem i slutväxeln tycker jag att du skall försöka få Kawa att reparera för detta är inte normalt om man skött cykeln (tycker jag i alla fall). Min var en 6 år gammal tyskimport som hade gått 4500mil när det hände så jag fick ingen hjälp.
Om du passerar Linköping får du låna mina specailverktyg som jag låtit tillverka för ett par pilsner eller så. Det är tunga prylar så det är svindyrt att skicka på posten så därför får du komma förbi.
Kom på att det faktiskt också kan vara ett läckage i axelutgången. Kolla det också för olja därifrån kan rinna bakåt i kardanröret.
Det jag lärt mig är att byta slutväxeloljan varje år. Jag har nämligen noterat att den är grådaskig av vatten på hösten (=vatten i oljan). Jag kör ju rätt mycket och hamnar i regnväder då och då. Eftersom slutväxeln blir rejält varm när man kör blir den avkyld i regn och det gör förstås att den suger i sig fuktig luft. Den fukten hamnar i oljan som en emulsion med sämre smörjning som följd.
/Thomas #1283
jag såg samma sak på min VN1500
Här är bilderna från demonteringen:
http://www.ofoto.com/I.jsp?c=14zpe36i.8 ... 0&y=9gx20m
Här bilderna från återmonteringen:
http://www.ofoto.com/I.jsp?c=14zpe36i.o ... 0&y=jbhiw9
Kodak kommer att plocka bort bilderna snart eftersom jag inte köpt nåt från dom så vänta inte med att titta på dom.
Om det nu är så att du har lagerproblem i slutväxeln tycker jag att du skall försöka få Kawa att reparera för detta är inte normalt om man skött cykeln (tycker jag i alla fall). Min var en 6 år gammal tyskimport som hade gått 4500mil när det hände så jag fick ingen hjälp.
Om du passerar Linköping får du låna mina specailverktyg som jag låtit tillverka för ett par pilsner eller så. Det är tunga prylar så det är svindyrt att skicka på posten så därför får du komma förbi.
Det jag lärt mig är att byta slutväxeloljan varje år. Jag har nämligen noterat att den är grådaskig av vatten på hösten (=vatten i oljan). Jag kör ju rätt mycket och hamnar i regnväder då och då. Eftersom slutväxeln blir rejält varm när man kör blir den avkyld i regn och det gör förstås att den suger i sig fuktig luft. Den fukten hamnar i oljan som en emulsion med sämre smörjning som följd.
/Thomas #1283
| Dölj inläggslänk |
-
Tommy 3280
Tack för hjälpen. Ska ta ett snack med ava mc för hojen är utagen 05 så jag tyckre att det kan dom få roa sig med det i vinter. Men om det blir problem så hör jag av mig,lånar gärna verktygen öl är inget problem. Tommy 3280
| Dölj inläggslänk |
- Grasse915
Re: Oljeläckage kardan
Hejsan.Tommy 3280 skrev:Har en MS-03 med 1300 mil på mätaren,byte bakdäck för ca 300 mil sen och har set att börjat läcka ut olja från navet och skita ner fälgenär det något känt fel eller har man klantat sig vid mont. av bakhjulet?
Mvh Tommy 3280
Jag fick läckage på min CT1500 förra våren. visserligen via kardanröret.
Blev lite nedstämd eftersom jag köpt den på hösten. och såg renovering framgör mig.
Men min hoj precis som din hade bytt däck.
Frågan är om du följde Roffes anvisningar när hjulet återmonterades?
Saken är nämligen den att efter min felsökning så har jag inte haft något ytterligare läckage och då har jag ändå kört ca 1500mil.
Min egen teori är att när de nytte mitt däck så hamnade bakväxeln i spänn vilket förmodligen tärt på packboxen. Men inte värre än att den åter tätade när jag monterade enligt anvisning ??
| Dölj inläggslänk |