MC släp och sidvagn ⇒ Vad gäller för släp!!!
Kategoriregler
Här ska trådar och inlägg handla om släp och sidvagnar till våra motorcyklar. Det kan handla om teknik, juridik eller andra relevanta ämnesområden.
► Visa/Show In English
- MickeB#7437
En eloge måste ju lämnas till denne Cassepierre Hans, ett så snabbt svar ifrån en myndighet måste ju vara unikt i Sverige

Man ska vara glad att man har sprit i kroppen - och inte tvärtom.
| Länk: | |
| BB-kod: | |
| HTML: | |
| Dölj inläggslänk |
-
Nilsner #3927
Håller med dej MickeB.
Hoppas nu bara att det blir fastställt i rätten så att "farbror blå" vet vad som gäller (även vi med ledbussarna förstås)
Hoppas nu bara att det blir fastställt i rätten så att "farbror blå" vet vad som gäller (även vi med ledbussarna förstås)
| Dölj inläggslänk |
- Swahn#222
- Kontakt:
Fram tills det agörs, så kan vi logga in på forumet ( om man har smartfåne ) och visa en trilskande "farbro blå" , det finns ju ärendenummer och allt.
...och framför allt, neka!
Men i Kalmar fallet hindrade de honom att köra vidare, vilket jag undrar eg. Om de har rätt till. Men med erfarenhet av nötter bland polisen, så låser de väl in en med stöd av polislagen 13 paragrafen om man försöker skita i dem och ändå köra vidare.
...och framför allt, neka!
Men i Kalmar fallet hindrade de honom att köra vidare, vilket jag undrar eg. Om de har rätt till. Men med erfarenhet av nötter bland polisen, så låser de väl in en med stöd av polislagen 13 paragrafen om man försöker skita i dem och ändå köra vidare.
Hitta hit: X 6189365 Y 1330543
Leif 222
fd. President
VN 1700 Voyager med "Jula-släp"
| Dölj inläggslänk |
- Drifterman #6647
Faktum är att det FINNS en paragraf i trafiklagstioftningen som ger en polisman rätt att hindra fortsatt färd. Tyvärr är jag inte på jobbet nu pga semester o kan därför inte slå upp exakt VILKET nummer denna paragraf har.
Dessutom är jag inte trafikpolis, vilket däremot MC-polisen i Kalmar bör vara och då bör han veta bättre i denna fråga än vad han och hans kolegor hittills visat upp. Jag förutsätter att vår "stoppade" vän vinner i rätten och att han kräver ett skadestånd genom ett civilrättsligt förfarande för att hans planerade resa blivit stoppad och förstörd.
Dessutom är jag inte trafikpolis, vilket däremot MC-polisen i Kalmar bör vara och då bör han veta bättre i denna fråga än vad han och hans kolegor hittills visat upp. Jag förutsätter att vår "stoppade" vän vinner i rätten och att han kräver ett skadestånd genom ett civilrättsligt förfarande för att hans planerade resa blivit stoppad och förstörd.
You've got ONE life.... -CUSTOMIZE IT ! Drifterboss Sweden 2011-2014

| Dölj inläggslänk |
-
3463-Chippen
Kan det inte vara så att det står någonstans i nån paragraf att skylten inte får vara skymd??
I sådana fall så kan d ju bli ett prejudikat av den där rättegången å alla med släp får lov att flytta sin skylt (med tillhörande belysning) så den inte skyms av släpet...
I sådana fall så kan d ju bli ett prejudikat av den där rättegången å alla med släp får lov att flytta sin skylt (med tillhörande belysning) så den inte skyms av släpet...
| Dölj inläggslänk |
- Swahn#222
- Kontakt:
Jo skylten får inte vara skymd.....
Men, hur skulle det bli för alla med bil och släp? Helt omöjligt med husvagn... Jag är övertygad om att rätten friar, men man vet aldrig. Den siste idioten är inte född än. ..och en del är nämndemän.
Men, hur skulle det bli för alla med bil och släp? Helt omöjligt med husvagn... Jag är övertygad om att rätten friar, men man vet aldrig. Den siste idioten är inte född än. ..och en del är nämndemän.
Leif 222
fd. President
VN 1700 Voyager med "Jula-släp"
| Dölj inläggslänk |
-
3463-Chippen
iofs med släp så har man ju en skylt på släpet för identifikation...
Jaja bara man får nån regel som är allmänt känd så är d ju ok...
Jaja bara man får nån regel som är allmänt känd så är d ju ok...
| Dölj inläggslänk |
- Ralf#1494
Lagen säger att har du skylt bak på släpet (samma som hojen) skall både mc och släp besiktas tillsammans då är det 1 enhet
Får ej sätta skylten bak det är upp till polisen att se den, därimot om du har ett rack på dragkroken tillhör den mc:en och skall då flytta bak skylten för att den skall synas
Jag har någonstans ett papper från vägverket där detta står lovar att leta upp den ( kan ha följt med mitt släp när jag sålde det)
Alltså släp ingen skylt
Rack skylt
Får ej sätta skylten bak det är upp till polisen att se den, därimot om du har ett rack på dragkroken tillhör den mc:en och skall då flytta bak skylten för att den skall synas
Jag har någonstans ett papper från vägverket där detta står lovar att leta upp den ( kan ha följt med mitt släp när jag sålde det)
Alltså släp ingen skylt
Rack skylt
Ralf #1494 DA-sydöst
Anna #2166 RA-sydöst
Ihre, Blekinge
vn 2000 x 2,5
Anna #2166 RA-sydöst
Ihre, Blekinge
vn 2000 x 2,5
| Dölj inläggslänk |
-
mathias6877
Den siste idioten är inte född än. ..och en del är nämndemän.
Jadu Swahn#222 det har du alldeles rätt i, här har du nämligen en nämndeman.
| Dölj inläggslänk |
-
Nezze3994
Ehh, tänk dig att du kör ett oreggat släp, t.ex en obromsad båttrailer med en stor båt på. Då skulle det också vara olagligt??med släp så har man ju en skylt på släpet för identifikation...
| Dölj inläggslänk |
- MickeB#7437
Det kallas efterfordon Nezze, och får framföras i max 30 km/h.
Man ska vara glad att man har sprit i kroppen - och inte tvärtom.
| Dölj inläggslänk |
-
Nezze3994
Jovisst! Men man kan likförbannat inte se skylten
Eller då kanske det är Ok att framföra hoj med släp i 30km utan att Haffa klagar??
Eller då kanske det är Ok att framföra hoj med släp i 30km utan att Haffa klagar??
| Dölj inläggslänk |
- Bengt5552
------------------------
Growing old is mandatory, growing up is optional!
Voyager Custom 1700
Growing old is mandatory, growing up is optional!
Voyager Custom 1700
| Dölj inläggslänk |
- 5271#Bengt Jansson
Dublettskylt till hojen på Paven och medlemsnummer fram på rutan.
. Det gäller för mig !
Ta vara på era liv, man lever så lite och är död så länge
| Dölj inläggslänk |
- Swahn#222
- Kontakt:
Nu väntar jag bara på böterna
Leif 222
fd. President