Norrland ⇒ Nationaldagskörningen Stekenjokk runt 4-5 juni
Kategoriregler
Här ska trådar och inlägg handla om körningar och träffar som regionen arrangerar samt andra regionspecifika frågor.
Trådar om körningar och träffar som är intressanta för mer än ett fåtal medlemmar i andra regioner ska i största möjliga mån även publiceras i kategorin "Träffar Rally".
Andra trådar som rör mer än bara denna region ska publiceras i andra lämpliga kategorier.
► Visa/Show In English
- carina46 #1840
Härliga bilder... men det ser kallt ut....
hoppas på bättre väder nästa år...!
kramar
hoppas på bättre väder nästa år...!
kramar
Carina46 #1840
| Länk: | |
| BB-kod: | |
| HTML: | |
| Dölj inläggslänk |
- Cattis#6359
Sent omsider kommer här bilder från Nationaldagskörningen till
Stekenjokk.
En resa som jag sent kommer att glömma. Minnen som kommer att värma mig genom hela vintern.
Stekenjokk.
En resa som jag sent kommer att glömma. Minnen som kommer att värma mig genom hela vintern.
"Om man skiter i var man är kan man aldrig åka vilse."
| Dölj inläggslänk |
- Herman#4271
Tack Cattis för dessa fina bilder. Det var skoj att se dem så här i efterhand. Mycket tack för att du har tagit dig tid att lägga in dem här i Vrs galleri.
Herman#4271
VROC #31933
Dorotea
Södra Lappland
VROC #31933
Dorotea
Södra Lappland
| Dölj inläggslänk |
-
Nilsner #3927
Lysande, kanonbilder ju
Har för mej att du sa en gång "jag är ju ingen fotograf".....
Men nu har du ju visat motsatsen, dom här bilderna blev som sagt kanon.
Man känner riktigt av luften och atmosfären....

Ps/ Tror att jag snor ett foto, kan bli bra som avatarbild
Har för mej att du sa en gång "jag är ju ingen fotograf".....
Men nu har du ju visat motsatsen, dom här bilderna blev som sagt kanon.
Man känner riktigt av luften och atmosfären....
Ps/ Tror att jag snor ett foto, kan bli bra som avatarbild
| Dölj inläggslänk |
- Cattis#6359
Finfin avatarbild
iaf.
Lite mörka blev fotografierna vid Stekenjokk, men jag får väl skylla på att det var mulet.
Lite mörka blev fotografierna vid Stekenjokk, men jag får väl skylla på att det var mulet.
"Om man skiter i var man är kan man aldrig åka vilse."
| Dölj inläggslänk |
- Herman#4271
hej lite sent, men hittade detta i tidningen idag, njut och minns.
Så här såg det ut alltså en månad innan vi körde ifjol. Undrar om det går försöka iår också.
Med minnena sen ifjol. Tack alla Ni som deltog

Kolla in dessa länkar:
http://www.vk.se/622367/snorojaren-man- ... r-vagen-ar
Ett annat år
http://www.vulcanriders-sweden.org/foru ... highlight=
Snöröjaren: Man får gissa var vägen är
Publicerad 27 april 2012 kl 14.02 , Uppdaterad 27 april 2012 kl 14.05
Så här års är det dags för snöröjning av Stekenjokkvägen.
Det är med snigelfart cirka 1-2 kilometer i timmen som snöröjningen går efter Vildmarksvägen mellan Stekenjokk och Klimpfjäll.
Jonas Eliasson från Saxnäs är en av dem som brukar skotta vägen. Fotografiet tog han vid snöröjningen i fjol. Till veckan är det dags igen för femte året i rad för Jonas Eliasson.
- Vi har inte hunnit börja där i år än. Det är svårt att veta hur mycket snö det är. Men som det snöat kan det vara mer än i fjol, säger Jonas Eliasson till vk.se.
Höga drivor
Med snömängder på 3,5 meter på vissa ställen konstaterar Jonas Eliasson att det är speciella förutsättningar för snöröjarna.
- Det är lite speciellt att skotta här. Man vet inte alltid var vägen går så man får gissa sig fram, säger fotografen och tillika snöröjare Jonas Eliasson från Saxnäs.
När snösmältningen kommit igång och vattnet rinner ner mot backen och gör det slaskigt så brukar man kunna se de vita linjerna, förklarar Eliasson.
Går i snigelfart
Han och hans kollegor snöröjer med en Volvo L70E som har en norsktillverkad slunga som drivs med separat motor. Och arbetet går inte direkt i 190.
- Det går väl 1-2 kilometer i timmen. Och vi betar av lager efter lager, det brukar bli tre skikt med slungan. Det är hårt något jäkulskt, säger han.
Den sex kilometer långa sträckan som Eliasson och hans kollegor brukar snöröja brukar ta cirka 40 timmar.
Stekenjokkvägen eller Vildmarksvägen som den också kallas ska vara öppen den sjätte juni.
Så här såg det ut alltså en månad innan vi körde ifjol. Undrar om det går försöka iår också.
Med minnena sen ifjol. Tack alla Ni som deltog

Kolla in dessa länkar:
http://www.vk.se/622367/snorojaren-man- ... r-vagen-ar
Ett annat år
http://www.vulcanriders-sweden.org/foru ... highlight=
Snöröjaren: Man får gissa var vägen är
Publicerad 27 april 2012 kl 14.02 , Uppdaterad 27 april 2012 kl 14.05
Så här års är det dags för snöröjning av Stekenjokkvägen.
Det är med snigelfart cirka 1-2 kilometer i timmen som snöröjningen går efter Vildmarksvägen mellan Stekenjokk och Klimpfjäll.
Jonas Eliasson från Saxnäs är en av dem som brukar skotta vägen. Fotografiet tog han vid snöröjningen i fjol. Till veckan är det dags igen för femte året i rad för Jonas Eliasson.
- Vi har inte hunnit börja där i år än. Det är svårt att veta hur mycket snö det är. Men som det snöat kan det vara mer än i fjol, säger Jonas Eliasson till vk.se.
Höga drivor
Med snömängder på 3,5 meter på vissa ställen konstaterar Jonas Eliasson att det är speciella förutsättningar för snöröjarna.
- Det är lite speciellt att skotta här. Man vet inte alltid var vägen går så man får gissa sig fram, säger fotografen och tillika snöröjare Jonas Eliasson från Saxnäs.
När snösmältningen kommit igång och vattnet rinner ner mot backen och gör det slaskigt så brukar man kunna se de vita linjerna, förklarar Eliasson.
Går i snigelfart
Han och hans kollegor snöröjer med en Volvo L70E som har en norsktillverkad slunga som drivs med separat motor. Och arbetet går inte direkt i 190.
- Det går väl 1-2 kilometer i timmen. Och vi betar av lager efter lager, det brukar bli tre skikt med slungan. Det är hårt något jäkulskt, säger han.
Den sex kilometer långa sträckan som Eliasson och hans kollegor brukar snöröja brukar ta cirka 40 timmar.
Stekenjokkvägen eller Vildmarksvägen som den också kallas ska vara öppen den sjätte juni.
Herman#4271
VROC #31933
Dorotea
Södra Lappland
VROC #31933
Dorotea
Södra Lappland
| Dölj inläggslänk |
- Herman#4271