Rally at the Dragon TailUSA Rally 2011

Användarens profilbild
Rune#1639
Inlägg: 1051
Blev medlem: ons 25 okt 2006, 13:26
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Inlägg av Rune#1639 »

När det gäller kommunikation med vulcans så duger nog forumet bra.
Vi kan lägga lite rapporter under ordet är fritt.
Vad gäller kommunikation med familj och vänner så fungerar telefon och E-mail bäst.
Vi kommer säkert att diskutera lite på chappen, men vi bör nog ha en större samling innan avfärd.
Hade tänkt mig att vi samlas hos mig söndagen 3/7, gärna relativt tidigt på eftermiddagen. Då hinner vi båda tjata lite om resan och grilla en köttbit. Tror inte att det finns någon möjlighet att samla alla innan dess.
http://www.lillamandys.se
Bättre att tiga och låta folk tro att man är dum, än att öppna munnen och bevisa att man är det.
Kör VN2k med Cobrasystem
Rune #1639

Länk:
BB-kod:
HTML:
Dölj inläggslänk
Visa inläggslänk
Användarens profilbild
goran428
Inlägg: 4733
Blev medlem: fre 20 okt 2006, 09:22
Hemort: Malmö
Ort: Malmo
Kontakt:

Inlägg av goran428 »

Nu har jag kompletterat garderoben lite med grejor från mersport. Dessutom köpte jag ett par extra tröjor i normalstorlek plus ett par vulcan "buffar". Kan vara bra att ge bort, byta med, när vi är på träffen däröver. Jag glömde dock märken/patchar. Tommy eller Rune. Köp några extra pachar till mig i clubchopen på Tånga.

Bild

Pengar när vi ses...
Göran
Medlem sedan år 2000. Tidigare medlem i webbgruppen, webbutvecklare, webbmaster, infoansvarig och forumvärd. Hedersmedlem.
Grågossen innehaft VN 800 C Drifter, Vulcan EN500, VN 1600 C och 800 A
GrågossensBild
Bild

Länk:
BB-kod:
HTML:
Dölj inläggslänk
Visa inläggslänk
Användarens profilbild
Rune#1639
Inlägg: 1051
Blev medlem: ons 25 okt 2006, 13:26
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Inlägg av Rune#1639 »

ska försöka komma ihåg det Göran.
http://www.lillamandys.se
Bättre att tiga och låta folk tro att man är dum, än att öppna munnen och bevisa att man är det.
Kör VN2k med Cobrasystem
Rune #1639

Länk:
BB-kod:
HTML:
Dölj inläggslänk
Visa inläggslänk
Användarens profilbild
Tommy2477
Inlägg: 509
Blev medlem: mån 23 okt 2006, 18:30
Ort: Malmö

Inlägg av Tommy2477 »

nu börjar turen bli klar från Ny väg 9 från södra delen mot peeksill
sedan vidare på 6a mot scanton som vi övernattar i
sedan 6a förbi Sweden Tpv, ev en övernattning till inan buffalo sedan svänger vi av 6a mot buffalo
från nigara fall kör vi mot Eire sedan försätter vi på väg 7, så långt vi kan kör längst Ohio river.
mer info kommer
Tommy 2477# VN2000 06a
Gör det som är roligt, man lever bara en gång.

Länk:
BB-kod:
HTML:
Dölj inläggslänk
Visa inläggslänk
Användarens profilbild
goran428
Inlägg: 4733
Blev medlem: fre 20 okt 2006, 09:22
Hemort: Malmö
Ort: Malmo
Kontakt:

Inlägg av goran428 »

Vi har denna gången ingen möjlighet att likt på routeturen ta med mycket baggage. Ingen följebil men å andra sidan så kommer vi ju tillbaka till startpunkten på slutet av resan och jag föreslår att alla tar med en litten bagagekärra och mjuka väskor. Vi har då möjlighet att samhyra ett utrymme på någon bagageinlämning på flygplatsen. Dyrt som faan men med samordning torde det gå att ordna till rimlig kostnad.

Varför släpa med det som inte behövs under hela 300 milaresan? Mjuka väskor typ sjömansäckar och packrullar kan dock tas med på hojarna

Bild[/url]
Den lilla hopfällda kärran ovan kostade 40 spänn på Myrorna i Malmö men jag behöver den bara under transporten till och från New York.

Göran :D
Medlem sedan år 2000. Tidigare medlem i webbgruppen, webbutvecklare, webbmaster, infoansvarig och forumvärd. Hedersmedlem.
Grågossen innehaft VN 800 C Drifter, Vulcan EN500, VN 1600 C och 800 A
GrågossensBild
Bild

Länk:
BB-kod:
HTML:
Dölj inläggslänk
Visa inläggslänk
Användarens profilbild
Rune#1639
Inlägg: 1051
Blev medlem: ons 25 okt 2006, 13:26
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Inlägg av Rune#1639 »

Hej Göran
Du kan gratis förvara ditt bagage hos hojuthyraren under tiden du har hoj.
http://www.lillamandys.se
Bättre att tiga och låta folk tro att man är dum, än att öppna munnen och bevisa att man är det.
Kör VN2k med Cobrasystem
Rune #1639

Länk:
BB-kod:
HTML:
Dölj inläggslänk
Visa inläggslänk
Användarens profilbild
goran428
Inlägg: 4733
Blev medlem: fre 20 okt 2006, 09:22
Hemort: Malmö
Ort: Malmo
Kontakt:

Inlägg av goran428 »

OK Rune!

Som synes så har jag nu börjat planera packningen. Tyvärr går det inte så mycket i dessa HD hojarnas packboxar som det ser ut att göra. Har man sedan "oturen" också att som jag på turen 2006 bli tilldelad en Streetglide så försvinner även topboxen. I så fall vill det till att kunna packa med förstånd. Vi hade då att ta med tält, madrass, sovsäck osv också. Det blev ett pysslande vill jag säga men.....det gick.

Straps, spännband, bläckfiskarmade flexband... Ta med allt. Glöm inte silvertejpen. Bra att ha som skydd för nötning, om inte annat

Göran
Medlem sedan år 2000. Tidigare medlem i webbgruppen, webbutvecklare, webbmaster, infoansvarig och forumvärd. Hedersmedlem.
Grågossen innehaft VN 800 C Drifter, Vulcan EN500, VN 1600 C och 800 A
GrågossensBild
Bild

Länk:
BB-kod:
HTML:
Dölj inläggslänk
Visa inläggslänk
Användarens profilbild
goran428
Inlägg: 4733
Blev medlem: fre 20 okt 2006, 09:22
Hemort: Malmö
Ort: Malmo
Kontakt:

Inlägg av goran428 »

I dag tog jag som förberedelse att kolla TELEFONEN. Jag stegade sålunda självsäker in på Telia, bara för att enkelt försäkra mig att allt nu var rätt med min nalle och dess abbonnemang inför resan. Jag har ju en modern smartis och trodde naturligtvis att det skulle vara fixat och klart allting.

Det var tur att jag gick in. Telefonen måste ställas om för att man skall kunna stoppa i ett betalkort däröver i USA. Lokalt betalkort rekommenderades. Det kostar runt en tjuga per minut att ringa med eget kort härifrån. Gäller alla telefoner. En bråkdel bara med lokalt köpt kontantkort.

Tips i övrigt : LIDL har denna v, ett kamerastativ, en liten tripod med lagom långa flexibla ben, så böjliga att de kan lindas runt t.ex ett Mc -styre. 79 spänn

Göran
Medlem sedan år 2000. Tidigare medlem i webbgruppen, webbutvecklare, webbmaster, infoansvarig och forumvärd. Hedersmedlem.
Grågossen innehaft VN 800 C Drifter, Vulcan EN500, VN 1600 C och 800 A
GrågossensBild
Bild

Länk:
BB-kod:
HTML:
Dölj inläggslänk
Visa inläggslänk
Användarens profilbild
goran428
Inlägg: 4733
Blev medlem: fre 20 okt 2006, 09:22
Hemort: Malmö
Ort: Malmo
Kontakt:

Vad är SLI coverage?

Inlägg av goran428 »

VAD ÄR "SLI Coverage" och "PAI/PEC Coverage"

Supplement Liability Insurance ingår inte i våra bokningar så som de framgår av Runes exempel. Det är inte "standard" helt enkelt. Vad är då SLI? Det är en tilläggs-trygghets-försäkring vid hyra av fordon som man kan betala för och som då täcker kostnader om man blir stämd till ansvar av "tredje part" vid en olyckshändelse med hyrfordonet. Tar hojen eld t.ex. och någon/något kommer till skada därutav (förutom du själv) så kan du bli stämd att ersätta skadan till den tredje person som skadats. SLI kommer då in här, om man betalat 13 dollar (12.95) per hyrdag för detta.

Det kan bli miljoner om man har otur......

ALLA SOM JAG ÅKT MED TIDIGARE I AMERIKA HAR BETALAT FÖR DEN HÄR FÖRSÄKRINGEN -> 13$ x 13 dagar x 6.50 = 1000 spänn (cirka)

PAI/PEC Coverage är en personlig olycksfall och sakförlustförsäkring som ingår i din svenska reseförsäkring och som vi inte behöver
Göran[/i]
Medlem sedan år 2000. Tidigare medlem i webbgruppen, webbutvecklare, webbmaster, infoansvarig och forumvärd. Hedersmedlem.
Grågossen innehaft VN 800 C Drifter, Vulcan EN500, VN 1600 C och 800 A
GrågossensBild
Bild

Länk:
BB-kod:
HTML:
Dölj inläggslänk
Visa inläggslänk
Användarens profilbild
goran428
Inlägg: 4733
Blev medlem: fre 20 okt 2006, 09:22
Hemort: Malmö
Ort: Malmo
Kontakt:

Inlägg av goran428 »

Försäkringen igen. Jag har nu forskat lite mera och personligen uttolkat förhållandena så som följer nedan:

Trafikförsäkring måste alla fordonsägare ha för fordon i trafik. Så även i Amerika och alltså även de som hyr ut fordon. Det är sedan fordonsägaren som är första part ansvarig vid en olycka och vid uthyrning så är föraren passageraren andra part ansvarig. I Europa (Sverige) skyddas vid uthyrning även tredje part dvs den olycksdrabbade, icke vållande ("påkörd) av trafikförsäkringen. Så inte i Amerika (eller Canada)

Uthyrarna i dessa länder skyddar sig och sin egendom genom försäkringar som obligatoriskt även täcker hyraren / föraren och ev passagerare. Därefter är det slut. Krav från tredje part vid en olycka finns inte täckta i den grundförsäkring som är inkluderat i hyrpriset. Det får man stå för själv, om man är vållande.

Man kan skydda sig från det här genom att teckna en sk. SLI coverage.

Göran
Medlem sedan år 2000. Tidigare medlem i webbgruppen, webbutvecklare, webbmaster, infoansvarig och forumvärd. Hedersmedlem.
Grågossen innehaft VN 800 C Drifter, Vulcan EN500, VN 1600 C och 800 A
GrågossensBild
Bild

Länk:
BB-kod:
HTML:
Dölj inläggslänk
Visa inläggslänk
Användarens profilbild
Tommy2477
Inlägg: 509
Blev medlem: mån 23 okt 2006, 18:30
Ort: Malmö

Inlägg av Tommy2477 »

nu är turen klar det blir om vi håller oss till inlagd tur 356mil
Tommy 2477# VN2000 06a
Gör det som är roligt, man lever bara en gång.

Länk:
BB-kod:
HTML:
Dölj inläggslänk
Visa inläggslänk
Användarens profilbild
goran428
Inlägg: 4733
Blev medlem: fre 20 okt 2006, 09:22
Hemort: Malmö
Ort: Malmo
Kontakt:

Inlägg av goran428 »

http://www.libertyharley.com/rentals/rates.htm

Nej SLI ingår inte i hyran eller finns inkluderad i NÅGON tilläggsförsäkring alltså ej heller i EVIP som vi (ev) redan betalat för.

Se ovan länk
Göran
Medlem sedan år 2000. Tidigare medlem i webbgruppen, webbutvecklare, webbmaster, infoansvarig och forumvärd. Hedersmedlem.
Grågossen innehaft VN 800 C Drifter, Vulcan EN500, VN 1600 C och 800 A
GrågossensBild
Bild

Länk:
BB-kod:
HTML:
Dölj inläggslänk
Visa inläggslänk
Användarens profilbild
Rune#1639
Inlägg: 1051
Blev medlem: ons 25 okt 2006, 13:26
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Inlägg av Rune#1639 »

Då bör vi teckna denna försäkring, det gör vi på plats.
http://www.lillamandys.se
Bättre att tiga och låta folk tro att man är dum, än att öppna munnen och bevisa att man är det.
Kör VN2k med Cobrasystem
Rune #1639

Länk:
BB-kod:
HTML:
Dölj inläggslänk
Visa inläggslänk
Användarens profilbild
goran428
Inlägg: 4733
Blev medlem: fre 20 okt 2006, 09:22
Hemort: Malmö
Ort: Malmo
Kontakt:

Inlägg av goran428 »

Angående körsträckor så vill jag igen påpeka att Fly och jag som år 2006 uteslutande körde på den gamla Route 66, alltså 70 -väg med utmed denna vägen många liggande småstäder och samhällen som skulle genomkorsas. Lägg därtill att vi tältade. Tältplats skulle letas upp, tält resas och inte minst packas ihop och lastas på hojarna igen innan morgonens avfärd. Ändå Körde vi 35 mil per kördag. Vi jäktade inte.

Exempel två : Route 66 år 2010 söndagen den 6/6. Vi startade från hotellet i Stroud kl 7. Förutom tankningar, bensträckare, matpauser och dyl. så hinner vi med en fotografering/filmning Minst en halvtimme gick här helt i onödan fö. (North Canadian River Bridge) så snabbt förbi Oklahoma City, två misslyckade försök att besöka museer i städerna Cliton och Elk City (söndagstängt). Nu till den lilla staden Erich där paret Harley och annabelle underhåller i en och en halv timme, minst. Vi kommer ändå till Big Texan Steak Ranch vid 17-18 tiden. DÅ HAR VI AVVERKAT 500 km denna dag.

Om någon av de övriga deltagarna minns?

Jag föreslår att vi på fredagen inväntar Albie i Buffalo och härifrån har vi sedan 139 mil till Dollywood. Vi har nu i alla fall tre hela kördagar på oss för detta. Lör. Sön. Mån. Det blir 46 mil per dag.

Albie kan inte köra dagtid på fredagen då han jobbar. Det blir för drygt för honom att köra ända till Erie efter jobbet fre. eftermiddag

Göran
Medlem sedan år 2000. Tidigare medlem i webbgruppen, webbutvecklare, webbmaster, infoansvarig och forumvärd. Hedersmedlem.
Grågossen innehaft VN 800 C Drifter, Vulcan EN500, VN 1600 C och 800 A
GrågossensBild
Bild

Länk:
BB-kod:
HTML:
Dölj inläggslänk
Visa inläggslänk
Användarens profilbild
Rune#1639
Inlägg: 1051
Blev medlem: ons 25 okt 2006, 13:26
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Inlägg av Rune#1639 »

för min del är det helt OK, vi får hitta något lämpligt boende.
http://www.lillamandys.se
Bättre att tiga och låta folk tro att man är dum, än att öppna munnen och bevisa att man är det.
Kör VN2k med Cobrasystem
Rune #1639

Länk:
BB-kod:
HTML:
Dölj inläggslänk
Visa inläggslänk
Skriv svar Föregående trådNästa tråd