TeknikfrågorRelä till extra ljusen

Allt om hojen
Kategoriregler

Trådar och inlägg här ska vara frågor, tips, råd med mera och handla om teknik, tillbehör eller andra prylar för våra hojar.

► Visa/Show In English
Lowe#4214

Inlägg av Lowe#4214 »

Hejs kamrater :!: :!:

Med facit i hand,kan jag tala om att det går inte att releä upp extra lysen,om dom är trådbunden (inte H lampor) har två stycken 12v 35-35watt,med andra ord,det är hel och halv hjus,har samma styrka.
Har efter ett x:antal lampor a´ 49:- styck, som har blivet svart brända,efter några timmars andvändande,och har lämnat in för strömmätning,där full laddnings effekt ligger på 2000 varv.
Har då 14volt ut på huvud strålkastarn,likaså på dom extra.
Har nu plockat bort Reläet,och det fungerar som det ska.

Och då skulle man efter det här, kunna tillämpa dom här anvisningarna.

(Observera)
Fråga alltid någon kunnig människa typ (ROLF eller Thomas)


Alla som det gäller :!:

Alla förgasar hojar behöver inte releas.
Alla med insprutning,för dom drar mer ström,när det är H-lampor.

Ps. Gör inte mer än det behövs.

Länk:
BB-kod:
HTML:
Dölj inläggslänk
Visa inläggslänk
uffe2838

Inlägg av uffe2838 »

Lowe#4214 skrev:Hejs kamrater :!: :!:

Med facit i hand,kan jag tala om att det går inte att releä upp extra lysen,om dom är trådbunden (inte H lampor) har två stycken 12v 35-35watt,med andra ord,det är hel och halv hjus,har samma styrka.
Har efter ett x:antal lampor a´ 49:- styck, som har blivet svart brända,efter några timmars andvändande,och har lämnat in för strömmätning,där full laddnings effekt ligger på 2000 varv.
Har då 14volt ut på huvud strålkastarn,likaså på dom extra.
Har nu plockat bort Reläet,och det fungerar som det ska.

Och då skulle man efter det här, kunna tillämpa dom här anvisningarna.

(Observera)
Fråga alltid någon kunnig människa typ (ROLF eller Thomas)


Alla som det gäller :!:

Alla förgasar hojar behöver inte releas.
Alla med insprutning,för dom drar mer ström,när det är H-lampor.

Ps. Gör inte mer än det behövs.
:?: Hej :?:
Håller inte med på detta.
Vad som har hänt med dina lampor har jag inte en susning om, möjligen ett relä med dåliga kontakter, men kontakter och ledningar till hel och halvljus på en hoj är dimensionerade
för de lampor som sitter på vid leverans. Om man ökar ekfekten till det dubbla, fär man i bästa fall ett späningsfall som ger sämre ljus, i värsta varmgång i kablar eller brända kontakter.
Fakta
1. Ett relä höjer inte spänningen utan ger en "rakare" strömkrets.
2. Förgasare eller insprutning saknar betydelse i detta fall, det är laddningsreläet som bestämmer vilken spänning man har.
3. De ända glödlampor i hoj sammanhang som inte kan kopplas Xeon-lampor

Länk:
BB-kod:
HTML:
Dölj inläggslänk
Visa inläggslänk
Användarens profilbild
Speedy#2707
Inlägg: 1472
Blev medlem: mån 23 okt 2006, 10:17
Ort: Ängelholm

Inlägg av Speedy#2707 »

Tomas#5281 skrev:Hej Lowe!

Längre ner hittar du ett enkelt kopplingsschema.

Devisen "friskt kopplat, hälften brunnet" kanske inte är så lämpligt
i detta avseende. Så är du det minsta osäker på hur det skall kopplas,
så är det bättre att du frågar på i stället för att chansa vilt!

Reläet kan du isolera och placera bakom huvudstrålkastaren. Eller så
placeras det under sittdynan, där jag tror att du även har batteriet m.m
på din hoj. Placerar du reläet precis bakom huvudstrålkastaren, inne
vid styrhuvudet, så tycker jag personligen att du då även skall ha en
säkring mellan batteriets pluspol och kontakt nr:30, på reläet. Storleken
på säkring beräknas efter antalet watt på dina extraljus.

35watt X 2 lampor= 70watt=6-10 amperes säkring.
60watt X 2 lampor= 120watt=10-15 ampere.

Detta för att du kommer att få en relativt lång strömkabel mellan plus-
polen på batteriet och reläet. Säkringen bör därför sättas så nära batteriet
som det över huvud taget är möjligt!

Kan kanske tyckas som en onödighet att även säkra upp mellan batteriet
och reläet. Men jag vet från tidigare erfarenheter(har tävlat och jobbat
en hel del med bilstereo och tyngre billjud tidigare) att en osäkrad lång
strömkabel kan bli helt förödande för ett fordon om den inte är ordentligt
uppsäkrad.

För ett vanligt relä, enligt bilden nedan skall du koppla enligt följande:
Bild

Kontakt nr:30 på reläet kopplar du till batteriets plus-pol(helst avsäkrad),
vid kabellängd överstigande 20cm.

Kontakt nr:87 på reläet kopplar du via en säkring. Efter säkringen
så kan du dela upp det hela i 2st kablar, som sedan kopplas till vardera
extralyse.

Kontakt nr:85 på reläet kopplar du direkt till karossjord. Gärna där det
redan finns andra jordkablar. Se även till att det verkligen jordar ordentligt,
eftersom detta oftast är en STOR bidragande orsak till elfel m.m.

Kontakt nr:86 kopplar du förslagsvis först via en säkring. Och sedan
till den pluskabel på huvudstrålkastaren som ger helljus. Eftersom
det är denna pluskabel som kommer att öppna reläet så att kontakt nr: 30
på reläet ger 12volt till kontakt nr:87.

Om du vill ha en extra ströbrytare(vilket du definitivt bör ha) så kan du
placera den förslagsvis mellan kontakt nr:30 och batteriets pluspol.
Eftersom du då gör reläet strömlöst så att det aldrig kan ge ström ut till
extraljusen via kontakt nr:87.
Hej Tomas!
Jag har kopplat enl. ditt schema förutom att jag tog strömmen till 86 från halvljuset och inte från helljuset.
Problemet är att X-traljusen bara lyser då jag har halvljuset på, när jag slår på helljuset så slocknar de :?
Borde det inte vara ström på halvljuset även när helljuset är på :?: :?:
Ha det gott :)

Speedy #2707
Här bor jag N 56 14'04.1 E 012 50'47.8
Kaffebryggaren är alltid laddad.

Länk:
BB-kod:
HTML:
Dölj inläggslänk
Visa inläggslänk
Användarens profilbild
RGustavsson#1288
Forum Admin
Inlägg: 2445
Blev medlem: fre 20 okt 2006, 18:32
Ort: Ystad
Kontakt:

Inlägg av RGustavsson#1288 »

Hej Anders

Halvljuset är inte tänt när helljuset är tänt, antingen eller. :wink:
Hälsningar
Bild
Rolf Gustavsson #1288

Länk:
BB-kod:
HTML:
Dölj inläggslänk
Visa inläggslänk
Användarens profilbild
Speedy#2707
Inlägg: 1472
Blev medlem: mån 23 okt 2006, 10:17
Ort: Ängelholm

Inlägg av Speedy#2707 »

Det var som.......
men hur kopplar man då för att få det att lysa både med hel och halvljuset
:?
Ska man koppla 86:an till både hel och halvljus då, och i så fall, behöver man ytterigare ett relä då?

Vilka lampor brukar man koppla det till?????
Park, halv eller helljus eller allihopa???????????????
Ha det gott :)

Speedy #2707
Här bor jag N 56 14'04.1 E 012 50'47.8
Kaffebryggaren är alltid laddad.

Länk:
BB-kod:
HTML:
Dölj inläggslänk
Visa inläggslänk
Användarens profilbild
RGustavsson#1288
Forum Admin
Inlägg: 2445
Blev medlem: fre 20 okt 2006, 18:32
Ort: Ystad
Kontakt:

Inlägg av RGustavsson#1288 »

Hej igen Anders,

Jag vet inte hur du vill ha det riktigt, men jag kan berätta hur jag själva gjort. Jag har två reläer, ett som bli aktiverat med halvljuset och ett som bli aktiverat av helljuset, sen har jag monterat två strömbrytare på signalen, så att jag kan välja vad jag vill ha aktivt, extraljus på hel, halv, båda eller inget. :wink:
Hälsningar
Bild
Rolf Gustavsson #1288

Länk:
BB-kod:
HTML:
Dölj inläggslänk
Visa inläggslänk
Användarens profilbild
Speedy#2707
Inlägg: 1472
Blev medlem: mån 23 okt 2006, 10:17
Ort: Ängelholm

Inlägg av Speedy#2707 »

RGustavsson#1288 skrev:Hej igen Anders,

Jag vet inte hur du vill ha det riktigt, men jag kan berätta hur jag själva gjort. Jag har två reläer, ett som bli aktiverat med halvljuset och ett som bli aktiverat av helljuset, sen har jag monterat två strömbrytare på signalen, så att jag kan välja vad jag vill ha aktivt, extraljus på hel, halv, båda eller inget. :wink:
Hej Rolf!

Min tanke är att ha det både på hel och halvljus.

Om jag förstår det rätt så är det väl bara att koppla enl. ditt schema men byta ut parkljuset mot helljuset.
Bild

Som det ser ut nu så är det kopplat enl detta schemat, där 86:an tar ström från halvljuset
Bild
Strömbrytaren påverkar således halvljuset så att jag kan koppla bort x-traljusena från halvljuset om farbror blå skulle dyka upp :wink:
Till helljuset behöver jag ingen strömbrytare eftersom de alltid skall vara tända då helljuset är på.
Har jag förstått det rätt eller är det ngt. annat jag behöver tänka på :?
Ha det gott :)

Speedy #2707
Här bor jag N 56 14'04.1 E 012 50'47.8
Kaffebryggaren är alltid laddad.

Länk:
BB-kod:
HTML:
Dölj inläggslänk
Visa inläggslänk
Användarens profilbild
RGustavsson#1288
Forum Admin
Inlägg: 2445
Blev medlem: fre 20 okt 2006, 18:32
Ort: Ystad
Kontakt:

Inlägg av RGustavsson#1288 »

Hej igen,

Mitt lilla kopplingsschema gör att extraljuset är tänt på parkljus och helljus, det slocknar alltså när halvljuset tänds. ( Micke Davidsson special )

Koppla in två separata reläer, ett som aktiveras av halvljuset och ett som aktiveras av helljuset och sätt en strömbrytare på halvljussignalen så blir det som du vill.
Jag rekomenderar dock ändå att du har brytare även på helljussignalen, det kan vara bra att kunna släcka extraljusen.

Alltså: du gör en likadan krets till men 86:an ska komma från helljuset denna gången, båda 87:orna ska gå till extraljusen.

Ha de
Rolf
Hälsningar
Bild
Rolf Gustavsson #1288

Länk:
BB-kod:
HTML:
Dölj inläggslänk
Visa inläggslänk
Ingemar #5597

Inlägg av Ingemar #5597 »

Hej!

Jag köpte på OK-macken 1 relä och 1 omkopplare med 3 flatstift och 3 lägen: Helt avstängt i mitten, åt ena hållet kontakt från helljustråden och andra hållet kontakt från halvljustråden sen går strömmen därifrån från tredje flatstiftet för att styra ett vanligt relä som matar ut ström således från antingen helljuset eller halvljuset eller inte alls till extralamporna. På dagen har jag omkopplaren så att halvljuset tänder extraljusen och när det börjar skymma på lutar jag mej lätt framåt och slår om omkopplaren som jag gömt bakom vindrutan så att extraljusen lyser på helljuset i stället. Kommer farbror blå o gnäller så får jag väl sätta den i 0-läget o beklaga att det vart visst nåt fel.. Klarar mej således med endast 1 relä som med sladdar är enkelt gömt i lykthuset och kan ha extraljusen valfritt inkopplade med hel eller halvljus eller inte alls. Har funkat jättebra på min CT och hade samma system på min förra hoj.
Nej nu åter till mörk choklad och cognac.

Länk:
BB-kod:
HTML:
Dölj inläggslänk
Visa inläggslänk
Användarens profilbild
RGustavsson#1288
Forum Admin
Inlägg: 2445
Blev medlem: fre 20 okt 2006, 18:32
Ort: Ystad
Kontakt:

Inlägg av RGustavsson#1288 »

Hej Ingemar

Ett klart bra alternativ.
Själv behöver jag två reläer eftersom jag har Hel/halvljus även i extraljusen ( vanliga H4 glödlampor ). Jag använder dem dock endast på helljus eftesom jag är lite tveksam om man egentligen får ha hel/halv även i extraljusen, strålkastarna är visserligen E märkta, bra hel/halvljus blir det i alla fall.
Hälsningar
Bild
Rolf Gustavsson #1288

Länk:
BB-kod:
HTML:
Dölj inläggslänk
Visa inläggslänk
Ingemar #5597

Inlägg av Ingemar #5597 »

Hej igen Rolf och alla andra ljushuven i VRS! :idea:

Apropå att ha extrljus samtidigt som halvljus dagtid lutar jag mej emot följande paragraf från Trafikförordningen, som jag har skrivit ut o lagt i plånboken:

71 § Vid färd på väg med bil, motorredskap klass I, tung
terrängvagn, motorcykel eller moped klass I får i stället för
halvljus användas annat ljus som är tillräckligt för att
uppmärksamma andra trafikanter på fordonet. Detta gäller dock
inte vid färd under mörker, i gryning eller skymning eller när
väderleksförhållandena eller andra omständigheter föranleder
att halvljuset behöver vara tänt.

I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas i
stället för halvljus.

Sådant ljus som avses i första stycket, dimljus eller halvljus
får inte användas samtidigt. Förbudet gäller inte vid färd med
motorcykel under dagsljus.


Här hittade jag detta:
Trafikförordning (1998:1276)
SFS nr: 1998:1276
Departement/myndighet: Näringsdepartementet
Utfärdad: 1998-09-17
Ändrad: t.o.m. SFS 2007:447

Men måste erkänna att mina extraljus är mer av typen helljus men har dom nedriktade lite under dagtid. :idea: 8)

Länk:
BB-kod:
HTML:
Dölj inläggslänk
Visa inläggslänk
Nezze3994

Inlägg av Nezze3994 »

Och sen gäller det att som Nr.1 SYNAS!
Med tanke på incidenter som har hänt så kör jag numera ALLTID med extraljusena på. Dock kopplat via en brytare om utifall att. Kommande böter får gå på livförsäkringskontot :twisted:

Länk:
BB-kod:
HTML:
Dölj inläggslänk
Visa inläggslänk
Användarens profilbild
RGustavsson#1288
Forum Admin
Inlägg: 2445
Blev medlem: fre 20 okt 2006, 18:32
Ort: Ystad
Kontakt:

Inlägg av RGustavsson#1288 »

Hej igen Ingemar,

Jo det känner jag till men det är så att jag har både hel och halvljus i mina extraljus också, alltså allt det där med halvljusbild o så. Jag är inte så säker på att man får ha tre halvljus på en hoj :?
Hälsningar
Bild
Rolf Gustavsson #1288

Länk:
BB-kod:
HTML:
Dölj inläggslänk
Visa inläggslänk
Ingemar #5597

Inlägg av Ingemar #5597 »

Ja Rolf, jag har helljusbild på mina lampor så dom är ju då "annat ljus" och i alla fall inte halvljus som omtalas i lagtexten.

Men jag tycker det är så viktigt att synas så jag får väl ta risken för reprimand från övermakten. Mötte i somras en bil med släp som kom ut ur en kurva över ett backkrön, han följde inte mittlinjen utan var över rakt emot mej mot min sida! Hann bara tänka oh shit så upmärksammade han mej och girade tillbaka. Det var sjuttioväg men vi båda höll väl ca 80km/tim. Jag tror säkert att mina extralampor som är lätt bländande kanske fick bilisten att reagera i sista sekund. Puh, efter en stund kom chocken när jag kommit in i mitt garage.

Så aldrig utan mina extralampor!

Länk:
BB-kod:
HTML:
Dölj inläggslänk
Visa inläggslänk
Användarens profilbild
Egon#5368
Inlägg: 213
Blev medlem: sön 29 apr 2007, 15:17
Ort: Dorotea Västerbotten

Inlägg av Egon#5368 »

Hej på er.
Jag kör alltid med extraljusen tända samtidigt med halvljuset.
Det är ju viktigast att vi syns i trafiken pga alla drullputtar i bilar.
/Egon Persson

Länk:
BB-kod:
HTML:
Dölj inläggslänk
Visa inläggslänk
Skriv svar Föregående trådNästa tråd