Teknikfrågor ⇒ Relä till extra ljusen
Kategoriregler
Trådar och inlägg här ska vara frågor, tips, råd med mera och handla om teknik, tillbehör eller andra prylar för våra hojar.
► Visa/Show In English
Relä till extra ljusen
Hejs Rolf (eller nån annan)
Var det du som la upp ett kopplings schema på Relä till extra ljusen,eller var det någon annan,Jag har letat efter den tråden,för jag kan inte hitta den.
Finns det nån snäll själ som kan hjälpa mig,med tråden eller ett kopplings schema.Och framför allt var är lämligast att sätta reläet.
Var det du som la upp ett kopplings schema på Relä till extra ljusen,eller var det någon annan,Jag har letat efter den tråden,för jag kan inte hitta den.
Finns det nån snäll själ som kan hjälpa mig,med tråden eller ett kopplings schema.Och framför allt var är lämligast att sätta reläet.
Länk: | |
BB-kod: | |
HTML: | |
Dölj inläggslänk |
- ROFFE#4658
- Inlägg: 67
- Blev medlem: sön 22 okt 2006, 21:59
- Hemort: Vinninga
- Ort: Vinninga
Här hittar du kopplingsschema från Rolf Sen på låga varv är rubriken i teknik frågor
Senast redigerad av ROFFE#4658 den lör 21 apr 2007, 16:34, redigerad totalt 1 gånger.
Rolf Kindberg
VN2000
Vinninga
VRS#4658
VN2000
Vinninga
VRS#4658
Länk: | |
BB-kod: | |
HTML: | |
Dölj inläggslänk |
- RGustavsson#1288
- Forum Admin
- Inlägg: 2445
- Blev medlem: fre 20 okt 2006, 18:32
- Ort: Ystad
- Kontakt:
Hej Lowe
Om man kan kalla det kopplingsscema vet jag inte, snarare en snabbskiss. Om du kopplar enl. detta så kommer extraljusen att vara tända på parkeringsljus och helljus.
Biltema har lämpliga relä art. no. 42-304
Om man kan kalla det kopplingsscema vet jag inte, snarare en snabbskiss. Om du kopplar enl. detta så kommer extraljusen att vara tända på parkeringsljus och helljus.
Biltema har lämpliga relä art. no. 42-304
Hälsningar
Rolf Gustavsson #1288
Rolf Gustavsson #1288
Länk: | |
BB-kod: | |
HTML: | |
Dölj inläggslänk |
- ROFFE#4658
- Inlägg: 67
- Blev medlem: sön 22 okt 2006, 21:59
- Hemort: Vinninga
- Ort: Vinninga
Tack för det fina tipset har kopplat både extraljuset och hel o halv efter schemat Med ett bra resultat
Rolf Kindberg
VN2000
Vinninga
VRS#4658
VN2000
Vinninga
VRS#4658
Länk: | |
BB-kod: | |
HTML: | |
Dölj inläggslänk |
- Tomas#5281
- Inlägg: 5448
- Blev medlem: sön 25 mar 2007, 12:51
- Ort: H-fred(googla på ordet "inavel", så hittar ni dit)!
- Kontakt:
Hej Lowe!
Längre ner hittar du ett enkelt kopplingsschema.
Devisen "friskt kopplat, hälften brunnet" kanske inte är så lämpligt
i detta avseende. Så är du det minsta osäker på hur det skall kopplas,
så är det bättre att du frågar på i stället för att chansa vilt!
Reläet kan du isolera och placera bakom huvudstrålkastaren. Eller så
placeras det under sittdynan, där jag tror att du även har batteriet m.m
på din hoj. Placerar du reläet precis bakom huvudstrålkastaren, inne
vid styrhuvudet, så tycker jag personligen att du då även skall ha en
säkring mellan batteriets pluspol och kontakt nr:30, på reläet. Storleken
på säkring beräknas efter antalet watt på dina extraljus.
35watt X 2 lampor= 70watt=6-10 amperes säkring.
60watt X 2 lampor= 120watt=10-15 ampere.
Detta för att du kommer att få en relativt lång strömkabel mellan plus-
polen på batteriet och reläet. Säkringen bör därför sättas så nära batteriet
som det över huvud taget är möjligt!
Kan kanske tyckas som en onödighet att även säkra upp mellan batteriet
och reläet. Men jag vet från tidigare erfarenheter(har tävlat och jobbat
en hel del med bilstereo och tyngre billjud tidigare) att en osäkrad lång
strömkabel kan bli helt förödande för ett fordon om den inte är ordentligt
uppsäkrad.
För ett vanligt relä, enligt bilden nedan skall du koppla enligt följande:
Kontakt nr:30 på reläet kopplar du till batteriets plus-pol(helst avsäkrad),
vid kabellängd överstigande 20cm.
Kontakt nr:87 på reläet kopplar du via en säkring. Efter säkringen
så kan du dela upp det hela i 2st kablar, som sedan kopplas till vardera
extralyse.
Kontakt nr:85 på reläet kopplar du direkt till karossjord. Gärna där det
redan finns andra jordkablar. Se även till att det verkligen jordar ordentligt,
eftersom detta oftast är en STOR bidragande orsak till elfel m.m.
Kontakt nr:86 kopplar du förslagsvis först via en säkring. Och sedan
till den pluskabel på huvudstrålkastaren som ger helljus. Eftersom
det är denna pluskabel som kommer att öppna reläet så att kontakt nr: 30
på reläet ger 12volt till kontakt nr:87.
Om du vill ha en extra ströbrytare(vilket du definitivt bör ha) så kan du
placera den förslagsvis mellan kontakt nr:30 och batteriets pluspol.
Eftersom du då gör reläet strömlöst så att det aldrig kan ge ström ut till
extraljusen via kontakt nr:87.
Längre ner hittar du ett enkelt kopplingsschema.
Devisen "friskt kopplat, hälften brunnet" kanske inte är så lämpligt
i detta avseende. Så är du det minsta osäker på hur det skall kopplas,
så är det bättre att du frågar på i stället för att chansa vilt!
Reläet kan du isolera och placera bakom huvudstrålkastaren. Eller så
placeras det under sittdynan, där jag tror att du även har batteriet m.m
på din hoj. Placerar du reläet precis bakom huvudstrålkastaren, inne
vid styrhuvudet, så tycker jag personligen att du då även skall ha en
säkring mellan batteriets pluspol och kontakt nr:30, på reläet. Storleken
på säkring beräknas efter antalet watt på dina extraljus.
35watt X 2 lampor= 70watt=6-10 amperes säkring.
60watt X 2 lampor= 120watt=10-15 ampere.
Detta för att du kommer att få en relativt lång strömkabel mellan plus-
polen på batteriet och reläet. Säkringen bör därför sättas så nära batteriet
som det över huvud taget är möjligt!
Kan kanske tyckas som en onödighet att även säkra upp mellan batteriet
och reläet. Men jag vet från tidigare erfarenheter(har tävlat och jobbat
en hel del med bilstereo och tyngre billjud tidigare) att en osäkrad lång
strömkabel kan bli helt förödande för ett fordon om den inte är ordentligt
uppsäkrad.
För ett vanligt relä, enligt bilden nedan skall du koppla enligt följande:
Kontakt nr:30 på reläet kopplar du till batteriets plus-pol(helst avsäkrad),
vid kabellängd överstigande 20cm.
Kontakt nr:87 på reläet kopplar du via en säkring. Efter säkringen
så kan du dela upp det hela i 2st kablar, som sedan kopplas till vardera
extralyse.
Kontakt nr:85 på reläet kopplar du direkt till karossjord. Gärna där det
redan finns andra jordkablar. Se även till att det verkligen jordar ordentligt,
eftersom detta oftast är en STOR bidragande orsak till elfel m.m.
Kontakt nr:86 kopplar du förslagsvis först via en säkring. Och sedan
till den pluskabel på huvudstrålkastaren som ger helljus. Eftersom
det är denna pluskabel som kommer att öppna reläet så att kontakt nr: 30
på reläet ger 12volt till kontakt nr:87.
Om du vill ha en extra ströbrytare(vilket du definitivt bör ha) så kan du
placera den förslagsvis mellan kontakt nr:30 och batteriets pluspol.
Eftersom du då gör reläet strömlöst så att det aldrig kan ge ström ut till
extraljusen via kontakt nr:87.
M.v.h Tomas
Länk: | |
BB-kod: | |
HTML: | |
Dölj inläggslänk |
- RGustavsson#1288
- Forum Admin
- Inlägg: 2445
- Blev medlem: fre 20 okt 2006, 18:32
- Ort: Ystad
- Kontakt:
Hej på er,
Helt riktigt Tomas, det var dummt av mig att inte nämna säkring på matningen, det tog jag som en självklarhet, men inget är ju egentligen självklart.
Helt riktigt Tomas, det var dummt av mig att inte nämna säkring på matningen, det tog jag som en självklarhet, men inget är ju egentligen självklart.
Hälsningar
Rolf Gustavsson #1288
Rolf Gustavsson #1288
Länk: | |
BB-kod: | |
HTML: | |
Dölj inläggslänk |
- Tomas#5281
- Inlägg: 5448
- Blev medlem: sön 25 mar 2007, 12:51
- Ort: H-fred(googla på ordet "inavel", så hittar ni dit)!
- Kontakt:
Du om någon är helt ursäktad Rolf....så mycket hjälp som duRGustavsson#1288 skrev:Hej på er,
Helt riktigt Tomas, det var dummt av mig att inte nämna säkring på matningen, det tog jag som en självklarhet, men inget är ju egentligen självklart.
bidrar/bidragit med
Själv är jag bara tacksam för att kunna bidra med nått, till det
här eminenta forumet
M.v.h Tomas
Länk: | |
BB-kod: | |
HTML: | |
Dölj inläggslänk |
Hejs Rolf och Tomas
Man bockar och tackar för ert svar,ni två är helt ortroliga,det känns bra ni finns för oss mindre vetande.
När jag köpte extra ljusen,förra sensommaren så frågade jag om man behövde releä upp dom,fick till svar att det var inte fel,men det var inte nödvändigt heller.Efter flera månader och flera mil,så började hojen att lägga av,Så huvudsäkringen på 30Amp blev deformerad,den sköt inte.
Efter uppmättningar på verkstan med alla lysen så liggerr jag på gränsen till 30Amp,på grund av att jag har insrputning,för den tar en hel ström ,jämfört mot en förgasaremotor.
Till Tomas!!
Enligt ditt schema, behöver man verkligen extra säkring till lysena oxå??
Jag har både hel och halv ljus på mina extra,tänker bara Releä upp halv ljuset,är det samma kopplingsschema .
Man bockar och tackar för ert svar,ni två är helt ortroliga,det känns bra ni finns för oss mindre vetande.
När jag köpte extra ljusen,förra sensommaren så frågade jag om man behövde releä upp dom,fick till svar att det var inte fel,men det var inte nödvändigt heller.Efter flera månader och flera mil,så började hojen att lägga av,Så huvudsäkringen på 30Amp blev deformerad,den sköt inte.
Efter uppmättningar på verkstan med alla lysen så liggerr jag på gränsen till 30Amp,på grund av att jag har insrputning,för den tar en hel ström ,jämfört mot en förgasaremotor.
Till Tomas!!
Enligt ditt schema, behöver man verkligen extra säkring till lysena oxå??
Jag har både hel och halv ljus på mina extra,tänker bara Releä upp halv ljuset,är det samma kopplingsschema .
Länk: | |
BB-kod: | |
HTML: | |
Dölj inläggslänk |
- Tomas#5281
- Inlägg: 5448
- Blev medlem: sön 25 mar 2007, 12:51
- Ort: H-fred(googla på ordet "inavel", så hittar ni dit)!
- Kontakt:
Hej igen Lowe!Lowe#4214 skrev:Till Tomas!!
Enligt ditt schema, behöver man verkligen extra säkring till lysena oxå??
Jag har både hel och halv ljus på mina extra,tänker bara Releä upp halv ljuset,är det samma kopplingsschema .
Personligen tycker jag att man alltid ska sätta en säkring mellan extraljus
och relä. Dels för att extraljus samt dess elektronik befinner sig mer o-
skyddat för väder och vind på en hoj. Men dels oxå för att kablage speciellt
i och kring styrhuvudet mellan gaffelkronorna kan få vissa slitagepåkänningar
p.g.a all rörelse som sker just i den regionen, och det oavsett hur noga
man är med kabeldragningen.
Placers sedan reläet precis i närheten av batteriet, så kommer ju kablaget
mellan kontakt nr:87 på reläet fram till extraljusen att bli av betydande längd.
Då kommer dessutom kablaget att, oundvikligt, placeras i närheten av värme,
på sin väg under tanken till extraljusen. Och sånt kan ju också i en förlängning
ge upphov till skada på kablagets isolering.
Därför rekomenderar jag alltid att man dels ska dra nytt kablage i redan befintligga
kabelkanaler/slangar. Eller använda värmetålig skyddsslang(finns på Mekonomen
i olika diametrar och på lösmeter) av typen "Systoflex" eller "Lightflex".
Om du bara ska koppla extraljuset till halvljuset så kopplar du kontakt nr:86
på reläet till en plusmatad kabel från halvljuset. Så svaret på sista frågan blir
ja, du kan använda samma kopplingsschema som jag hänvisat till tidigare
M.v.h Tomas
Länk: | |
BB-kod: | |
HTML: | |
Dölj inläggslänk |
- stefan#4161
- Inlägg: 78
- Blev medlem: tis 03 jul 2007, 15:08
- Ort: Skövde
Tomas,
Har just köpt hållare och extraljus till min 1500C-02, och tackar så mycket för en mycket klar och precis förklaring till kopplingsschema.
Emellertid - Köpt Bates Dual Beam, och frågan blir:
Kopplar man med halvljus via ett separat relä, och enl anvisning och sätter även halvljusström på samma relä som helljus?
Om man enbart ansluter ljusen till heljus (det är väl det som är lagligt
i alla fall under mörker) blir det någon skada om inte halvljuset över huvud taget är anslutet?
Vilken dim på kablage rekommenderar du?
Tänkte sätta relä under sadeln och nära batteriet. Är det bara att klämma dit, eller något annat att tänka på?
Får grejorna idag eller imorgon, så helgen är räddad om du hinner svara.
ha de
stefan#4161
Dumma frågor? Kanske, men alla kan inte vara tekniskt lagda, eller hur?
Har just köpt hållare och extraljus till min 1500C-02, och tackar så mycket för en mycket klar och precis förklaring till kopplingsschema.
Emellertid - Köpt Bates Dual Beam, och frågan blir:
Kopplar man med halvljus via ett separat relä, och enl anvisning och sätter även halvljusström på samma relä som helljus?
Om man enbart ansluter ljusen till heljus (det är väl det som är lagligt
i alla fall under mörker) blir det någon skada om inte halvljuset över huvud taget är anslutet?
Vilken dim på kablage rekommenderar du?
Tänkte sätta relä under sadeln och nära batteriet. Är det bara att klämma dit, eller något annat att tänka på?
Får grejorna idag eller imorgon, så helgen är räddad om du hinner svara.
ha de
stefan#4161
Dumma frågor? Kanske, men alla kan inte vara tekniskt lagda, eller hur?
Länk: | |
BB-kod: | |
HTML: | |
Dölj inläggslänk |
HejTomas#5281 skrev:Hej Lowe!
Längre ner hittar du ett enkelt kopplingsschema.
Devisen "friskt kopplat, hälften brunnet" kanske inte är så lämpligt
i detta avseende. Så är du det minsta osäker på hur det skall kopplas,
så är det bättre att du frågar på i stället för att chansa vilt!
Reläet kan du isolera och placera bakom huvudstrålkastaren. Eller så
placeras det under sittdynan, där jag tror att du även har batteriet m.m
på din hoj. Placerar du reläet precis bakom huvudstrålkastaren, inne
vid styrhuvudet, så tycker jag personligen att du då även skall ha en
säkring mellan batteriets pluspol och kontakt nr:30, på reläet. Storleken
på säkring beräknas efter antalet watt på dina extraljus.
35watt X 2 lampor= 70watt=6-10 amperes säkring.
60watt X 2 lampor= 120watt=10-15 ampere.
Detta för att du kommer att få en relativt lång strömkabel mellan plus-
polen på batteriet och reläet. Säkringen bör därför sättas så nära batteriet
som det över huvud taget är möjligt!
Kan kanske tyckas som en onödighet att även säkra upp mellan batteriet
och reläet. Men jag vet från tidigare erfarenheter(har tävlat och jobbat
en hel del med bilstereo och tyngre billjud tidigare) att en osäkrad lång
strömkabel kan bli helt förödande för ett fordon om den inte är ordentligt
uppsäkrad.
För ett vanligt relä, enligt bilden nedan skall du koppla enligt följande:
Kontakt nr:30 på reläet kopplar du till batteriets plus-pol(helst avsäkrad),
vid kabellängd överstigande 20cm.
Kontakt nr:87 på reläet kopplar du via en säkring. Efter säkringen
så kan du dela upp det hela i 2st kablar, som sedan kopplas till vardera
extralyse.
Kontakt nr:85 på reläet kopplar du direkt till karossjord. Gärna där det
redan finns andra jordkablar. Se även till att det verkligen jordar ordentligt,
eftersom detta oftast är en STOR bidragande orsak till elfel m.m.
Kontakt nr:86 kopplar du förslagsvis först via en säkring. Och sedan
till den pluskabel på huvudstrålkastaren som ger helljus. Eftersom
det är denna pluskabel som kommer att öppna reläet så att kontakt nr: 30
på reläet ger 12volt till kontakt nr:87.
Om du vill ha en extra ströbrytare(vilket du definitivt bör ha) så kan du
placera den förslagsvis mellan kontakt nr:30 och batteriets pluspol.
Eftersom du då gör reläet strömlöst så att det aldrig kan ge ström ut till
extraljusen via kontakt nr:87.
Jag nog lite petig men:
Kontakt nr:86 kopplar du förslagsvis först via en säkring. Och sedan
till den pluskabel på huvudstrålkastaren som ger helljus. Eftersom
det är denna pluskabel som kommer att SLUTA reläet så att kontakt nr: 30 på reläet ger 12volt till kontakt nr:87.
Om du vill ha en extra ströbrytare(vilket du definitivt bör ha) så kan du
placera den förslagsvis mellan kontakt nr:30 och batteriets pluspol.
Eftersom du då gör reläet strömlöst så att det aldrig kan ge ström ut till
extraljusen via kontakt nr:87
Tycker att man skall sätta brytaren på nr 86 istället mindre belsatning på denna ledning.
Ca 10 A på ledning 30
10- 50 mA på ledning 86
Länk: | |
BB-kod: | |
HTML: | |
Dölj inläggslänk |
- stefan#4161
- Inlägg: 78
- Blev medlem: tis 03 jul 2007, 15:08
- Ort: Skövde
Hej Uffe,
Tack för din komplettering, men för en icke-tekniker blir det liksom inte lättare. Hur som helst, naturligtvis tacksam för all den information jag kan få i detta ämne.
Nu var det tillbaka till tidigare:
1. Separate relä för halv och heljus?
2. Grovlek på kabalge"
mvh
stefan#4161
Tack för din komplettering, men för en icke-tekniker blir det liksom inte lättare. Hur som helst, naturligtvis tacksam för all den information jag kan få i detta ämne.
Nu var det tillbaka till tidigare:
1. Separate relä för halv och heljus?
2. Grovlek på kabalge"
mvh
stefan#4161
Länk: | |
BB-kod: | |
HTML: | |
Dölj inläggslänk |
1. Ett relä till var, om du skall ha halvljus ,vet inte vad svenskbilprovning säger, men är de inte e-märkte är det nog kört med halvljus vid beskitning. Men för att synas är det ju bra med extra halvljus.stefan#4161 skrev:Hej Uffe,
Tack för din komplettering, men för en icke-tekniker blir det liksom inte lättare. Hur som helst, naturligtvis tacksam för all den information jag kan få i detta ämne.
Nu var det tillbaka till tidigare:
1. Separate relä för halv och heljus?
2. Grovlek på kabalge"
mvh
stefan#4161
Jag hade nog gjort som så att jag satt in två relä, kopplat bort när halvljuset när det var dax att besöka bilprovning.
2. Om det är korta trådar under ca en halvmeter1,5 eller annars 2,5 mm2
Länk: | |
BB-kod: | |
HTML: | |
Dölj inläggslänk |
- Tomas#5281
- Inlägg: 5448
- Blev medlem: sön 25 mar 2007, 12:51
- Ort: H-fred(googla på ordet "inavel", så hittar ni dit)!
- Kontakt:
Hej Uffe!uffe2838 skrev:Hej
Jag nog lite petig men:
Kontakt nr:86 kopplar du förslagsvis först via en säkring. Och sedan
till den pluskabel på huvudstrålkastaren som ger helljus. Eftersom
det är denna pluskabel som kommer att SLUTA reläet så att kontakt nr: 30 på reläet ger 12volt till kontakt nr:87.
Tycker att man skall sätta brytaren på nr 86 istället mindre belsatning på denna ledning.
Ca 10 A på ledning 30
10- 50 mA på ledning 86
Du har helt rätt i att reläet sluter....blir även rörigt för mig oxå
ibland. Speciellt när man som jag är ordblind och det skall skrivas
mycket text
Tanken med att jag själv föredrar en separat strömbrytare mellan
batteri+ och kontakt nr:30 på reläet, beror helt enkelt på att jag
vill kunna göra hela kretsen för extraljusen samt reläet helt spännings-
fritt i händelse av eventuell service m.m. Men precis som du säger
så kommer strömmen till kontakt nr:86 att enbart handla om en
tillslagsspänning på några få mA.
Hur eller hur så bör man ha en extra strömbrytare för att kunna släcka
ner extraljusen när ordinarie huvudstrålkastare är tänd. För annars
blir det ombesiktning hos SBP tyvärr
Och som svar på Stefans frågor så säger jag att det aldrig är fel att
ta så grov elkabel som möjligt till extraljusen. 2,5mm2 har nämnts,
och det tycker jag passar ypperligt med tanke på den ändå relativt
korta kabellängd som behövs från batteri till säkring, relä och sedan
vidare till extraljusen. För grov kabel går aldrig att få i sånna
här sammanhang. Tyvärr brukar det dock vara tvärt om för vissa,
med spänningsfall som påföljd i stället
Har extraljusen även halvljusfunktion så blir det till att koppla två reläer,
som precis redan nämnts.
M.v.h Tomas
Länk: | |
BB-kod: | |
HTML: | |
Dölj inläggslänk |