Teknikfrågor ⇒ Relä till extra ljusen
Kategoriregler
Trådar och inlägg här ska vara frågor, tips, råd med mera och handla om teknik, tillbehör eller andra prylar för våra hojar.
► Visa/Show In English
är det ingen som blivit stoppad av polisen som kan berätta vad dom säger
Länk: | |
BB-kod: | |
HTML: | |
Dölj inläggslänk |
- Herman#4271
- Inlägg: 1189
- Blev medlem: tor 26 okt 2006, 17:16
- Ort: Dorotea
Polisen här sade till mig´att så länge det är dagsljus så var det helt OK att köra med extraljus på halvljuset. Polisen lutade sig på att det inte stod någonstans att det skulle vara förbjudet. Det är bara som står uttryckligen det som är förbjudet som gäller, så här känns det inte nervöst när man möter farnbror blå.
71 § Vid färd på väg med bil, motorredskap klass I, tung
terrängvagn, motorcykel eller moped klass I får i stället för
halvljus användas annat ljus som är tillräckligt för att
uppmärksamma andra trafikanter på fordonet. Detta gäller dock
inte vid färd under mörker, i gryning eller skymning eller när
väderleksförhållandena eller andra omständigheter föranleder
att halvljuset behöver vara tänt.
Iof. tolkar jag det som att man har "istället för" an att man har allt inkopplat, jag har då inte hört nån MC åkare som har fått tillsägelse.
Jag har kopplat som Ingemar #5597 skriver. Det är bara att använda sig av en treläges strömbrytare och behöver då endast använda sig av ett relä och kan med brytaren betsämma om man vill ha extraljus att lysa på hel eller halvljus eller slå av dem helt.
71 § Vid färd på väg med bil, motorredskap klass I, tung
terrängvagn, motorcykel eller moped klass I får i stället för
halvljus användas annat ljus som är tillräckligt för att
uppmärksamma andra trafikanter på fordonet. Detta gäller dock
inte vid färd under mörker, i gryning eller skymning eller när
väderleksförhållandena eller andra omständigheter föranleder
att halvljuset behöver vara tänt.
Iof. tolkar jag det som att man har "istället för" an att man har allt inkopplat, jag har då inte hört nån MC åkare som har fått tillsägelse.
Jag har kopplat som Ingemar #5597 skriver. Det är bara att använda sig av en treläges strömbrytare och behöver då endast använda sig av ett relä och kan med brytaren betsämma om man vill ha extraljus att lysa på hel eller halvljus eller slå av dem helt.
Herman#4271
VROC #31933
Dorotea
Södra Lappland
VROC #31933
Dorotea
Södra Lappland
Länk: | |
BB-kod: | |
HTML: | |
Dölj inläggslänk |
Strålande tider.
Hej igen!
Viktigt ämne så jag dristar mej att återkomma med citatet från §71:
"Sådant ljus som avses i första stycket, dimljus eller halvljus
får inte användas samtidigt. Förbudet gäller inte vid färd med
motorcykel under dagsljus."
Här står ju tydligt att man får ha extraljusen samtidigt som halvljuset inkopplat på motorcykel. Så det är bara att låta kromlyktorna stråla!
Viktigt ämne så jag dristar mej att återkomma med citatet från §71:
"Sådant ljus som avses i första stycket, dimljus eller halvljus
får inte användas samtidigt. Förbudet gäller inte vid färd med
motorcykel under dagsljus."
Här står ju tydligt att man får ha extraljusen samtidigt som halvljuset inkopplat på motorcykel. Så det är bara att låta kromlyktorna stråla!
Länk: | |
BB-kod: | |
HTML: | |
Dölj inläggslänk |
- Anders 5653
- Inlägg: 128
- Blev medlem: sön 02 sep 2007, 18:47
- Ort: Hammarö
Jag kan förklara lite vad som är rätt och fel, beträffande ljuskombinationer på mc.
Uppgifterna är hämtade ur Vägverkets författningssamling
VVFS 2003:23 kapitel 15.
HELLJUSSTRÅLKASTARE: Får grupperas med framåtriktad strålkastare.
Skall vara så inkopplad i mc:s elsystem att den omedelbart slocknar vid
omkoppling från helljus till halvljus
HALVLJUSSTRÅLKASTARE: 2-hjulig mc får ha endast en halvljusstrålkastare.
2st halvljus med inbördes avstånd mellan de lysande ytorna av högst 200mm betraktas som en halvljusstrålkastare
DIMSTRÅLKASTARE: Mc får ha dimstrålkastare som kan avge vitt eller gult
ljus. I sådant fall SKALL 2-hjulig mc ha EN dimstrålkastare. Den skall vara
placerad i mc:s centrumlinje.
FRÄMRE POSITIONSLYKTA (p-lykta): Mc som tagits i bruk efter 17 juni -99
skall framtill ha en eller två pos.lyktor som kan visa vitt ljus (äldre skall
ha vitt eller gult)
VARSELLYKTA: Mc får ha en eller två varsellyktor (vitt eller gult). Det är
endast varsellyktan som får kombineras med halvljuset.
Bländande belysning på mc= 1.000:- i böter.
Felaktig ljuskombination på dagtid = 500:- kr
Felaktig ljuskombination i mörker = 1.200:- kr
Anders
Uppgifterna är hämtade ur Vägverkets författningssamling
VVFS 2003:23 kapitel 15.
HELLJUSSTRÅLKASTARE: Får grupperas med framåtriktad strålkastare.
Skall vara så inkopplad i mc:s elsystem att den omedelbart slocknar vid
omkoppling från helljus till halvljus
HALVLJUSSTRÅLKASTARE: 2-hjulig mc får ha endast en halvljusstrålkastare.
2st halvljus med inbördes avstånd mellan de lysande ytorna av högst 200mm betraktas som en halvljusstrålkastare
DIMSTRÅLKASTARE: Mc får ha dimstrålkastare som kan avge vitt eller gult
ljus. I sådant fall SKALL 2-hjulig mc ha EN dimstrålkastare. Den skall vara
placerad i mc:s centrumlinje.
FRÄMRE POSITIONSLYKTA (p-lykta): Mc som tagits i bruk efter 17 juni -99
skall framtill ha en eller två pos.lyktor som kan visa vitt ljus (äldre skall
ha vitt eller gult)
VARSELLYKTA: Mc får ha en eller två varsellyktor (vitt eller gult). Det är
endast varsellyktan som får kombineras med halvljuset.
Bländande belysning på mc= 1.000:- i böter.
Felaktig ljuskombination på dagtid = 500:- kr
Felaktig ljuskombination i mörker = 1.200:- kr
Anders
VN 1700 VOYAGER CUSTOM
Länk: | |
BB-kod: | |
HTML: | |
Dölj inläggslänk |
VAdå böter?
Börjar från det värsta o neråt
Begravning: Enkel kista o kaffe 60 personer ca 25-30.000SEK
Sjuskrivning från 60 till 65 år med minskad inkomst ca 2.000.000SEK
Ny hoj, om du kan köra igen 130.000SEK
Så jag fortsätter helt säkert med 2 extraljus + halvljuset inkopplat dagtid, verkar billigare så än ev böter tycker jag (se mitt tid inlägg). Men nu först ska vi klara oss genom nga månaders totalt mc-mörker!
Begravning: Enkel kista o kaffe 60 personer ca 25-30.000SEK
Sjuskrivning från 60 till 65 år med minskad inkomst ca 2.000.000SEK
Ny hoj, om du kan köra igen 130.000SEK
Så jag fortsätter helt säkert med 2 extraljus + halvljuset inkopplat dagtid, verkar billigare så än ev böter tycker jag (se mitt tid inlägg). Men nu först ska vi klara oss genom nga månaders totalt mc-mörker!
Länk: | |
BB-kod: | |
HTML: | |
Dölj inläggslänk |
- Egon#5368
- Inlägg: 213
- Blev medlem: sön 29 apr 2007, 15:17
- Ort: Dorotea Västerbotten
Hej Ingemar
Håller helt med dig.
Jag kommer också att fortsätta med extralysen samtidigt med
halvljuset. Garanterat så syns vi bättre i trafiken då.
/Egon Persson
Håller helt med dig.
Jag kommer också att fortsätta med extralysen samtidigt med
halvljuset. Garanterat så syns vi bättre i trafiken då.
/Egon Persson
Länk: | |
BB-kod: | |
HTML: | |
Dölj inläggslänk |
Jag håller också med och behåller ljusena på. Dock kan man ju undvara det första bötesbeloppet. Man ska ju synas, inte irriteras.
Och vad det gäller begravningskostnaden så drabbar den ju inte mig om olyckan är framme men jag vill inte gärna dra på mig träfracken än
Och vad det gäller begravningskostnaden så drabbar den ju inte mig om olyckan är framme men jag vill inte gärna dra på mig träfracken än
Länk: | |
BB-kod: | |
HTML: | |
Dölj inläggslänk |
- Herman#4271
- Inlägg: 1189
- Blev medlem: tor 26 okt 2006, 17:16
- Ort: Dorotea
Jag bara ställer mig frågande om detta med att ha extraljusen på halvljuset. Det är ganska utbrett med att man har dessa inkopplade, och på en sommar möter man ganska många som kör med extraljus på sin MC. Men det måste betyda att farbror blå hellre låter MC ekipaget köra på, än sätter böter, för annars är man ganska pigga på att bötfälla. Men sunt förnuft verkar ju råda i denna situation. Är det någon på forumet som känner till någon som fått böter eller tillsägelse om detta med extraljus påkopplad i samband med halvljus?
Herman#4271
VROC #31933
Dorotea
Södra Lappland
VROC #31933
Dorotea
Södra Lappland
Länk: | |
BB-kod: | |
HTML: | |
Dölj inläggslänk |
- Anders 5653
- Inlägg: 128
- Blev medlem: sön 02 sep 2007, 18:47
- Ort: Hammarö
2 st VARSELLJUS är tillåtet att använda.
Spänningsreducerad Halvjusstrålkastare (Räknas som Varselljus) skall ha en
spänning vid glödlampan av minst 5,5, 11 resp 22V vid 6, 12 respektive 24 V
systemspänning vid full generatorladdning och utan någon ytterliggare ström-
förbrukare inkopplad.
Spänningsreducerad halvljusstrålkastare skall ha ljus ha ljus vars färg upp-
fyller kraven i svensk standard SS3110, och ha sådan ljusstyrka att ljuset vid
dagsljus och klar sikt är väl synligt på ett avstånd av 150 m.
Dessa uppgifter är hämtade i VVFS 2003:23, 15 kap, 14§. VARSELLJUS.
Anders
Spänningsreducerad Halvjusstrålkastare (Räknas som Varselljus) skall ha en
spänning vid glödlampan av minst 5,5, 11 resp 22V vid 6, 12 respektive 24 V
systemspänning vid full generatorladdning och utan någon ytterliggare ström-
förbrukare inkopplad.
Spänningsreducerad halvljusstrålkastare skall ha ljus ha ljus vars färg upp-
fyller kraven i svensk standard SS3110, och ha sådan ljusstyrka att ljuset vid
dagsljus och klar sikt är väl synligt på ett avstånd av 150 m.
Dessa uppgifter är hämtade i VVFS 2003:23, 15 kap, 14§. VARSELLJUS.
Anders
VN 1700 VOYAGER CUSTOM
Länk: | |
BB-kod: | |
HTML: | |
Dölj inläggslänk |
- LarsÅke#1916
- Inlägg: 1167
- Blev medlem: ons 25 okt 2006, 22:36
- Ort: Rydboholm
Now you are talking!
Alltså är våra extraljus = varselljus.
Alltså är våra extraljus = varselljus.
Lars-Åke VRS#1916
Njut av livet - det går inte i repris
Njut av livet - det går inte i repris
Länk: | |
BB-kod: | |
HTML: | |
Dölj inläggslänk |
- Tomas#5281
- Inlägg: 5448
- Blev medlem: sön 25 mar 2007, 12:51
- Ort: H-fred(googla på ordet "inavel", så hittar ni dit)!
- Kontakt:
Hej Lars-Åke!
Ja, så länge dom lyser utan att blända, precis som halvljus.
Förövrigt har jag aldrig hört talas om att farbror blå skulle ha bötfällt
någon för att han/hon kört med påslagna extraljus mitt på dagen.
Så länge dom inte bländar mötande trafik kan det aldrig vara frågan
om något lagbrott.
Inbillar mig att ordningsmakten snarare resonerar precis som oss,
d.v.s ju mer och bättre lyse, destå bättre ur säkerhetssynpunkt.
Och det med tanke på att vi de facto redan är en hårt utsatt risk-
grupp i trafiken.
Ja, så länge dom lyser utan att blända, precis som halvljus.
Förövrigt har jag aldrig hört talas om att farbror blå skulle ha bötfällt
någon för att han/hon kört med påslagna extraljus mitt på dagen.
Så länge dom inte bländar mötande trafik kan det aldrig vara frågan
om något lagbrott.
Inbillar mig att ordningsmakten snarare resonerar precis som oss,
d.v.s ju mer och bättre lyse, destå bättre ur säkerhetssynpunkt.
Och det med tanke på att vi de facto redan är en hårt utsatt risk-
grupp i trafiken.
M.v.h Tomas
Länk: | |
BB-kod: | |
HTML: | |
Dölj inläggslänk |
- Herman#4271
- Inlägg: 1189
- Blev medlem: tor 26 okt 2006, 17:16
- Ort: Dorotea
Så här kopplar vi i Dorro när vi kopplar in extraljusen. Vet inte om detta är det rätta, men fördelen att man bara behöver ett relä och en trevägsströmbrytare. Strömbytaren sätts på i olika lägen. Vill man ha extraljusen på enbart halvljuset sätts trevägsomkopplaren i ett läge, vill du ha den på helljuset i andra ändläget, och helt bortkopplade i mittenläget. Vet inte om detta är det rätta, men fungerar till full belåtenhet och lättsam inkoppling. Ha det hoppas ni förstod. Lång väntan till barmarkskörning, puhhh
Herman#4271
VROC #31933
Dorotea
Södra Lappland
VROC #31933
Dorotea
Södra Lappland
Länk: | |
BB-kod: | |
HTML: | |
Dölj inläggslänk |
Detta eviga diskuterande om relä, x-ljus mm. mm. mm.
Föreslår att i tex. Vårgårda ha en "kurs" i hur man kopplar in varselljus, x-ljus, vad man skall tänka på, osv. När man läser alla insändare så tror jag att det finns ett stort behov av lite "utbildning" när det gäller el-lära.
Är det någon som "köper " idén ?
Föreslår att i tex. Vårgårda ha en "kurs" i hur man kopplar in varselljus, x-ljus, vad man skall tänka på, osv. När man läser alla insändare så tror jag att det finns ett stort behov av lite "utbildning" när det gäller el-lära.
Är det någon som "köper " idén ?
Länk: | |
BB-kod: | |
HTML: | |
Dölj inläggslänk |
Ok jag har blivit stoppad av mr polisen 3 gånger och har 2 st extra strålkastare med H4 lampor , dvs hel och halvljus och polisen har inte ens kommenterat dessa strålkastare utan det enda dom ville var att jag skulle blåsa i deras alkoholmätare, när jag tog mitt körkort år 2004 så var det skrivet i teoriboken att bil får ej ha extraljus ihop med halvljus men att det var tillåtet på motorcykel under dagtid , dvs under dygnets ljusa timmar.
Länk: | |
BB-kod: | |
HTML: | |
Dölj inläggslänk |
- 1347Georg
- Inlägg: 221
- Blev medlem: ons 25 okt 2006, 15:37
- Ort: Alnö
Det har varit flera varianter på kopplingsschema till extraljus.
Så här ville jag ha det. Med endast 1 relä.
H3 lampor 25 W.
http://georg.mine.nu/Extraljus%20elschema.pdf
Kopplade ihop det i lördags, ser ut att bli bra.
/GN
Så här ville jag ha det. Med endast 1 relä.
H3 lampor 25 W.
http://georg.mine.nu/Extraljus%20elschema.pdf
Kopplade ihop det i lördags, ser ut att bli bra.
/GN
Lika barn leka bäst.
# 1347 Georg, Alnö
1600 BLACK TOURER
+ Triumph Tiger 900
# 1347 Georg, Alnö
1600 BLACK TOURER
+ Triumph Tiger 900
Länk: | |
BB-kod: | |
HTML: | |
Dölj inläggslänk |