Forum för rutter, ruttplanering och navigering med Global Positioning System
Kategoriregler
Denna plats är till för information, tips, råd och andra diskussioner om GPS- och navigationsfrågor. Det kan handla om utrustning, programvaror, rutter eller andra navigationsknuta ämnen. GPX-filer med färdiga rutter får laddas upp som bilagor till inläggen. Det ska dock finnas en tydlig beskrivning av den rutt filen innehåller.
Tipps om enskilda GPS-positioner ska dock ligga på särskild plats på vår webbplats. Skicka ett e-brev till [email=tage.strandell.to]webmaster[/email] så lägger han ut detta.
► Visa/Show In English
This place is for information, tips, advice and discussions on GPS and navigation issues. This can include equipment, software, routes and other navigational associated matters. GPX files with complete routes can be uploaded as attachments to posts. It should however be a clear description of the route file contains.
Tips on individual GPS positions will be on a special place on our website. Send an e-mail to the [email=tage.strandell.to]webmaster[/email] so he lays this out.
Alldeles utmärkt. Nu finns hela Riksettan plottad ut och tillgänglig som gpx-fil för nedladdning på här. Finns i två delar : H-Borg till Gränna och Gränna till Tunba. MC folket älskar att köra parallellt med hetsiga E4: vidare i denna tråd
Göran
H-borg till Granna.gpx
Gränna till Tumba.gpx
GPX filer går att redigera i BaseCamp. Vända t.ex. Byt riktning efter gottfinnande och kör Riksettan åt båda hållen
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av goran428 den fre 16 mar 2018, 10:04, redigerad totalt 4 gånger.
Jag åkte många gånger på den här vägen när jag var barn på 40-50 talet. Varje sommar från Norrköping ned till släkten i Skåne. Från Norrköping upp till Stockholm cyklade jag Riksväg 1 tillsammans med min bror år 1951. Jag hade då just fyllt 11 och brorsan var knappt 15 oj oj , glömmer alldrig. Det åktes bil med farsan till huvudstan ibland också.
Så visst är jag "hemma" på Riksettan. Den är numera dock knivig att hitta på egen hand och inte minst då genom större samhällen och städer. Tidskriften Nostalgias vägledning är ett måste nuförtiden och jag kan verifiera att allt i beskrivningen stämmer.
Riksettan gpx filer borde finnas i varje svensk bikers GPS kartotek för vem har inte någon gång vägarna åt de håll som denna väg bär. I sommar kör jag den själv upp mot Midnattsolsträffen och Nordkapp. (Om inget lägger hinder.)
Göran
utsnitt ur Nostalgias detaljerade roadbook Riksettan
Medlem sedan år 2000. Tidigare medlem i webbgruppen, webbutvecklare, webbmaster, infoansvarig och forumvärd. Hedersmedlem.
Grågossen innehaft VN 800 C Drifter, Vulcan EN500, VN 1600 C och 800 A
Grågossens
Nu har jag förvisso åkt hela Riksettan.....men det bör tilläggas att det bitvis
har varit ett jäkla tidsödande letande på GPS:n, papperskartor och efter saknade
vägskyltar
Kolla detta utsnitt. Så här ser det ut hela vägen. "Ettan" slingrar likt en orm runt E4:an som nästan hela sträckan finns bara ett stenkast bort. Det är därför man skall ha "ettan" i sin GPS. Att kunna välja. Cool crousing den smala vägen genom det små samhällena eller raka rör i 110 knyck på motorvägen. Välj själv efter tid, råd och lägenhet. Maten är nog hursomhelst bättre på Restaurang Utsikten i Vagnhärad än på bensinmacken vid motorvägen. Eller hur?
Medlem sedan år 2000. Tidigare medlem i webbgruppen, webbutvecklare, webbmaster, infoansvarig och forumvärd. Hedersmedlem.
Grågossens
Knuttarnas favoritställe redan på femtiotalet. Jag tänker mig ett stopp där i sommar.
Göran
Grågossens
Visste ni att det finns en särskild och helt modern publikation för nostalgiska blickar mot den tid som ibland kallas "bilens guldålder" dvs 40-60 talen. Den epoken var ju också urtiden för den klassiska knutten och raggaren. Tidskriften ifråga utkommer med några nummer årligen och finns att köpa där tidningar säljs. Här i denna finns utförliga reportage med ingående beskrivningar av hur man levde motorkultur och hur tog sig fram på riksvägarna i Sverige men också på många berömda leder i andra länder och just från den tiden det begav sig.
Det är ju just sådana här gamla fina sceniska leder och trafikmiljöer vi hojåkare letar efter även i dag.
Göran
Grågossens
Har nu kört R1 från Helsingborg till Nyköping enligt Görans GPS-fil som fungerade alldeles utmärkt. Visserligen blev vi konfunderade när vi blev hänvisade körning 2 km på grusväg i Linköping men det visade sig vara rätt väg. Kan lugnt rekommendera denna väg då det ej var någon trafik att tala om.
Tack Göran
Om en timma startar vi för att ta oss till Jönköping för att ansluta på Riks 1:an norrut.
Vi har dansat för solguden om uppehåll. Vi tackar framförallt Göran för arbetet med att plotta rutten.
Kör VN1700 Voyager med PAV och nu även ett Snigelhus (husvagn)
VN800 Drifter
+div andra 2 och 4 hjulingar
Glöm bara inte att i enheten (GPS:n) stänga av "Automatisk omberäkning av rutten". Inte minst viktigt om man går på sträckan någonstans efter startpunkten, men även i övrigt vid användning av i datorn planerade rutter. Denna funktion ställer bara till förtret vid sådana utplottade rutter.
Tuta å kör!
Göran
Grågossens
Toppenfin tur utan nederbörd och inga missöden.
På några ställen ville min 660 snurra ett extra varv runt kvarter eller cirkulationsplatser.
Men det fenomenet har jag stött på tidigare. Med en Garmin måste man tänka själv ðŸ˜även om Garmin anser att deras gps;er inte har några problem. 😇
Tack än en gång Göran för dit fantastiska arbete.😎
Kör VN1700 Voyager med PAV och nu även ett Snigelhus (husvagn)
VN800 Drifter
+div andra 2 och 4 hjulingar
Ja ha, det var det. Just hemkommen från en tour utmed "ettan" från Norrköping och hela vägen till H-borg. Underbar väg. Går numera att vända sin rutt i själva GPS:en (350) och så köra andra hållet. Dock ligger själva rutten kvar på motsatta vägbanan och markören rör sig motsatt, i detta läget. Det betyder att man måste tänka ännu lite mera själv nu. Ingen hjälp med att/var man skall svänga och ingen talande röst finns i detta läget men det går som sagt bra att köra ändå. Markören visar vägen.
Bilden visar Riksettan från Gränna, Kaxholmen, Skärstad just som man kommer in mot Husqvarna
Till höger skymtar E4:an och en flik av Vättern
Grågossens
Jaha ja... det var det (2) Nu är det slutkört på långdistans för denna säsongen. Återkommer lagom till nästa med en nu kontrollerad och uppdaterad färsk version av RIKSETTAN.gpx Bland nyheterna: den smått berömda stensatta delen av R1 som ligger kvar vid Mjölby, vidare R1 rakt genom centrala Norrköping och så "rapsvägen" i trakterna utanför Nyköping.
R1 rakt igenom städerna Jönköping Husqvarna är permanent borttagen då det inte går att köra den gamla vägen där alls längre pga att motorvägen rakt igenom det urbana förstört hela den gamla strukturen, trafikmässigt.
Göran
Grågossens