TeknikfrågorVN 1700, kärvande frikoppling.

Allt om hojen
Kategoriregler

Trådar och inlägg här ska vara frågor, tips, råd med mera och handla om teknik, tillbehör eller andra prylar för våra hojar.

► Visa/Show In English
Användarens profilbild
RGustavsson#1288
Forum Admin
Inlägg: 2445
Blev medlem: fre 20 okt 2006, 18:32
Ort: Ystad
Kontakt:

VN 1700, kärvande frikoppling.

Inlägg av RGustavsson#1288 »

Frikoppling VN1700

På grund av en mindre lyckad konstruktion/placering av frikopplingens slavcylinder kan vatten och smuts komma in på slavcylinderns baksida. Eftersom slavcylindern sitter på motorcykelns vänstra sida kommer ev. vatten som runnit in mellan kolv och vägg i slavcylinden inte att rinna ut när hojen står på sidostödet. Istället ärgar ytan på både kolv och cylinder vilket får till följd att slav cylindern kärvar.
Anders J. på Kawasaki Sverige har kommit fram med en lösning som bör fixa problemet.
Lösningen är en gummidisc som ska läggas på baksidan av slavcylindern och som skall täta mot smutsen. Gummidiscen är väldigt enkel att montera men, man måste också plocka av och plocka isär slav cylindern samt rengöra och ev. putsa upp ytorna på lopp och kolv.
Jag ska prova ut exakta dimensioner på gummidiscen sedan kommer jag att tillverka en stans för att ganska enkelt kunna tillverka dessa discar. När utprovningen är klar kan jag tillhandahålla discar.
Jag återkommer med mer info.
Hälsningar
Bild
Rolf Gustavsson #1288

Länk:
BB-kod:
HTML:
Dölj inläggslänk
Visa inläggslänk
Användarens profilbild
RGustavsson#1288
Forum Admin
Inlägg: 2445
Blev medlem: fre 20 okt 2006, 18:32
Ort: Ystad
Kontakt:

Re: VN 1700, kärvande frikoppling.

Inlägg av RGustavsson#1288 »

Hej på er 1700 ägare.

Fixen som Kawa kommer att gå ut med består i en Gummiskiva som monteras så att säga bakom/innanför slavcylindern och ska hindra skit och vatten att komma in på baksidan av slavcylindern. Kommer det in skit och vatten mellan cylinder och kolv så kommer det att ärga och slutligen kärva.
Om Kawa kommer att skicka ut meddelande till alla 1700 ägare eller de väntar till hojarna kommer in på service, vet jag inte.

Jag har tillverkat en stans för att stansa ut gummiskivan i rätt storlek om någon vill montera en själv.
Om du vill ha en sådan gummiskiva ( 50:- + brevporto ) så skickar du mig ett mail för vidare info.

Om du redan haft problem med att kopplingen kärvat måste slavcylindern plockas isär för rengöring samt lopp och kolv poleras. Jag planerar att skriva en instruktion för detta när jag har tillgång till en hoj så jag kan ta nödvändiga bilder.
Känner du dig osäker på hur man gör detta, lämna över den biten till någon som känner till det.

Bilder på Slavcylinder på plats och isärplockad.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Hälsningar
Bild
Rolf Gustavsson #1288

Länk:
BB-kod:
HTML:
Dölj inläggslänk
Visa inläggslänk
Användarens profilbild
Roffe7808
Inlägg: 668
Blev medlem: tor 13 dec 2012, 13:12
Ort: Karlsborg

Re: VN 1700, kärvande frikoppling.

Inlägg av Roffe7808 »

Är detta ett problem som många 1700 ägare har haft/råkat ut för?
Jag har inte märkt några konstigheter med min koppling och jag frågade på MC Kompaniet i Väring om dom kände till problemet och svaret var att dom inte har hört varken från hojägare eller från Kawa att detta skulle vara nått problem trots att dom har krängt en hel del 1700 hojar.
Ställer frågan och undrar om man skall vara orolig, det är ju inte roligt att råka ut för kärvande koppling om man är ute och kör.
Roffe#7808
VN 1700 CT

En E Sum En E
Nä En Ente Ble Sum En Sulle

Länk:
BB-kod:
HTML:
Dölj inläggslänk
Visa inläggslänk
Användarens profilbild
RGustavsson#1288
Forum Admin
Inlägg: 2445
Blev medlem: fre 20 okt 2006, 18:32
Ort: Ystad
Kontakt:

Re: VN 1700, kärvande frikoppling.

Inlägg av RGustavsson#1288 »

Hej.

Har inte konstruktionen ändrats på senare årsmodeller så lär alla förr eller senare få detta problem, frågan är bara när. Kör man mycket i regn o rusk så är nog sannolikheten störst.

Jag har hört om några som fått detta problem, jag tror inte att Kawa ännu gått ut till återförsäljarna med service meddelande.
Hälsningar
Bild
Rolf Gustavsson #1288

Länk:
BB-kod:
HTML:
Dölj inläggslänk
Visa inläggslänk
Användarens profilbild
Egon#5368
Inlägg: 213
Blev medlem: sön 29 apr 2007, 15:17
Ort: Dorotea Västerbotten

Re: VN 1700, kärvande frikoppling.

Inlägg av Egon#5368 »

Jag har då inte haft något sådant problem med min 1700 ct 2010
/Egon
Bild

Länk:
BB-kod:
HTML:
Dölj inläggslänk
Visa inläggslänk
Användarens profilbild
Patrik#7037
Inlägg: 319
Blev medlem: tor 09 jul 2009, 07:57
Ort: Havdhem
Kontakt:

Re: VN 1700, kärvande frikoppling.

Inlägg av Patrik#7037 »

Jag har haft problem med kopplingen. Men jag har kört en hel del i regn. Hojen är en - 09 och har gått 3600 mil nu, gjorde rent i somras då det började gnissla om den.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk
------------------------------------------
Patrik #7037 Gotland
Drifter 1500 - 99 nuvarande
Drifter 800 -02
CT 1700 - 09

Länk:
BB-kod:
HTML:
Dölj inläggslänk
Visa inläggslänk
klangen#3345
Inlägg: 355
Blev medlem: mån 26 jan 2009, 20:32
Ort: Ystad

Re: VN 1700, kärvande frikoppling.

Inlägg av klangen#3345 »

Tjena Rolf, kan ställa upp med hoj om det behövs. Ha De Pias namne
CT -05

Länk:
BB-kod:
HTML:
Dölj inläggslänk
Visa inläggslänk
Användarens profilbild
RGustavsson#1288
Forum Admin
Inlägg: 2445
Blev medlem: fre 20 okt 2006, 18:32
Ort: Ystad
Kontakt:

Re: VN 1700, kärvande frikoppling.

Inlägg av RGustavsson#1288 »

Hej Klangen.
Det tackar jag för.
Vi tager det efter Hollandsturen.
Mvh
Rolf
Hälsningar
Bild
Rolf Gustavsson #1288

Länk:
BB-kod:
HTML:
Dölj inläggslänk
Visa inläggslänk
#5495PerssonThomas

Re: VN 1700, kärvande frikoppling.

Inlägg av #5495PerssonThomas »

Hej

Jag skulle precis gå in här på forumet och ställa frågan om delvis djäkligt trög koppling som har dykt upp i år hojen är en 2010 som gått 1600 mil.

Jag vill omedelbart beställa den packning du tagit fram och undrar om du kan göra en beskrivning på hela förloppet !

Med vänlig hälsning // Thomas

Länk:
BB-kod:
HTML:
Dölj inläggslänk
Visa inläggslänk
Användarens profilbild
Roffe7808
Inlägg: 668
Blev medlem: tor 13 dec 2012, 13:12
Ort: Karlsborg

Re: VN 1700, kärvande frikoppling.

Inlägg av Roffe7808 »

Införskaffade en st. gummipackning av Roffe på Tånga, men det var lite annat som skulle fixas med som frukost till hela gänget :D så jag han inte fråga om hur man monterar den. Kan jag dra ut tryckpinnen utan att det händer några dumheter i motorn? Det kan ju behövas poleras bort eventuella beläggningar och skit :shock:
Roffe#7808
VN 1700 CT

En E Sum En E
Nä En Ente Ble Sum En Sulle

Länk:
BB-kod:
HTML:
Dölj inläggslänk
Visa inläggslänk
Användarens profilbild
Bosse#2448
Inlägg: 609
Blev medlem: sön 22 okt 2006, 21:38
Hemort: Ystad
Ort: Ystad

Re: VN 1700, kärvande frikoppling.

Inlägg av Bosse#2448 »

Hej Rolf,
Inga problem med att lossa slavcylindern och sedan ta ut tryckpinnen. Använd fin stålull när du rengör slavcylindern. Tänk bara på att du måste lufta systemet om du tar isär slavcylindern.

Bosse
Bosse Johansson
#2448

Länk:
BB-kod:
HTML:
Dölj inläggslänk
Visa inläggslänk
Användarens profilbild
Roffe7808
Inlägg: 668
Blev medlem: tor 13 dec 2012, 13:12
Ort: Karlsborg

Re: VN 1700, kärvande frikoppling.

Inlägg av Roffe7808 »

Tackar Tackar ska pilla dit packningen i eftermiddag vi ska ut på långtur nu på tisdag
(Bruks & Industrihistorisk resa) hoppas på att det inte blir något problem.
Roffe#7808
VN 1700 CT

En E Sum En E
Nä En Ente Ble Sum En Sulle

Länk:
BB-kod:
HTML:
Dölj inläggslänk
Visa inläggslänk
Göran 7885

Re: VN 1700, kärvande frikoppling.

Inlägg av Göran 7885 »

Hej
Kan det vara en sån grej på vår hoj. Hemfärd från Tånga. Så när jag drog full gas så stod hojen stilla å motorn rusa upp tills jag släppte gasen hög den till å fick dragläge igen. Killen på verkstaden säger att det ska byta lameller så jag har litat på honom å fixat en tid för detta. hojen gått 1800 mil -09 CT

Länk:
BB-kod:
HTML:
Dölj inläggslänk
Visa inläggslänk
Användarens profilbild
carlberg 6259
Inlägg: 2970
Blev medlem: tis 12 aug 2008, 17:09
Hemort: Halmstad
Ort: Halmstad

Re: VN 1700, kärvande frikoppling.

Inlägg av carlberg 6259 »

Tror det e bara koplingsfjäder ,
Ha en god vecka och lev livet
1500 c grön/svart När är en Grön bäst?
Var gång

Länk:
BB-kod:
HTML:
Dölj inläggslänk
Visa inläggslänk
Användarens profilbild
Roffe7808
Inlägg: 668
Blev medlem: tor 13 dec 2012, 13:12
Ort: Karlsborg

Re: VN 1700, kärvande frikoppling.

Inlägg av Roffe7808 »

Ja nu var gummidisken monterad inte så svårt, jovisst var det en del fin sand vid slavcylindern och lite rost ute på tryckpinnen. Rengjorde med topps och VD 40 slipa med 800 papper på pinnen
och hur F-N grus och sand kommer in begriper inte jag, men det är väl nått tekniskt.
Strök på lite Glidex (O-ringfett) på disken.
Startade upp hojen för att kolla att det hela fungera och det sa KLICK när ettans växel gick i :shock: inte kladonkatjong, även dom övriga växlarna smög i med ett litet klick, har inte haft möjlighet att provköra riktigt så det ska bli spännande och se och höra om man kan växla utan att tro att hela lådan ska rasa.

Göran 7885.
Det är nog inte så dum idé att kolla slavcylinderns funktion, för jag har märkt att det har funnits en liten tendens till slirning vid ordentligt gaspådrag på 4-5ans växel. Min hoj har gått 1100 mil CT -09. Om detta försvinner efter denna åtgärd vet jag inte än men det är klart att om cylindern inte har full funktion på grund av sand och skit så är det inte konstigt, väl värt att stoppa dit en gummidisk för 50:- spänn.
Roffe#7808
VN 1700 CT

En E Sum En E
Nä En Ente Ble Sum En Sulle

Länk:
BB-kod:
HTML:
Dölj inläggslänk
Visa inläggslänk
Skriv svar Föregående trådNästa tråd