TeknikfrågorVN 1700, kärvande frikoppling.

Allt om hojen
Kategoriregler

Trådar och inlägg här ska vara frågor, tips, råd med mera och handla om teknik, tillbehör eller andra prylar för våra hojar.

► Visa/Show In English
Göran 7885

Re: VN 1700, kärvande frikoppling.

Inlägg av Göran 7885 »

Roffe låter som det jag har på min hoj slirade vid fullgaspådrag på dessa växlar. ska bli intressant å höra om det funkar det du gjort. isåfall spar jag mycket pengar.

Länk:
BB-kod:
HTML:
Dölj inläggslänk
Visa inläggslänk
Användarens profilbild
Roffe7808
Inlägg: 668
Blev medlem: tor 13 dec 2012, 13:12
Ort: Karlsborg

Re: VN 1700, kärvande frikoppling.

Inlägg av Roffe7808 »

Då har jag provkört dock endast en halvkilometer ville inte köra längre(fest igår) :oops:
Växlarna smög i fint, så tyst har inte lådan varit sen jag tog ut hojen 2010.
Om slirningstendensen kvarstår vet jag inte efter denna lilla sväng, återkommer i ämnet.
Om växelådan fungerar lika smärtfritt efter en längre tur ska bli mycket intressant.

Så jag kan bara uppmana alla 1700 ägare med skramlande växellåda:
Kolla slavcylinderns funktion!
Roffe#7808
VN 1700 CT

En E Sum En E
Nä En Ente Ble Sum En Sulle

Länk:
BB-kod:
HTML:
Dölj inläggslänk
Visa inläggslänk
Användarens profilbild
Sten#7771
Inlägg: 253
Blev medlem: sön 19 sep 2010, 18:25
Hemort: Norrköping
Ort: Norrköping

Re: VN 1700, kärvande frikoppling.

Inlägg av Sten#7771 »

Hej Roffa eller någon.
Jag har köpt en gummibricka och tänkte över vintern montera den.
Har någon en snygg beskrivning med bilder nu så det inte blir tok när jag börjar meka i vinter?
MVH Sten
VN 1700 CT

Länk:
BB-kod:
HTML:
Dölj inläggslänk
Visa inläggslänk
Användarens profilbild
RGustavsson#1288
Forum Admin
Inlägg: 2445
Blev medlem: fre 20 okt 2006, 18:32
Ort: Ystad
Kontakt:

Re: VN 1700, kärvande frikoppling.

Inlägg av RGustavsson#1288 »

Hej Sten.

Tyvärr har jag ingen snygg beskrivning, det behövs inte, det är ganska enkelt bara kopplingen inte redan har börjat kärva för då är det lite mera jobb.

Skruva bort locket som delvis täcker slavcylindern ( tre skruvar )
Skruva loss slavcylindern ( tre skruvar ) och dra ut den lite så du kommer åt baksidan, den hänger kvar i röret. Blås rent där slavcylindern suttit och blås rent på slavcylinderns baksida.
Du ser en stålpinne som sticker ut, se till så den är ren och trä sedan gummiskivan på pinnen. Gummiskivan ska in så att den ligger an mot den smala kanten i botten på hålet där slavcylindern suttit.
Montera tillbaka slavcylindern och drag åt skruvarna.
Återmontera locket.
Klart.
Som sagt, kärvar kopplingen redan är det en helt annan sak, då måste slavcylindern plockas isär och rengöras.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Hälsningar
Bild
Rolf Gustavsson #1288

Länk:
BB-kod:
HTML:
Dölj inläggslänk
Visa inläggslänk
Användarens profilbild
Sten#7771
Inlägg: 253
Blev medlem: sön 19 sep 2010, 18:25
Hemort: Norrköping
Ort: Norrköping

Re: VN 1700, kärvande frikoppling.

Inlägg av Sten#7771 »

Tackar Roffa.

Det var en enkel beskrivning.
Kopplingen funkar utan problem. Det är lite att vara ute och fixa innan som är aktuellt.

mvh. Sten
VN 1700 CT

Länk:
BB-kod:
HTML:
Dölj inläggslänk
Visa inläggslänk
Yngwill10345
Inlägg: 18
Blev medlem: sön 16 jul 2017, 12:06
Hemort: Ljungskile
Ort: Ljungskile

Re: VN 1700, kärvande frikoppling.

Inlägg av Yngwill10345 »

Hej Rolf
Jag tillhör också de som har en kärv koppling.
Det uppträdde under körning och kommer och går. Kärvheten är stor så det behövs stor kraft för att frikoppla emellanåt.
När jag sökte efter en bra beskrivning på att byta vätska - bromsvätska verkar det vara - så blir det träffar på Google just din tråd.
Min Vn 1700 är från 2009 och står aldrig ute men står alltid mot sitt stöd.
Nu var det länge sedan du skrev tråden och kanske är allt överspelat. Men jag undrar förstås ff om jag ändå inte ska starta med det billigaste/enklaste och därefter gå vidare.
Den där gummidiscen isf är det nåt som Kawa infört eller säljer du?
Hälsningar Yngve

Länk:
BB-kod:
HTML:
Dölj inläggslänk
Visa inläggslänk
Skriv svar Föregående trådNästa tråd