Frågor och Tips ⇒ Svedea kund OBS!!! läs här
Kategoriregler
Trådar och inlägg här kan handla om allt runt våra hojar och hojåkning. Däremot inte det som hör hemma under kategorin "Teknikfrågor".
► Visa/Show In English
- Roffe7808
Svedea kund OBS!!! läs här
När MC Kompaniet hade sina öppet hus dagar så fanns det en representant från Svedea där.
Vi pratade om deras extraförsäkring "XL-tillägg" och om att dom numera står som märkesförsäkring för våra Kawasaki hojar. Han ringde till mig och vi ändrade våra försäkringar först och främst till märkesförsäkring och fick på så vis XL-tillägget på köpet och inte nog med det.
Premien sänktes från 1088:- årspremie/helår till 952:- VN 1700 CT-09
Flingans hoj blev även den billigare från 1036:- till 899:- VN 900 Classic -06
Normalt sett så vill dom ha 290 kr ( SMC-medlem 261kr) för XL- tillägget, så för min del blev sänkningen totalt 397 spänn då jag är SMC medlem och för Flingan 398 spänn.
F---n det räcker ju till ett par flaskor Scotch Whisky. Skämt o sidor.
Så är du Svedea kund så kolla hur du har det med din försäkring, det finns pengar att tjäna.
Kanske det är idé för Vulcan Riders Sweden att göra ett avtal med det försäkringsbolag som är märkesbolag för Kawasaki
Vi pratade om deras extraförsäkring "XL-tillägg" och om att dom numera står som märkesförsäkring för våra Kawasaki hojar. Han ringde till mig och vi ändrade våra försäkringar först och främst till märkesförsäkring och fick på så vis XL-tillägget på köpet och inte nog med det.
Premien sänktes från 1088:- årspremie/helår till 952:- VN 1700 CT-09
Flingans hoj blev även den billigare från 1036:- till 899:- VN 900 Classic -06
Normalt sett så vill dom ha 290 kr ( SMC-medlem 261kr) för XL- tillägget, så för min del blev sänkningen totalt 397 spänn då jag är SMC medlem och för Flingan 398 spänn.
F---n det räcker ju till ett par flaskor Scotch Whisky. Skämt o sidor.
Så är du Svedea kund så kolla hur du har det med din försäkring, det finns pengar att tjäna.
Kanske det är idé för Vulcan Riders Sweden att göra ett avtal med det försäkringsbolag som är märkesbolag för Kawasaki
Roffe#7808
VN 1700 CT
En E Sum En E
Nä En Ente Ble Sum En Sulle
VN 1700 CT
En E Sum En E
| Länk: | |
| BB-kod: | |
| HTML: | |
| Dölj inläggslänk |
- Knutsson#6329
Re: Svedea kund OBS!!! läs här
Hej,
Du kan vara glad Roffe för när jag väl kom fram (LÅÅÅÅÅNG Väntan) så sa den kvinnan jag pratade med att man inte kan få märkesförsäkringen utan att teckna den via en Kawa återförsäljare och endast vid köp av en MC. Jag hävdade att det fanns de som fått ändrat.
men det gick inte.
Lite fundersam......
Du kan vara glad Roffe för när jag väl kom fram (LÅÅÅÅÅNG Väntan) så sa den kvinnan jag pratade med att man inte kan få märkesförsäkringen utan att teckna den via en Kawa återförsäljare och endast vid köp av en MC. Jag hävdade att det fanns de som fått ändrat.
Lite fundersam......
Den som lever får se....
De e nåt vist me en vulcanist...
Knutte#6329
VN 1500 Classic Grön o Svart
VN 1500 Drifter Mörkröd
De e nåt vist me en vulcanist...
Knutte#6329
VN 1500 Classic Grön o Svart
VN 1500 Drifter Mörkröd
| Dölj inläggslänk |
- Roffe7808
Lite fundersam......
Jo det kan man bli, du var ju med i Väring när vi talade med honom.
Både du och jag tyckte att han verkade vara en liten virrpanna.
Det enda han frågade när han ringde var: Har ni köpt hojarna hos en Kawa återförsäljare.
Mitt svar var: Jo då, men det är några år sedan.
Då sa han: Okej, men då fixar vi det.
Om man ska tolka det som "Tur" vete spörs, vi kanske sitter på två försäkringar som inte gäller!
Men om en vågar ringa och fråga vete F---n.
Det enda han frågade när han ringde var: Har ni köpt hojarna hos en Kawa återförsäljare.
Om man ska tolka det som "Tur" vete spörs, vi kanske sitter på två försäkringar som inte gäller!
Roffe#7808
VN 1700 CT
En E Sum En E
VN 1700 CT
En E Sum En E
| Dölj inläggslänk |
- 3866#Togga
Jag har en bekant som har Svedea och förra sommaren var han med om en allvarlig olycka.
Han är väldigt missnöjd med mottagandet och ersättningen från Sveda Nu kommer troligen han aldrig bli helt återställd och allt blir väl klart först efter den fortfarande pågående rehabiliteringen.
Han är väldigt missnöjd med mottagandet och ersättningen från Sveda Nu kommer troligen han aldrig bli helt återställd och allt blir väl klart först efter den fortfarande pågående rehabiliteringen.
Om du gör som du alltid har gjort,
får du det resultat som du alltid har fått.
får du det resultat som du alltid har fått.
| Dölj inläggslänk |
- Leif#2000
Jag har haft ett par incidenter, bl.a. en totalskada.
Bemötandet och hanteringen från Bilsport & Mc's sida har varit helt suveränt.
Inget snack eller diskussioner utan jag har egentligen fått mer ersättning än vad
jag räknat med.
Jag blir hos dom oavsett vilka krumsprång Svedea tar.
Man vet vad man har men vet inte vad man får.
Bemötandet och hanteringen från Bilsport & Mc's sida har varit helt suveränt.
Inget snack eller diskussioner utan jag har egentligen fått mer ersättning än vad
jag räknat med.
Jag blir hos dom oavsett vilka krumsprång Svedea tar.
Leif Skipper
VRS #2000
Bra beslut kommer av erfarenhet, erfarenhet kommer av dåliga beslut.
VRS #2000
Bra beslut kommer av erfarenhet, erfarenhet kommer av dåliga beslut.
| Dölj inläggslänk |
- Rubbe_6173
- Kontakt:
Helt sant, och det var därför jag bytte bort Bilsport illa kvickt.Leif#2000 skrev: Man vet vad man har men vet inte vad man får.
Men det är helt säkert så att inget bolag är perfekt, ibland har man lite oflyt och får en handläggare som har en dålig dag och så måste man byta försäkringsbolag. Kan nog hända alla bolag är jag rädd...
Applikationsutvecklare Webbgruppen
Monkey Streak -07

Monkey Streak -07

| Dölj inläggslänk |
- andersnordh#2672
- Kontakt:
Håller med Leif, efter att Klara testade speedway-åkning i en rondell så måste jag säga att bättre bemötande än B&MC är svårt att tänka sig, erbjöd hög ersättning för eget arbete och skötte allt klockrent ...Leif#2000 skrev:Jag blir hos dom oavsett vilka krumsprång Svedea tar.
Hälsningar,
Anders, VRS Informationsansvarig
VRS #2672, VROC #14137, IBA #64184
VulcanRider.se
Motorcycle Rides, Youtube
AndersNordh.se ... m.fl.
Anders, VRS Informationsansvarig
VRS #2672, VROC #14137, IBA #64184
VulcanRider.se
Motorcycle Rides, Youtube
AndersNordh.se ... m.fl.
| Dölj inläggslänk |
- Henke#9920
- Hemort: Vretstorp / Hallsberg
Tror inte att du behöver bekymra dig om att den inte gäller, det handlar mer om att man inte får teckna dem. Precis detta fick jag som argument av en säljare att köpa mean streak just av handlare, att märkesförsäkringen inte gick att få om man köpte privat.Roffe7808 skrev:Lite fundersam......
Men 1300kr kontra knappa 1000-lappen känns inte som ett argument att prompt köpa hos handlare för min del i alla fall. Men går det så går det
Henke#9920
DA Närke
Jag lider av kleptomani, men när det blir riktigt illa så tar jag något för det.
DA Närke
Jag lider av kleptomani, men när det blir riktigt illa så tar jag något för det.
| Dölj inläggslänk |
- Wisslan#4649
- Hemort: Adelsö, Ekerö
Här vill även jag lägga in min åsikt, Bilsport och MC har varit helt fantastiska när jag har behövt dem.
Det var en vacker vårdag, jag öppnade mina garagedörrar och backade ut vinterns projekt, jag var stolt som en tupp, allt jag hade föresatt mig var fixat, hojen var klar.
Jag skulle sopa ur garaget och städa efter vinterns donande..
Hux flux hade en gubbe i Saab backat över hela hojen, som stod parkerad, ja ni kan ju tänka er de närmaste 5 minuternas rabalder, nåväl gubben undkom fysiska skador och försäkringsbolaget kontaktades... Allt därefter var rena drömmen, ett bra bemötande, bra ersättning för eget arbete, och ett "öppet konto" hos den lokala MC-handlaren för att införskaffa det som behövdes...
Jag älskar dessutom kommentaren ifrån besiktningsmannen: Det här har ju du byggt själv, det finns ingen firma som fixar det här, vi står för materialet om du vill göra det igen, självrisken kan du glömma...
Bilsport & MC kommer alltid att vara mitt självklara val !
Näe..... jag jobbar inte där....
Det var en vacker vårdag, jag öppnade mina garagedörrar och backade ut vinterns projekt, jag var stolt som en tupp, allt jag hade föresatt mig var fixat, hojen var klar.
Jag skulle sopa ur garaget och städa efter vinterns donande..
Hux flux hade en gubbe i Saab backat över hela hojen, som stod parkerad, ja ni kan ju tänka er de närmaste 5 minuternas rabalder, nåväl gubben undkom fysiska skador och försäkringsbolaget kontaktades... Allt därefter var rena drömmen, ett bra bemötande, bra ersättning för eget arbete, och ett "öppet konto" hos den lokala MC-handlaren för att införskaffa det som behövdes...
Jag älskar dessutom kommentaren ifrån besiktningsmannen: Det här har ju du byggt själv, det finns ingen firma som fixar det här, vi står för materialet om du vill göra det igen, självrisken kan du glömma...
Bilsport & MC kommer alltid att vara mitt självklara val !
Näe..... jag jobbar inte där....
Conny Wisselgren
| Dölj inläggslänk |
- taggen#5447
- Forum Admin
- Hemort: Everöd
Olika försäkringsbolag har olika premie och är olika generösa när det gäller ersättningar vid olyckor och skador. Som det framgår här ovan är det, säg för enkelheten skull, cirka 400 kr/år = cirka 50 mil/år, skillnad mellan Bilsport & MC (B&MC) och Svedea för en försäkring av våra hojar. På tio år ger det 4 000:- skillnad. Mer bör således inte skillnaden i ersättning vara om man råkar ut för en olycka/skada efter tio år. Dessutom tycker jag att bemötandet vid och efter olyckstillfället även har stor vikt i jämförelsen.
Jag har ingen erfarenhet av Svedea när det gäller attityd och ersättningar. Däremot har jag erfarenhet av B&MC samt ett annat bolag, Trygg-Hansa, innan Svedea fanns.
Min första olycka skedde i slutet av min första säsong, 2007, Hojen blev så pass skadad att Trygg-Hansa löste in den. De var oerhört snåla med ersättningen och var svåra att ha kontakt med. Dessutom var skaderegleraren, när jag väl fick tag på honom, synnerligen vresig och oresonabel. Exempelvis hade inget ”extra” på hojen något som helst värde.
Nästa hoj, VN1600 CT -06 körd 580 mil, köpte jag våren 2008. Då bytte jag till B&MC. Jag la även till deras tilläggsförsäkring, idag cirka 400:-/år.
Som många av er vet råkade jag ut för en olycka i somras i Italien på väg till Internationella träffen. - Det är inte hälsosamt att bromsa på Italiensk nylagd våt asfalt. Och skadorna blir värre på hojen när det står en Jaguar XK Coupé i vägen för hojens framglidande. Förutom skrapskador blir bland annat framgaffeln knäckt och hojen därmed okörbar.
Jag ringde B&MCs nummer för olyckor utomlands. Efter att ha kollat hur det var med mig och vad som var skadat beställde de en lokal bärgare. Jag åkte med till verkstaden medans mina polare åkte vidare till vårt nästa hotell. Far att jag skulle ta mig dit fick jag OK för att ta taxi från verkstaden ”“ en resa på drygt 6 mil = 150 €. Tilläggsförsäkringen gav mig rätt till hyrbil för att fortsätta min tänkta resa. B&MC ordnade därför en bil som jag skulle hämta på Pisa Airport. Eftersom vi bodde cirka 1 mil därifrån ordnade B&MC en taxi som körde mig dit.
Jag fick min hyrbil och använde den hela tiden tills vi skulle åka hem. Då måste jag dock byta till en bil som kunde gå över landsgränser. B&MC fick tag i en bil i München som jag kunde lämna på Arlanda. Däremot hittade de inte någon bil i hela norra Italien som jag kunde köra till München. Inget snack om saken ”“ eftersom jag hade rätt till hyrbil hela vägen - de ordnade så att Münchenbilen blev nerkörd till Pisa så att jag fick den därifrån istället.
Väl hemma var det dags för skadereglering.
Jag fick full ersättning för skadade kläder och skyddsutrustning eftersom allt var mindre än ett år gammalt. ”“ Inget konstigt med det. Däremot när det gällde hojen var det lite annorlunda. Det ska noteras att den hade gått 15 300 mil vid olyckstillfället. Det skulle kosta 30 000:- att transportera hem den och minimum 45 000:- att reparera den. De ville därför lösa in den och jag fick frågan om jag var nöjd med 65 000:-, ja du läste rätt! Hm, kan vi dela på vad jag betalade för motivlacken, 10 000:-/2, frågade jag. OK blev svaret. Således jag fick summa 70 000:- för hojen.
Några dagar senare kom jag på att jag hade några Garmintillbehör kvar på hojen i Italien. ”“ Kan jag få ersättning för detta också var min fråga. OK vilket bankkonto ska vi sätta in pengarna på blev det omedelbara svaret.
Jag tvivlar på att något annat försäkringsbolag skulle ge den eller bättre ersättning. Bara ersättningen för motivlacken är mer än premieskillnaden mellan B&MC och Svedea ”“ 8 säsonger x 400:- = 3 200:-. Det äger en del tycker jag.
Likaså värdet av tilläggsförsäkringen kontra att fortsätta resan med hyrbil är odiskutabelt ”“ 8 säsonger x 400:- = 3 200:-. Det är en billig kostnad för 11 dagars bilhyra.
Slutsats: - Jag byter absolut inte försäkringsbolag för några hundralappar per år!
Jag har ingen erfarenhet av Svedea när det gäller attityd och ersättningar. Däremot har jag erfarenhet av B&MC samt ett annat bolag, Trygg-Hansa, innan Svedea fanns.
Min första olycka skedde i slutet av min första säsong, 2007, Hojen blev så pass skadad att Trygg-Hansa löste in den. De var oerhört snåla med ersättningen och var svåra att ha kontakt med. Dessutom var skaderegleraren, när jag väl fick tag på honom, synnerligen vresig och oresonabel. Exempelvis hade inget ”extra” på hojen något som helst värde.
Nästa hoj, VN1600 CT -06 körd 580 mil, köpte jag våren 2008. Då bytte jag till B&MC. Jag la även till deras tilläggsförsäkring, idag cirka 400:-/år.
Som många av er vet råkade jag ut för en olycka i somras i Italien på väg till Internationella träffen. - Det är inte hälsosamt att bromsa på Italiensk nylagd våt asfalt. Och skadorna blir värre på hojen när det står en Jaguar XK Coupé i vägen för hojens framglidande. Förutom skrapskador blir bland annat framgaffeln knäckt och hojen därmed okörbar.
Jag ringde B&MCs nummer för olyckor utomlands. Efter att ha kollat hur det var med mig och vad som var skadat beställde de en lokal bärgare. Jag åkte med till verkstaden medans mina polare åkte vidare till vårt nästa hotell. Far att jag skulle ta mig dit fick jag OK för att ta taxi från verkstaden ”“ en resa på drygt 6 mil = 150 €. Tilläggsförsäkringen gav mig rätt till hyrbil för att fortsätta min tänkta resa. B&MC ordnade därför en bil som jag skulle hämta på Pisa Airport. Eftersom vi bodde cirka 1 mil därifrån ordnade B&MC en taxi som körde mig dit.
Jag fick min hyrbil och använde den hela tiden tills vi skulle åka hem. Då måste jag dock byta till en bil som kunde gå över landsgränser. B&MC fick tag i en bil i München som jag kunde lämna på Arlanda. Däremot hittade de inte någon bil i hela norra Italien som jag kunde köra till München. Inget snack om saken ”“ eftersom jag hade rätt till hyrbil hela vägen - de ordnade så att Münchenbilen blev nerkörd till Pisa så att jag fick den därifrån istället.
Väl hemma var det dags för skadereglering.
Jag fick full ersättning för skadade kläder och skyddsutrustning eftersom allt var mindre än ett år gammalt. ”“ Inget konstigt med det. Däremot när det gällde hojen var det lite annorlunda. Det ska noteras att den hade gått 15 300 mil vid olyckstillfället. Det skulle kosta 30 000:- att transportera hem den och minimum 45 000:- att reparera den. De ville därför lösa in den och jag fick frågan om jag var nöjd med 65 000:-, ja du läste rätt! Hm, kan vi dela på vad jag betalade för motivlacken, 10 000:-/2, frågade jag. OK blev svaret. Således jag fick summa 70 000:- för hojen.
Några dagar senare kom jag på att jag hade några Garmintillbehör kvar på hojen i Italien. ”“ Kan jag få ersättning för detta också var min fråga. OK vilket bankkonto ska vi sätta in pengarna på blev det omedelbara svaret.
Jag tvivlar på att något annat försäkringsbolag skulle ge den eller bättre ersättning. Bara ersättningen för motivlacken är mer än premieskillnaden mellan B&MC och Svedea ”“ 8 säsonger x 400:- = 3 200:-. Det äger en del tycker jag.
Likaså värdet av tilläggsförsäkringen kontra att fortsätta resan med hyrbil är odiskutabelt ”“ 8 säsonger x 400:- = 3 200:-. Det är en billig kostnad för 11 dagars bilhyra.
Slutsats: - Jag byter absolut inte försäkringsbolag för några hundralappar per år!
;-}) taggen #5447
"Too Old to Die Young"
"Too Old to Die Young"
| Dölj inläggslänk |
- stefan3871
- Hemort: Härryda
- Kontakt:
Yo! Instämmer till fullo.
Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
| Dölj inläggslänk |
- Leif#18
- Hemort: Lidköping
Har ingen erfarenhet av SVEDEA, men har det från Bilsport & Mc.
Utanför Vänersborg la ja min CT -98 hösten 2001 (dieselsträng i en avfart).
Körde hem hojen och kontaktade bolaget, 3 dagar senare stod bes.gubben i garaget.
Pratade ihop oss.....Jag fick välja om jag skulle reparera själv eller inlösen,
valde inlösen, han frågade hur mycket jag hade tänkt i ersättning, föreslog en summa,
han höjde med 3000:-
och vi var överens. 3 dagar senare kom en check i brevlådan.
Fick stopp utanför Lugnås (c:a 6 mil hem) svor en stund, och ringde sen det nr. jag fått
när jag tecknade tilläggsförsäkringen, Kvinna svarade...inga problem, fick omg. ett typ kontonummer och ett telefonnummer till bärgarfirman. Ringde dit....var står du? svarade bärgarkillen,
2 timmar senare stod moppen hemma i garaget. Inget tjafs...bara pang på, och allt var klart.
Jag behöver inget annat bolag, det är Bilsport & Mc som gäller, oavsett någon 100-lapp hit eller dit,
jag vill vara en nöjd kund
Och det är jag.
// Leif
Utanför Vänersborg la ja min CT -98 hösten 2001 (dieselsträng i en avfart).
Körde hem hojen och kontaktade bolaget, 3 dagar senare stod bes.gubben i garaget.
Pratade ihop oss.....Jag fick välja om jag skulle reparera själv eller inlösen,
valde inlösen, han frågade hur mycket jag hade tänkt i ersättning, föreslog en summa,
han höjde med 3000:-
Fick stopp utanför Lugnås (c:a 6 mil hem) svor en stund, och ringde sen det nr. jag fått
när jag tecknade tilläggsförsäkringen, Kvinna svarade...inga problem, fick omg. ett typ kontonummer och ett telefonnummer till bärgarfirman. Ringde dit....var står du? svarade bärgarkillen,
2 timmar senare stod moppen hemma i garaget. Inget tjafs...bara pang på, och allt var klart.
Jag behöver inget annat bolag, det är Bilsport & Mc som gäller, oavsett någon 100-lapp hit eller dit,
jag vill vara en nöjd kund
// Leif
VRS#18,
VN 800 Classic 2004
VN 800 Classic 2004
| Dölj inläggslänk |
- Mats8711
- Hemort: Billeberga
Har Svedea, finns inget att klaga på. Stod i Tyskland med en trasig hoj, fick snabbt hjälp och kunde fortsätta färden. Kommer att fortsätta med Svedea. Har aldrig haft Bilsport och MC, finns ingen anledning att prova heller...
Mats
Mats
VN 2000 -08
| Dölj inläggslänk |