GPS och navigationDålig batteritid för 590/595

Forum för rutter, ruttplanering och navigering med Global Positioning System
Kategoriregler

Denna plats är till för information, tips, råd och andra diskussioner om GPS- och navigationsfrågor. Det kan handla om utrustning, programvaror, rutter eller andra navigationsknuta ämnen. GPX-filer med färdiga rutter får laddas upp som bilagor till inläggen. Det ska dock finnas en tydlig beskrivning av den rutt filen innehåller.

Tipps om enskilda GPS-positioner ska dock ligga på särskild plats på vår webbplats. Skicka ett e-brev till [email=tage.strandell.to]webmaster[/email] så lägger han ut detta.

► Visa/Show In English
Användarens profilbild
Leif#2000
Inlägg: 1613
Blev medlem: mån 23 okt 2006, 00:16
Ort: Trelleborg

Dålig batteritid för 590/595

Inlägg av Leif#2000 »

En del kunder har klagat på att batterierna i 590/595 inte håller laddningen som utlovat
i reklamen och en del har varit nere på kanske 10 minuter med batterier som skulle
vara fulladdade.
Jag har också själv fått ett nytt batteri från Garmin därför att det som var med i lådan
inte längre höll laddningen efter drygt ett år.

Nu har en kille på USA-forumet hittat i varje fall en del av problemet.

Om man tar av batteriet och tittar på hur anslutningen är uppbyggd i kopplingen kan man
se att på den del av kopplingen som sitter på batteriet är det små stavar på insidan av
kopplingen som glider ner på en motsvarande glidyta på motparten i GPS'n.

Det har visat sig att förbindelsen här kan bli dålig därför att dom inte ligger ordentligt an
mot varandra.

Man kan försiktigt trycka på dom här stavarna från baksidan (alltså den sida som är närmast batteriet)
för att få bättre kontakt. Det är smått om plats så man får använda en nål för att komma åt dem.

Bara lite i taget tills man känner ett visst motstånd när man trycker i den i GPS'n.

Det är många på forumet som har vittnat om att dom har fått mycket bättre kapacitet på sina
batterier efter den här manövern och kunnat ta sina kasserade batterier i bruk igen.

Jag har nu provat att korrigera kontakten på mitt gamla batteri och satt det till laddning.
Sedan kommer jag att prova det i GPS'n så snart som möjligt.

Källa: http://www.zumoforums.com/index.php?topic=19321.0
Leif Skipper
VRS #2000

Bra beslut kommer av erfarenhet, erfarenhet kommer av dåliga beslut.

Länk:
BB-kod:
HTML:
Dölj inläggslänk
Visa inläggslänk