GPS och navigationMyRoute-app?

Forum för rutter, ruttplanering och navigering med Global Positioning System
Kategoriregler

Denna plats är till för information, tips, råd och andra diskussioner om GPS- och navigationsfrågor. Det kan handla om utrustning, programvaror, rutter eller andra navigationsknuta ämnen. GPX-filer med färdiga rutter får laddas upp som bilagor till inläggen. Det ska dock finnas en tydlig beskrivning av den rutt filen innehåller.

Tipps om enskilda GPS-positioner ska dock ligga på särskild plats på vår webbplats. Skicka ett e-brev till [email=tage.strandell.to]webmaster[/email] så lägger han ut detta.

► Visa/Show In English
Användarens profilbild
andersnordh#2672
Inlägg: 719
Blev medlem: sön 22 okt 2006, 22:26
Ort: Bara, Skåne
Kontakt:

MyRoute-app?

Inlägg av andersnordh#2672 »

Hej på er,

Vet att många använder GPS nu för tiden, själv har jag en Tomtom Rider 400 och är ganska nöjd med den som GPS. Jag vet att många är mindre nöjda då de använder TTR400:n som navet i sin kommunikation (jag har den inte ens ansluten till mitt headset) men jag har den enbart som GPS och där gör den ett strålande jobb.

Hur som helst, jag lägger rutter i vidareutvecklingen av TyreToTravel, ofta bara kallat Tyre, vilket är en webbaserad lösning som heter MyRoute-app. Den finns enbart via webben och nås via följande länk, MyRoute-app på webben.
Att registrera sig är utan kostnad men då ingår inte Tomtoms eller Garmins egna kartor utan man får "nöja sig" med Google Maps och att inte alla funktioner finns tillgängliga.

Vill någon ladda ner rutter vi kört eller planerar att köra så är det bara att ni registrerar er och lägger till mig som "vän" genom att söka upp min mejladress vilken ni antingen hittar i medlemsregistret eller så får ni den via pm här i forumet. Då får ni tillgång till alla rutter jag har som "publika" ...

Ha det gott, nu skall jag planera nästa rutt ... ;-)
Hälsningar,
Anders, VRS Informationsansvarig
VRS #2672, VROC #14137, IBA #64184
VulcanRider.se
Motorcycle Rides, Youtube
AndersNordh.se ... m.fl. ;-)

Länk:
BB-kod:
HTML:
Dölj inläggslänk
Visa inläggslänk
Användarens profilbild
Rubbe_6173
Inlägg: 4495
Blev medlem: tis 06 maj 2008, 22:05
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: MyRoute-app?

Inlägg av Rubbe_6173 »

andersnordh#2672 skrev: Då får ni tillgång till alla rutter jag har som "publika" ...
Är de exporterbara till gpx (eller annat kompatibelt Garminformat)?
Applikationsutvecklare Webbgruppen
Monkey Streak -07
Bild

Länk:
BB-kod:
HTML:
Dölj inläggslänk
Visa inläggslänk
Användarens profilbild
andersnordh#2672
Inlägg: 719
Blev medlem: sön 22 okt 2006, 22:26
Ort: Bara, Skåne
Kontakt:

Re: MyRoute-app?

Inlägg av andersnordh#2672 »

Rubbe_6173 skrev:
andersnordh#2672 skrev: Då får ni tillgång till alla rutter jag har som "publika" ...
Är de exporterbara till gpx (eller annat kompatibelt Garminformat)?
Ja, även Tomtom använder GPX1.1 så det skall funka, vet att t.ex. Micke B öppnar filerna i Basecamp och sparar om dom på något sätt och av någon anledning ... men tror det skall fungera direkt också, hur man gör på en Garmin vet jag inte ... ;-)

Ha det bra, bifogar en fil här om du vill testa.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Hälsningar,
Anders, VRS Informationsansvarig
VRS #2672, VROC #14137, IBA #64184
VulcanRider.se
Motorcycle Rides, Youtube
AndersNordh.se ... m.fl. ;-)

Länk:
BB-kod:
HTML:
Dölj inläggslänk
Visa inläggslänk
Användarens profilbild
MickeB#7437
Inlägg: 1248
Blev medlem: tor 05 aug 2010, 06:41
Ort: Höör

Re: MyRoute-app?

Inlägg av MickeB#7437 »

Det går inte att göra om en .gpx fil i enheten (Garmin) utan den måste öppnas i Basecamp för detta.
.gpx är en exchangefil som standard för delning mellan olika system.
Garmin använder .gdb som en egen version, väldigt snarlik .gpx.

Freeware använder oftast .gpx just på grund av att det är freeware, och det är väl av samma
anledning dina filer Anders, ser konstiga ut när de öppnas. En rutt och ett spår :roll:

Hur eller hur så slängde jag rutten åt h....e och gjorde om spåret till en rutt, och det funkade alldeles utmärkt.

Här är en bra sida för att göra om filer för olika system.
Det vill säga, om man nu köpt fel från början :lol:
Man ska vara glad att man har sprit i kroppen - och inte tvärtom.

Länk:
BB-kod:
HTML:
Dölj inläggslänk
Visa inläggslänk
Användarens profilbild
andersnordh#2672
Inlägg: 719
Blev medlem: sön 22 okt 2006, 22:26
Ort: Bara, Skåne
Kontakt:

Re: MyRoute-app?

Inlägg av andersnordh#2672 »

Hej Micke och Rubbe,

Vad händer om ni laddar denna fil istället, direkt i era Garmin? Får ni upp en rutt då?

Ha det gott!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av andersnordh#2672 den tor 01 jun 2017, 15:44, redigerad totalt 1 gånger.
Hälsningar,
Anders, VRS Informationsansvarig
VRS #2672, VROC #14137, IBA #64184
VulcanRider.se
Motorcycle Rides, Youtube
AndersNordh.se ... m.fl. ;-)

Länk:
BB-kod:
HTML:
Dölj inläggslänk
Visa inläggslänk
Användarens profilbild
Ingvar #5371
Inlägg: 169
Blev medlem: sön 29 apr 2007, 09:09
Ort: Mariehamn Åland

Re: MyRoute-app?

Inlägg av Ingvar #5371 »

Jag använder MyRoute-app och är mycket nöjd med den och har tomtom Rider 410
Hälsningar
Ingvar #5371
Mariehamn Åland
Voyager 1700

Länk:
BB-kod:
HTML:
Dölj inläggslänk
Visa inläggslänk
Användarens profilbild
MickeB#7437
Inlägg: 1248
Blev medlem: tor 05 aug 2010, 06:41
Ort: Höör

Re: MyRoute-app?

Inlägg av MickeB#7437 »

Hej Anders! Jag har precis landat ändan efter en lång dag och ska försöka fylla rynkorna lite, men jag gör mitt yttersta imorgon för att bejaka din övertygelse :lol:
Man ska vara glad att man har sprit i kroppen - och inte tvärtom.

Länk:
BB-kod:
HTML:
Dölj inläggslänk
Visa inläggslänk
Användarens profilbild
andersnordh#2672
Inlägg: 719
Blev medlem: sön 22 okt 2006, 22:26
Ort: Bara, Skåne
Kontakt:

Re: MyRoute-app?

Inlägg av andersnordh#2672 »

MickeB#7437 skrev:Hej Anders! Jag har precis landat ändan efter en lång dag och ska försöka fylla rynkorna lite, men jag gör mitt yttersta imorgon för att bejaka din övertygelse :lol:
Hahahaaaa, du e go du ... men bara om du orkar ... det här med olika versioner av gpx-filer, ursprungliga Garmin MapSource:s gdb-filer osv. verkar vara en riktig cirkus ... och många gör precis som du, drar in gpx v1.1 i BaseCamp och via BC drar man ur routen, viktigt verkar dessutom vara att välja "recalculate" innan man skickar över resultatet till sin Garmin-enhet ... Finns ju hur mycket som helst om detta men några hävdar att man skall kunna köra gpx v1.0 om det inte fungerar rakt av med v1.1-filen.

Det är inte så mycket min övertygelse, mer för att det kunde underlätta för Kenneth som brukar bara med på våra turer, han har en 595:a där han får raka sträck mellan punkterna och enbart blir tillbaka-routad till startpunkten. Detta var ett känt problem ...

Hur som helst, ha det bra!
Hälsningar,
Anders, VRS Informationsansvarig
VRS #2672, VROC #14137, IBA #64184
VulcanRider.se
Motorcycle Rides, Youtube
AndersNordh.se ... m.fl. ;-)

Länk:
BB-kod:
HTML:
Dölj inläggslänk
Visa inläggslänk
Skriv svar Föregående trådNästa tråd