Teknikfrågor1500/1600 med 5-6000 mil på mätaren.

Allt om hojen
Kategoriregler

Trådar och inlägg här ska vara frågor, tips, råd med mera och handla om teknik, tillbehör eller andra prylar för våra hojar.

► Visa/Show In English
Användarens profilbild
RGustavsson#1288
Forum Admin
Inlägg: 2445
Blev medlem: fre 20 okt 2006, 18:32
Ort: Ystad
Kontakt:

1500/1600 med 5-6000 mil på mätaren.

Inlägg av RGustavsson#1288 »

Hej på er.

Om du har en 1500/1600 med 5-6000 mil på mätaren så är det hög tid att kolla kamkedjesträckarna. I dessa motorer sitter fjäderbelastade kedjesträckare, när sträckaren nått sitt yttre läge kan den inte längre göra sitt jobb. Kedjan börjar rassla och fladdra, den kommer att börja tugga på tändstiftstunneln som är inskruvad genom kedjan, går det riktigt långt så tuggar kedjan hål i tunneln och det börjar läcka olja samt att risken finns att kedjan kuggar över med ventilskador som följd.

Anledningen till att jag skriver detta är jag jag idag kollat på en 1500 med 5400 mil på mätaren och kedjesträckarna hade bara 1 mm kvar till sitt yttre läge. Nu finns det en USA fix för detta problemet men det gäller att upptäcka det i tid.

Läs och begrunda.
http://www.gadgetjq.com/cc_tensioner.htm
Senast redigerad av RGustavsson#1288 den lör 01 mar 2008, 17:08, redigerad totalt 1 gånger.
Hälsningar
Bild
Rolf Gustavsson #1288

Länk:
BB-kod:
HTML:
Dölj inläggslänk
Visa inläggslänk
Rustan 2502

Inlägg av Rustan 2502 »

Tjenare,,

Jag har ett par mil kvar dit, men det var länge sedan jag skrev att du är en klippa :!:

Så jag skriver det igen,,Du är en Klippa :wink:

Länk:
BB-kod:
HTML:
Dölj inläggslänk
Visa inläggslänk
Användarens profilbild
Tomas#5281
Inlägg: 5448
Blev medlem: sön 25 mar 2007, 12:51
Ort: H-fred(googla på ordet "inavel", så hittar ni dit)!
Kontakt:

Inlägg av Tomas#5281 »

Tjenare grabbar!

Tänkte att jag återigen skulle ta och lyfta fram det här relativt viktiga
ämnet.

Så här ser numer mina kamkedjesträckare ut.
Bild

För den intresserade så kan jag väl nämna att min hoj gått ca.6200mil,
och att det fanns ca.3mm "slaglängd" ytterligare för mina kamkedje-
sträckare att färdas på, av totalt ca.18mm slaglängd.

Orginal så har kamkedjesträckarnas "ringar" måtten:
Utvändig diameter= 17mm
Invändig diameter= 9,95(för tajt passning mått i mått med kamkedje-
sträckarens tapp, som i mitt fall också hade en utvändig diameter på 9,95mm )
Tjocklek/längd= 4mm

Efter att ha mätt upp den exakta slaglängden, som fanns kvar för kamkedje-
sträckarna att färdas på, så kom jag fram till att mina nya "förlängare behövde
följande mått:

Utvändig diameter= 17mm
Invändig diameter= 9,92(som krymptes på med hjälp av värme).
Allternativt så går det även att öka diametern till 10mm och sedan limma
fast förlängarna, eftersom kamkedjesträckarnas utvändiga tappdiameter
kan variera något från fall till fall :idea:
Längd= 18mm(här har dock förlängarnas hål, för kamkedjesträckarnas
tapp, försänkts 4mm, så total längd på förlängarna blir 14mm efter slut-
förd montering. Detta innebär att mina förlängare, i komprimerat tillstånd,
har 1mm frigång till godo eftersom dom tidigare i orginalskick sträckt ut
sig 15mm.

Och just dessa mått är oerhört viktiga att ha klart för sig innan man ens
funderar på att tillverka egna förlängare. Får man för långa förlängare
så riskerar man att få kamkedjorna för hårt sträckta redan från början,
efter avslutad återmontering :!:

Så när man demonterar kamkedjesträckarna från motorns respektive cylinder-
väggar, så ska man direkt ta och medels ett djupmått mäta hur pass långt
ut kamkedjesträckarnas tappar har expanderat. För just det måttet kontra
komprimerat tillstånd kommer sedan att ge rätt mått på dom nya förlängarna.
Dessutom måste man hålla reda på respektive cylinders kamkedjesträckares
mått, eftersom det kan skilja ett X antal millimeter mellan de två kamkedje-
sträckarnas respektive expantioner :idea:

That's it.... :wink:
M.v.h Tomas
Bild

Länk:
BB-kod:
HTML:
Dölj inläggslänk
Visa inläggslänk
Rustan 2502

Inlägg av Rustan 2502 »

Tjenare,,
Kul detta här, en fråga kan man skruva av de här mojängerna lätt och kolla hur de ser ut och sedan lätt skruva tillbaka de samma eller blir det tekniskt avancerat redan när man har de loss, avancerat för en novis alltså :!: inte för er :lol:

Länk:
BB-kod:
HTML:
Dölj inläggslänk
Visa inläggslänk
Användarens profilbild
Tomas#5281
Inlägg: 5448
Blev medlem: sön 25 mar 2007, 12:51
Ort: H-fred(googla på ordet "inavel", så hittar ni dit)!
Kontakt:

Inlägg av Tomas#5281 »

Tjenare Rustan :!:

Att enbart demontera kamkedjesträckarna för en inspektion kräver inga
större färdigheter.....men har man examen i raketforskning varvat med
30 års erfarenhet av hjärnkirurgi så kanske det underlättar, vad vet jag :lol:

Ok, då sätter vi igång :!:

Först får man släppa på lås-skruven med en 8mm hyls, led, block eller
ring-nyckel, så här. Lås-skruven räcker om man sedan gängar upp så
pass mycket utan att den släpper helt från kamkedjesträckarens kropp.
Bild

Därefter så är det dax att skruva av locket, med en 12mm ring eller block-
nyckel. Här är det viktigt att hålla reda på det som sedan sitter i locket
efter demontering av locket :idea:
D.v.s 2st spiralformade fjädrar samt ett kullager med tillhörande tryckplatta
för en av de två fjädrarna.
Bild
Bild

När locket väl är av så är de det rödmarkerade avståndet, d.v.s avståndet
mellan kedjesträckarens "tappbakände" och "gängkroppen" som är av intresse.
I mitt fall så ser man att tappbakänden är långt ut, eftersom mina kamkedje-
sträckare vid fototillfället fått sina förlängare :wink:
Bild

Men på en hårt tänjd kamkedja så kommer tappänden att ha sjunkit in
innanför gängkroppen, som på bilden nedan. Och är det mer än 7-9mm
som denna tappände sjunkit in innanför gängkroppen, så är det definitivt
dax för ett par förlängare. :!:
Bild

Om man efter inspektionen konstaterat att man inte behöver förlänga sina
kamkedjesträckare så är det bara att börja återmonteringen i omvänd ordning.

Här kan det vara läge att först se till så att lås-skruven är så pass långt
utskruvad så att den inte är i vägen för fjäder samt lager, som först kommer
att återmonteras :idea:

Så först skjuter man in den större spiralfjädern. Sedan följt av kullagret,
som träs på tappändens axel. Med hjälp av t.ex en liten skruvmejsel eller
allra helst ett tunnare dorn så pressar man sedan in lagret så att det bottnar
inuti kedjesträckaren. Därefter så drar man med fingerkraft åt lås-skruven
för att tillfälligt fixera lagret som nu tryckbelastas av fjädern.

Och därefter så för man in tryckplattan i kedjesträckaren och sist den
smalare spiralfjädern i tappaxeländens hål.
Bild

Och slutligen så får man börja gänga på locket, vilket kan vara lite bökigt
om locket är något oljigt samt att fjädern dessutom ger ett visst motstånd.
Så här gäller det att ta det lite varligt så att man inte stukar gängorna vid
påsättning av locket :idea:

När sedan locket är åtsatt ordentligt så är det nu dax att en sista gång släppa
på lås-skruven. För när det görs så ska man höra ett tydligt klick. Detta klick
kommer sig av att den stora fjädern som man tidigare komprimerade ihop
med lagret, nu släps lös och följdaktligen skjuter lagret bakåt mot tryck-
plattan. Slutligen så drar man åter fast lås-skruven, det var det hela!

BTW: Om det behövs nya förlängare så är proceduren för återmonteringen
lite mer omfattande, men knappast besvärlig. Dock så tillkommer några
viktiga moment för att få till återmonteringen helt korrekt utförd. Så är det
någon som vill veta hur det går till, så är det bara att hojta till :idea:

Obs :!:
Detta inlägg har redigerats något i slutet, till följd av att jag tyvärr utelämnade
en viktig detalj p.g.a skrivslarv :oops:
Som tur är så har vi en duktig teknikansvarig som tipsade mig om detta,
så att det blev tillrättalagt 8)
Senast redigerad av Tomas#5281 den sön 24 feb 2008, 02:13, redigerad totalt 2 gång.
M.v.h Tomas
Bild

Länk:
BB-kod:
HTML:
Dölj inläggslänk
Visa inläggslänk
Rustan 2502

Inlägg av Rustan 2502 »

Tjenare,,
Koka soppa på en spik har jag fått höra att jag kan som gammal kock,,och detta verkar ju som om jag skulle våga ta steget och pröva lossa på en mutter mycket fin beskrivning tycker jag iallafall tackar gör säkert andra också :lol:

Länk:
BB-kod:
HTML:
Dölj inläggslänk
Visa inläggslänk
Användarens profilbild
Svampen#5879
Inlägg: 160
Blev medlem: ons 19 dec 2007, 00:43
Ort: Halmstad

Inlägg av Svampen#5879 »

Grymt Tomas! 8)
#5879

Länk:
BB-kod:
HTML:
Dölj inläggslänk
Visa inläggslänk
Kenneth #5229 Östersund
Inlägg: 14
Blev medlem: tor 29 mar 2007, 21:56
Ort: Östersund

Inlägg av Kenneth #5229 Östersund »

Snyggt jobbat Tomas..!!
Tillverkade du dom själv?
Följdfrågan blir ju då om du till verkar flera och säljer?
Mvh Kenneth

Länk:
BB-kod:
HTML:
Dölj inläggslänk
Visa inläggslänk
Användarens profilbild
Tomas#5281
Inlägg: 5448
Blev medlem: sön 25 mar 2007, 12:51
Ort: H-fred(googla på ordet "inavel", så hittar ni dit)!
Kontakt:

Inlägg av Tomas#5281 »

Tjenare Kenneth!

Svar ja, som verktygsmakare i grunden, så får nog det här jobbet anses
tillhöra dom enklare :wink:

Visst skulle jag lätt kunna svarva till dessa förlängare även åt er andra,
om så behövs.

Men i det här fallet rör det ju sig om så pass enkla detaljer så därför
föreslår jag att dom som är intresserade av ett par förlängare gärna
i första hand vänder sig till något lokalt bysnille, eller en verkstad, som
har tillgång till en svarv.

Man ska väl i första hand se till och gynna dom lokala näringsidkarna....har
jag hört :lol:
M.v.h Tomas
Bild

Länk:
BB-kod:
HTML:
Dölj inläggslänk
Visa inläggslänk
Användarens profilbild
ROFFE#4658
Inlägg: 67
Blev medlem: sön 22 okt 2006, 21:59
Hemort: Vinninga
Ort: Vinninga

Inlägg av ROFFE#4658 »

Hej Tomas
Jag har undersökt min motorcykel och behöver nog åtgärda sträckarna. Du skriver limning. Vad för slags lim isåfall?
Jag vill gärna veta hur återmonteringen går till .
Tackar för ett mycket bra beskrivet arbete så långt.

Hälsningar Roffe
Rolf Kindberg
VN2000
Vinninga
VRS#4658

Länk:
BB-kod:
HTML:
Dölj inläggslänk
Visa inläggslänk
Användarens profilbild
Tomas#5281
Inlägg: 5448
Blev medlem: sön 25 mar 2007, 12:51
Ort: H-fred(googla på ordet "inavel", så hittar ni dit)!
Kontakt:

Inlägg av Tomas#5281 »

Om man ska limma fast förlängarna så bör man använda ett värmetåligt
lim. Loctite 648 är ett relativt värmetåligt(175*C) lim som dessutom
fungerar bra vid cylindrisk fastsättning, som det rör sig om i det här fallet.

Innan man gör en fullständig demontering av kamkedjesträckarna, från
deras respektive cylinder, så måste man först försäkrat sig om att växel-
lådan står i neutralläge. För efter fullständig demontering av kamkedje-
sträckarna från cylindrarna så får motorns kammar inte ändras ur deras
ursprungsläge efter demontering :idea:

Ligger det i en växel samtidigt som bakhjulet roteras det minsta lilla, så
har kammarnas ursprungsläge också ändrats. Har man inte tillgång till en
mc-lyft utan är hänvisad till att ha hojen ståendes på golvet, under demon-
teringen, så är det ju lätt att man råkar rulla hojen något när man skruvar
med den. Så växel ur innan demontering av kamkedjesträckar, oavsett
om hojen står på marken eller har lyfts upp :!:

Vid ett byte av förlängarna så kan man först börja med den demontering
som jag redan beskrivit i det tidigare inlägget, så det behöver vi nog inte
orda så mycket mer om.

Utöver demontering av locket samt de två fjädrarna, lagret samt tryck-
plattan, så skall naturligtvis kedjesträckarnas kropp demonteras från
respektive cylinder, med en 5mm insexnyckel eller med litet spärrhandtag
med tillhörande 5mm insexbits.

När man sedan väl fått ur kamkedjesträckarna så är det nu dax att mäta
hur långt ut tappen, som trycker mot kamkedjornas styrskenor, expanderat
från kamkedjesträckarkroppens fläns. Detta görs enklast med ett djupmått,
eller med mätstickan längst bak på ett skjutmått.
Bild

Anteckna det värde som respektive kamkedjesträckares tapp expanderat.
Komprimera sedan kamkedjesträckaren genom att lyfta spärrhaken i fram-
kant på kamkedjesträckarens kropp. Skjut sedan in tappen och mät på
nytt avståndet mellan tappen och kamkedjesträckarens fläns.

Subtrahera(minus) sedan det första värdet som kamkedjesträckarna hade,
i expanderat läge, med det värde kamkedjesträckarna har i komprimerat
tillstånd. Det värde som nu fås är den längd som dom nya förlängarna skall
ha, samt att det skall adderas till 4mm extra för hålet i respektive förlängares
ena ände som sedan skall pressas/limmas mot kamkedjesträckarnas tapp.

Med hjälp av ett skruvstycke samt en bågfil är det nu dax att ta bort "ringen"
som sitter i ytteränden på kamkedjesträckarnas tapp. Här bör viss försiktighet
beaktas så att det inte uppstår någon stukning eller slag och tryckmärken på
själva axeltappen, så att den sedan inte kan löpa lätt igenom kamkedjesträck-
arens styrning.
Bild

Efter att ringen spräckts så går det relativt enkelt att med hjälp av ett dorn
knacka bort ringen. Och därefter så är det bara att, enligt eget huvud, montera
på dom nya förlängarna. Här kan ett skruvstycke med mjuka backar komma
väl till pass. Dels för att eventuellt pressa i dom nya förlängarna eller fixera
de samma under limning.

Kapitel nr:2, "återmontering" :!:

Ok, då är dom nya förlängarna limmade eller pressade på plats på kamkedje-
sträckarnas tapp, och således är det alltså dax för återmontering.

Det första man nu gör är att komprimera kamkedjesträckaren genom att lyfta
den fjäderförsedda "spärrhaken" i framkant på kamkedjesträckarens kropp
åvanför axeltappen, och sedan skjuta axeltappen med förlängaren, enligt
pilens riktning.
Bild

Efter att kamkedjesträckarens axeltapp med förlängaren komprimerats helt
och hållet, så får man under inga omständigheter ändra på detta läge under
återmonteringen. Gör man det under pågående montering så är det bara att
börja om. D.v.s skruva loss kamkedjesträckaren från cylindern och på nytt
komprimera kamkedjesträckaren :idea:

Dax för ihopsättning och montering :!:

Först ser man till så att lås-skruven är så pass långt utskruvad så att den inte
är i vägen för den STORA spiralfjädern samt lagret, som först kommer att åter-
monteras. Så först skjuter man alltså in den större spiralfjädern. Sedan följt av
kullagret, som träs på tappändens axel. Med hjälp av t.ex en liten skruvmejsel
eller allra helst ett tunnare dorn så pressar man sedan in lagret så att det bottnar
inuti kedjesträckaren. Därefter så drar man med fingerkraft åt lås-skruven för
att tillfälligt fixera lagret som nu tryckbelastas av fjädern.

Nu kan det även vara läge att påföra lite värmetålig "packning på tub", om orginal-
packningen till kamkedjesträckaren tagit skada vid demonteringen.

Då var det dax att försiktigt, så att man inte rubbar den komprimerade kamkedje-
sträckarens tappaxel, föra in kamkedjesträckaren i sin cylinder, och sedan skruva
fast kamkedjesträckaren med dom två M6-skruvarna med en 5mm insexnyckel.

Där efter så för man in tryckplattan och sist den lilla spiralfjädern.
Bild

Efter det så är det dax att skruva tillbaka locket och dra fast det ordentligt med en
12mm ring eller blocknyckel.
Bild

Och slutligen så släpper man på stopp-skruven så att man hör hur det klickar till
inuti kamkedjesträckaren, när lagret med tryckplattan skjuts bakåt mot locket.
Därefter drar man slutligen åt stopp-skruven med en 8mm ring, block eller hyls-
nyckel, och sedan är det hela färdigt :D

OBS :!:
Vid demontering/montering av den främre cylinderns kamkedjesträckare så får
naturligtvis även demontera den vänstra luftburken m.m. På den bakre cylinderns
kamkedjesträckare så kan det vara en fördel att först demontera avgssystemet
till viss del. Men det lär man som sagt bli varse när den stunden kommer :wink:
Senast redigerad av Tomas#5281 den mån 03 mar 2008, 00:39, redigerad totalt 1 gånger.
M.v.h Tomas
Bild

Länk:
BB-kod:
HTML:
Dölj inläggslänk
Visa inläggslänk
Användarens profilbild
Speedy#2707
Inlägg: 1472
Blev medlem: mån 23 okt 2006, 10:17
Ort: Ängelholm

Inlägg av Speedy#2707 »

Hej Roffe och Tomas,

Ett kanoninlägg det här.
Det skulle vara jättebra om det blev klistrat så att man lätt kan hitta det när det behövs.
Och i morgon fortsätter vi med kapitel nr:2, ur denna spännande saga
Var blev kapittel 2 av Tomas
Ha det gott :)

Speedy #2707
Här bor jag N 56 14'04.1 E 012 50'47.8
Kaffebryggaren är alltid laddad.

Länk:
BB-kod:
HTML:
Dölj inläggslänk
Visa inläggslänk
Feltsen1316

Inlägg av Feltsen1316 »

Hej

Har nu följt denna tråd med intresse och måste bara stilla min nyfikenhet och ge min syn på detta problemet med sträckaren.

Är det inte så att när kedjesträckaren är i botten då har väl kedjan sträckts så pass mycket att det är dags att byta både kedjor och glidskenor. Det måste ju finnas ett max mått på hur mycket man kan sträcka originalkedjorna. (Måste kolla verkstadshandboken). Detta med att förlänga och förstöra den redan befintliga sträckaren betyder ju att kedjorna kommer att sträckas ytterliggare och risken är då väl enligt min syn att se på problemet stor att kedjorna brister och tillföljd av detta så har man ett motorhaveri som kostar betydligt mer än att byta kedjor i tid.

Tipps i all ära och tack till er alla som kommer med dessa tips. Men i detta här fallet är det inte bara ett sätt att kring gå ett problem eller att förlänga pinan med att ta kostnaden för ett byte.

Länk:
BB-kod:
HTML:
Dölj inläggslänk
Visa inläggslänk
Användarens profilbild
RGustavsson#1288
Forum Admin
Inlägg: 2445
Blev medlem: fre 20 okt 2006, 18:32
Ort: Ystad
Kontakt:

Inlägg av RGustavsson#1288 »

Hej På dej Feltsen.

Du har rätt men ändå fel. :wink:

Visst är det lite konstgjord andning men det är faktiskt så att dessa förlängningar går tydligen att köpa från Kawa USA/Canada :shock: och då får man väl anse att det är accepterat från högre ort. Förlängningarna är då 12.5 - 13mm långa.

Sen är det ju så Feltsen att det är ett tips, vilket innebär att det är fritt för en var att ta efter om hon/han vill, men jag kan ju säga att det är bättre att göra denna modifiering än att köra vidare om sträckarna nått sitt ytterläge.

Speedy: Tråden är nu fastklistrad. :wink:
Hälsningar
Bild
Rolf Gustavsson #1288

Länk:
BB-kod:
HTML:
Dölj inläggslänk
Visa inläggslänk
Feltsen1316

Inlägg av Feltsen1316 »

Hej Rolf :lol:


Jo vist och tack för rätt o fel Rolf :wink: :oops:
men jag ville bara belysa detta problem sett från min sida :roll: :wink: och med all respekt och tilltro till dina och övrigas kunskaper som är guld värt för oss alla, Det är just som du skriver upp till var och en att ta ställning till, sen om det säljs på marknader som USA o Canada och är accepterat från högre ort på deras marknader fördjupar vi oss inte i här för då blir tråden lång.

Nu är det mera fastklistrad eller :wink:

Länk:
BB-kod:
HTML:
Dölj inläggslänk
Visa inläggslänk
Skriv svar Föregående trådNästa tråd