Teknikfrågor ⇒ 1500/1600 med 5-6000 mil på mätaren.
Kategoriregler
Trådar och inlägg här ska vara frågor, tips, råd med mera och handla om teknik, tillbehör eller andra prylar för våra hojar.
► Visa/Show In English
- Rico9521
- Inlägg: 70
- Blev medlem: tor 30 apr 2015, 09:04
- Hemort: Kållered
- Ort: Göteborg
Re: 1500/1600 med 5-6000 mil på mätaren.
Skulle vilja lägga till en händelse till allt som har diskuterats i den här tråden. Det är vad en Kawa-verkstad i mitt närområde har för kommentar om detta med kamkedjesträckare mm.
Jag håller just nu på att byta främre cylinders hydraullyftare (tack för support i annan tråd Tomas!). Var inne på denna Kawa-verkstad idag och frågade hur man ser att dessa är slut.
"Det gör man inte. Man byter alla fyra." var svaret.
Då jag inte är så insatt i dessa muppidupper, accepterar jag svaret och beställer 4 nya. Inkl. packningar och sånt som behövs(dyrt!).
Sen undrar han, om jag inte skall byta kamkedjor samtidigt.
"Mja, behövs det, då jag har satt i förlängare i våras?" svarar jag.
"Du, kedjorna är skit redan från början, så det bör du göra."
"Guideskenorna då med kanske?" undrar jag.
"Nä, bara om det behövs."
Har man följt den här tråden med allas underbara engagemang, mätningar och dit o datt, så känns det som denna personen inte har en aning om vad han pratar om! Dessutom så tillägger han:
"Sen krymper ju toppen på dem med tiden och den vrider sig i vaggan, så det måste du ta i beaktande!"
Detta är något helt nytt jag aldrig har hört talas om och är väldigt nyfiken på vad ni har för kommentarer...
Jag håller just nu på att byta främre cylinders hydraullyftare (tack för support i annan tråd Tomas!). Var inne på denna Kawa-verkstad idag och frågade hur man ser att dessa är slut.
"Det gör man inte. Man byter alla fyra." var svaret.
Då jag inte är så insatt i dessa muppidupper, accepterar jag svaret och beställer 4 nya. Inkl. packningar och sånt som behövs(dyrt!).
Sen undrar han, om jag inte skall byta kamkedjor samtidigt.
"Mja, behövs det, då jag har satt i förlängare i våras?" svarar jag.
"Du, kedjorna är skit redan från början, så det bör du göra."
"Guideskenorna då med kanske?" undrar jag.
"Nä, bara om det behövs."
Har man följt den här tråden med allas underbara engagemang, mätningar och dit o datt, så känns det som denna personen inte har en aning om vad han pratar om! Dessutom så tillägger han:
"Sen krymper ju toppen på dem med tiden och den vrider sig i vaggan, så det måste du ta i beaktande!"
Detta är något helt nytt jag aldrig har hört talas om och är väldigt nyfiken på vad ni har för kommentarer...
Rico
Hur svårt kan det vara?
VN1500 CT -04
Hur svårt kan det vara?
VN1500 CT -04
Länk: | |
BB-kod: | |
HTML: | |
Dölj inläggslänk |
- Tomas#5281
- Inlägg: 5448
- Blev medlem: sön 25 mar 2007, 12:51
- Ort: H-fred(googla på ordet "inavel", så hittar ni dit)!
- Kontakt:
Re: 1500/1600 med 5-6000 mil på mätaren.
Vore jag du Rico, så skulle jag springa fort som fan ut ur den så kallade Kawa-verkstan
Personen i fråga vet ju inte ett skit, vad han/hon snackar om
Personen i fråga vet ju inte ett skit, vad han/hon snackar om
M.v.h Tomas
Länk: | |
BB-kod: | |
HTML: | |
Dölj inläggslänk |
- Rico9521
- Inlägg: 70
- Blev medlem: tor 30 apr 2015, 09:04
- Hemort: Kållered
- Ort: Göteborg
Re: 1500/1600 med 5-6000 mil på mätaren.
Jag kommer inte att återvända dit, nej. Föredrar expertishjälp här på forumet!
Dock misstänker jag i att han har rätt i att man inte kan se på hydraullyftarna, vilka som är defekta. Eller har han fel i det med?
Dock misstänker jag i att han har rätt i att man inte kan se på hydraullyftarna, vilka som är defekta. Eller har han fel i det med?
Rico
Hur svårt kan det vara?
VN1500 CT -04
Hur svårt kan det vara?
VN1500 CT -04
Länk: | |
BB-kod: | |
HTML: | |
Dölj inläggslänk |
- Conny7194
- Inlägg: 244
- Blev medlem: tor 05 nov 2009, 17:42
- Ort: Kolmården
Re: 1500/1600 med 5-6000 mil på mätaren.
Ja kunde inte se något iaf. Tror inte det finns
något skrivet i manualen om test heller. Bara lufttnig.
något skrivet i manualen om test heller. Bara lufttnig.
Framtiden är inte alltid vad den har varit
¤ VN 2000 Classic ¤
¤ VN 2000 Classic ¤
Länk: | |
BB-kod: | |
HTML: | |
Dölj inläggslänk |
- Rico9521
- Inlägg: 70
- Blev medlem: tor 30 apr 2015, 09:04
- Hemort: Kållered
- Ort: Göteborg
Re: 1500/1600 med 5-6000 mil på mätaren.
Precis. Står inget där om hur man ser att det är fel. Misstänker att det är beläggningar inuti som gör att de inte fungerar som de skall längre.
Rico
Hur svårt kan det vara?
VN1500 CT -04
Hur svårt kan det vara?
VN1500 CT -04
Länk: | |
BB-kod: | |
HTML: | |
Dölj inläggslänk |
- cosmicp#1832
- Inlägg: 95
- Blev medlem: tis 05 jun 2007, 11:09
- Hemort: Skokloster
- Ort: Skokloster, #1832
Re: 1500/1600 med 5-6000 mil på mätaren.
Lång följetong det här. Jag har gått igenom alla 14 sidorna och lite mer, och inser att även jag måste dämpa min kamkedjesträckarnervositet. Jag har en VN15-94 med 6600 mil på mätaren (köpt 2002 med 1900 mil), så jag kommer väl inte undan längre. I kamkedjetrådarna snackas det nästan enbart om Classic-maskinernas 1500-/1600-motorer, men jag antar min motor är inkluderad?
Eftersom jag inte riktigt litar på mitt meck-självförtroende för en sådan här operation (speciellt som VN15-sträckarna ser lite annorlunda ut än på Classic), så skulle jag uppskatta något väldigt otroligt mycket om någon här i forumet skulle vilja ta på sig jobbet - eller ge ett tips på någon kunnig. Jag har inga förängare än, men letar. Om ingen här har några över får jag väl skicka efter från Chuck i USA (om det fortfarande är möjligt?).
Jag bor i Skokloster (4 mil söder Uppsala).
Pelle, som hoppas, hoppas...
per(at)pldata.c.se
Eftersom jag inte riktigt litar på mitt meck-självförtroende för en sådan här operation (speciellt som VN15-sträckarna ser lite annorlunda ut än på Classic), så skulle jag uppskatta något väldigt otroligt mycket om någon här i forumet skulle vilja ta på sig jobbet - eller ge ett tips på någon kunnig. Jag har inga förängare än, men letar. Om ingen här har några över får jag väl skicka efter från Chuck i USA (om det fortfarande är möjligt?).
Jag bor i Skokloster (4 mil söder Uppsala).
Pelle, som hoppas, hoppas...
per(at)pldata.c.se
Per Karlsson, Skokloster. VN15-94, #1832
Länk: | |
BB-kod: | |
HTML: | |
Dölj inläggslänk |
- cosmicp#1832
- Inlägg: 95
- Blev medlem: tis 05 jun 2007, 11:09
- Hemort: Skokloster
- Ort: Skokloster, #1832
Re: 1500/1600 med 5-6000 mil på mätaren.
Förvirring, förvirring...
Rolf skrev nyss till mig:
"Jag ser att du har en VN15. Jag vet inte om samma förlängare passar till den."
Jag har antagit att problemet med kamkedjesträckarna berör även motorerna till VN15-modellerna. Dvs - för att vara övertydlig - de 1500-motorer som föregick Classic-modellerna.
Min hoj är en VN15 1994 års modell (6600 mil). Jag skulle uppskatta ett definitivt svar från sakkunnig om dessa motorer också lider av samma potentiella problem med slitna guider, och om det är lika nödvändigt att kontrollera/byta sträckare på dom som på Classic-motorerna? Och kan i så fall samma sträckare som till Classic-rovorna användas, eller är det en annan modell? Och var får jag tag i dom?
försträckta hälsningar
Per
Rolf skrev nyss till mig:
"Jag ser att du har en VN15. Jag vet inte om samma förlängare passar till den."
Jag har antagit att problemet med kamkedjesträckarna berör även motorerna till VN15-modellerna. Dvs - för att vara övertydlig - de 1500-motorer som föregick Classic-modellerna.
Min hoj är en VN15 1994 års modell (6600 mil). Jag skulle uppskatta ett definitivt svar från sakkunnig om dessa motorer också lider av samma potentiella problem med slitna guider, och om det är lika nödvändigt att kontrollera/byta sträckare på dom som på Classic-motorerna? Och kan i så fall samma sträckare som till Classic-rovorna användas, eller är det en annan modell? Och var får jag tag i dom?
försträckta hälsningar
Per
Per Karlsson, Skokloster. VN15-94, #1832
Länk: | |
BB-kod: | |
HTML: | |
Dölj inläggslänk |
- Tomas#5281
- Inlägg: 5448
- Blev medlem: sön 25 mar 2007, 12:51
- Ort: H-fred(googla på ordet "inavel", så hittar ni dit)!
- Kontakt:
Re: 1500/1600 med 5-6000 mil på mätaren.
VN15 och VN1500/1600 är två helt olika motorkonstruktioner, även om delarna
och motorkonstruktionen som sådan är likartad.
VN15:s kamkedjesträckar går inte att förlänga, inte på samma sätt som dom nyare
1500/1600-motorernas kamkedjesträckare i alla fall. Har förövrigt inte hört något
om att VN15-motorernas kamkedjesträckare bottnat på samma sätt, som 1500/1600-
motorernas har gjort. Där med inte sagt att man nog bör ta ut kamkedjesträckarna
och kontrollera hur mycket dom har expanderat. För även en VN15-motors guidskenor,
för kamkedjorna, måste också slitas med tiden.
Största problemet med VN15-moterna har förövrigt alltid varit deras taskigt tillverkade
cylinderlopp. Som vid fabrikstillverkningen inte borrades/honades med så kallade
"stressplattor", d.v.s spändes ihop med det åtdragningsmoment som dom sedan skulle
sitta med i mellan motorblocket och topparna, vid bearbetningen. Om en cylinder inte
trycks ihop, d.v.s "stressborras/honas", på detta sätt så kommer cylinderloppen ofelbart
att bli ovala i stället för helt cylindriska när dom sedan monteras mot block och toppar.
Detta har visat sig vara ett ganska så synonymt problem med VN15-motorerna. Och ger
upphov till både förtidigt kolvglapp, cylinderlopp som slitits onormalt mycket i fram och
bakkant(jämfört mot andra V-twinmotorer) och i slutänden en abnormt hög oljeförbrukning
med en tillhörande rejäl oljedimma i avgaserna.
och motorkonstruktionen som sådan är likartad.
VN15:s kamkedjesträckar går inte att förlänga, inte på samma sätt som dom nyare
1500/1600-motorernas kamkedjesträckare i alla fall. Har förövrigt inte hört något
om att VN15-motorernas kamkedjesträckare bottnat på samma sätt, som 1500/1600-
motorernas har gjort. Där med inte sagt att man nog bör ta ut kamkedjesträckarna
och kontrollera hur mycket dom har expanderat. För även en VN15-motors guidskenor,
för kamkedjorna, måste också slitas med tiden.
Största problemet med VN15-moterna har förövrigt alltid varit deras taskigt tillverkade
cylinderlopp. Som vid fabrikstillverkningen inte borrades/honades med så kallade
"stressplattor", d.v.s spändes ihop med det åtdragningsmoment som dom sedan skulle
sitta med i mellan motorblocket och topparna, vid bearbetningen. Om en cylinder inte
trycks ihop, d.v.s "stressborras/honas", på detta sätt så kommer cylinderloppen ofelbart
att bli ovala i stället för helt cylindriska när dom sedan monteras mot block och toppar.
Detta har visat sig vara ett ganska så synonymt problem med VN15-motorerna. Och ger
upphov till både förtidigt kolvglapp, cylinderlopp som slitits onormalt mycket i fram och
bakkant(jämfört mot andra V-twinmotorer) och i slutänden en abnormt hög oljeförbrukning
med en tillhörande rejäl oljedimma i avgaserna.
M.v.h Tomas
Länk: | |
BB-kod: | |
HTML: | |
Dölj inläggslänk |
- cosmicp#1832
- Inlägg: 95
- Blev medlem: tis 05 jun 2007, 11:09
- Hemort: Skokloster
- Ort: Skokloster, #1832
Re: 1500/1600 med 5-6000 mil på mätaren.
Tack för ett klart och utförligt svar Tomas. Och för att jag nu kan sova lugnare på nätterna
Ja, frånseende kommentaren om ovala cylinderlopp då som jag inte har hört om tidigare. Men kanske man törs hoppas att mitt exemplar har klarat sig hyggligt, då hojen nu har avverkat 6650 mil utan att ryka och utan att dra särskilt mycket olja? Och rovan känns väldigt frisk, stark och snabb. Hör inte särskilt mycket skrammel heller.
Går det att ställa någon diagnos/testa på något sätt cylinderloppens kondition? Kompressionsmätning? Man tycker ju att kompen skulle minska pga detta.
Om någon annan VN15-ägare här har några erfarenheter av dessa båda ting så skulle det vara intressant att höra.
Ja, frånseende kommentaren om ovala cylinderlopp då som jag inte har hört om tidigare. Men kanske man törs hoppas att mitt exemplar har klarat sig hyggligt, då hojen nu har avverkat 6650 mil utan att ryka och utan att dra särskilt mycket olja? Och rovan känns väldigt frisk, stark och snabb. Hör inte särskilt mycket skrammel heller.
Går det att ställa någon diagnos/testa på något sätt cylinderloppens kondition? Kompressionsmätning? Man tycker ju att kompen skulle minska pga detta.
Om någon annan VN15-ägare här har några erfarenheter av dessa båda ting så skulle det vara intressant att höra.
Per Karlsson, Skokloster. VN15-94, #1832
Länk: | |
BB-kod: | |
HTML: | |
Dölj inläggslänk |
- Tomas#5281
- Inlägg: 5448
- Blev medlem: sön 25 mar 2007, 12:51
- Ort: H-fred(googla på ordet "inavel", så hittar ni dit)!
- Kontakt:
Re: 1500/1600 med 5-6000 mil på mätaren.
Säkraste läckagemätningsmetoden är att göra ett "leak down"-test,
följt av ett komptest på vardera cylinder. En kombination av båda testen
brukar kunna ge en hyfsat bra bild på eventuella inre motorslitage.
följt av ett komptest på vardera cylinder. En kombination av båda testen
brukar kunna ge en hyfsat bra bild på eventuella inre motorslitage.
M.v.h Tomas
Länk: | |
BB-kod: | |
HTML: | |
Dölj inläggslänk |
- Musti#9831
- Inlägg: 159
- Blev medlem: mån 08 feb 2016, 14:34
- Hemort: Bålsta
- Ort: Bålsta
- Kontakt:
Re: 1500/1600 med 5-6000 mil på mätaren.
Håller på med vinterservicen på min Strika, 4800 mil. Sträckarna var helt i botten, så det blev till att förlänga här med. Tack för lättföljd beskrivning.
Mathias "Musti" #9831
2003 VN1500 Mean Streak
Bålsta
2003 VN1500 Mean Streak
Bålsta
Länk: | |
BB-kod: | |
HTML: | |
Dölj inläggslänk |
- Åke # 6585
- Inlägg: 347
- Blev medlem: tor 27 nov 2008, 21:30
- Hemort: Strängnäs
- Ort: Strängnäs
Re: 1500/1600 med 5-6000 mil på mätaren.
Hej.
Håller på att förlänga kedjesträckarna på min 1600 CT, 2006.
Jag har stött på samma problem som Rico9521 hade i sitt inslag från 21/3 2016.
Det är något som tar emot när jag skall föra in sträckaren. Nåt i plast. Precis som Rico beskrev.
MickeB förklarade i ett snabbt svar att det troligen var guidskenan som var problemet.
Så mina frågor:
Rico, hur löste Rolf problemet åt dig?
MickeB, fattar jag rätt att det bara att trycka dit sträckaren med milt våld, så kommer guidskenan och kedjan på plats?
Frågorna är ställda till Rico och MickeB, men om någon annan själ vet hur det det skall lösas, så tar jag tacksamt emot tips.
// Åke
Håller på att förlänga kedjesträckarna på min 1600 CT, 2006.
Jag har stött på samma problem som Rico9521 hade i sitt inslag från 21/3 2016.
Det är något som tar emot när jag skall föra in sträckaren. Nåt i plast. Precis som Rico beskrev.
MickeB förklarade i ett snabbt svar att det troligen var guidskenan som var problemet.
Så mina frågor:
Rico, hur löste Rolf problemet åt dig?
MickeB, fattar jag rätt att det bara att trycka dit sträckaren med milt våld, så kommer guidskenan och kedjan på plats?
Frågorna är ställda till Rico och MickeB, men om någon annan själ vet hur det det skall lösas, så tar jag tacksamt emot tips.
// Åke
Hellre bortkommen och omkörd,
än omkommen och bortkörd.
än omkommen och bortkörd.
Länk: | |
BB-kod: | |
HTML: | |
Dölj inläggslänk |
- MickeB#7437
- Inlägg: 1248
- Blev medlem: tor 05 aug 2010, 06:41
- Ort: Höör
Re: 1500/1600 med 5-6000 mil på mätaren.
Hej Åke!
Ja mycket riktigt kändes en skillnad på främre och bakre sträckare vid återmontering,
det var ett större motstånd vid monteringen av den bakre.
Jag pressade dock dit den med mild handkraft och jag har inte haft några problem efter det.
Jag drog slutsatsen att kedjan faller mot sträckaren på bakre cylindern, medan den faller ifrån på den främre,
om sedan kedjan och spåren i guideskenan inte linjerar ökar ju motståndet innan det pressats på plats igen.
Ja mycket riktigt kändes en skillnad på främre och bakre sträckare vid återmontering,
det var ett större motstånd vid monteringen av den bakre.
Jag pressade dock dit den med mild handkraft och jag har inte haft några problem efter det.
Jag drog slutsatsen att kedjan faller mot sträckaren på bakre cylindern, medan den faller ifrån på den främre,
om sedan kedjan och spåren i guideskenan inte linjerar ökar ju motståndet innan det pressats på plats igen.
Man ska vara glad att man har sprit i kroppen - och inte tvärtom.
Länk: | |
BB-kod: | |
HTML: | |
Dölj inläggslänk |
- Åke # 6585
- Inlägg: 347
- Blev medlem: tor 27 nov 2008, 21:30
- Hemort: Strängnäs
- Ort: Strängnäs
Re: 1500/1600 med 5-6000 mil på mätaren.
Tack MickeB.
Jag var rädd för att något lossnat inne i motorn. Och såg framför mig att plocka bort tank, ventilkåpa och gud vet vad.
Så nu skall jag montera sträckarna i helgen, och göra en del andra servicemoment. Sen är det nog dags för en tur. Väldigt försiktigt, då vi har en förskräckligt mycket sandningsgrus på vägarna här omkring.
// Åke
Jag var rädd för att något lossnat inne i motorn. Och såg framför mig att plocka bort tank, ventilkåpa och gud vet vad.
Så nu skall jag montera sträckarna i helgen, och göra en del andra servicemoment. Sen är det nog dags för en tur. Väldigt försiktigt, då vi har en förskräckligt mycket sandningsgrus på vägarna här omkring.
// Åke
Hellre bortkommen och omkörd,
än omkommen och bortkörd.
än omkommen och bortkörd.
Länk: | |
BB-kod: | |
HTML: | |
Dölj inläggslänk |
-
- Inlägg: 13
- Blev medlem: lör 16 jun 2018, 22:58
- Hemort: Filipstad
- Ort: Filipstad
Re: 1500/1600 med 5-6000 mil på mätaren.
Hej. Pga av ett tickande läte från motorn och den här tråden då beslutade jag mig för att kontrollera kamkedjesträckarna på min hoj vn1500 classic - 02 ca 5000mil. Har läst Tomas beskrivning ett flertal ggr innan jag på började kontrollen. (grymt bra förklaring, Tack!) snacka om att jag blev förvånad när jag tog bort locket och inte ser något lager i tryckplattan. Det visade sig att föregående mek har petat in lagret först av allt. Och klämt den tunna fjädern i locket på ena sidan...
Jag har väl fattat rätt att lagret skall ligga i tryckplattan o bli "fixerad" av trycket från fjädern!?
Och lika bra att fråga detta med, mina "inv tappar" ligger jämnsmed gängkroppen i ök. Förstod jag det rätt att så länge den inte sjunkit in 7-8mm innanför så är det lugnt? Jag behöver alltså inte förlänga dessa inför säsongen!?
Mvh Degen#10585
Jag har väl fattat rätt att lagret skall ligga i tryckplattan o bli "fixerad" av trycket från fjädern!?
Och lika bra att fråga detta med, mina "inv tappar" ligger jämnsmed gängkroppen i ök. Förstod jag det rätt att så länge den inte sjunkit in 7-8mm innanför så är det lugnt? Jag behöver alltså inte förlänga dessa inför säsongen!?
Mvh Degen#10585
Länk: | |
BB-kod: | |
HTML: | |
Dölj inläggslänk |