Välkommen till VRS Forum ⇒ Två förslag: Forumrubriker och Urval

Information och regler kring VRS Forum
Användarens profilbild
daniel4878
Kontakt:

Två förslag: Forumrubriker och Urval

Inlägg av daniel4878 »

Hej,

På forumportalen, sidan med de senaste inläggen och på några andra ställen till syns idag rubrikerna på de senaste inläggen. Rubrikerna säger ofta tyvär inte mycket om vad tråden handlar om, eller är direkt vilseledande. Ofta ödslar man därför tid på att klicka sig in i ointressanta tramstrådar.

Förslag 1: På många forum kan man hålla markören över rubriken varpå det kommer upp en ruta där man kan läsa de första meningarna i tråden. Tror det kan lösas genom att man lägger in följande tillägg i länktaggarna, i kombination med lite kod som plockar fram första 2-3 meningarna i tråden. Detta skulle göra forumet mer lättsållat för oss som mest är här pga hojintresset.

Kod: Markera allt

<a href="URL" title="Första 100 bokstäverna i tråden...">
Förslag 2: Man kanske kan exkludera kategorierna Humor och TJÖTA, Möjligen även Ordet är Fritt, från forumportalen och sidan över senaste inlägg. Dom som vill läsa dessa hittar dit ändå, men kategorierna underminerar intrycket man får av VRS som seriös hojförening om man kommer utifrån.

Mvh Daniel
#4878 - Stockholm
VN800A -95 och H-D FXST -01

Länk:
BB-kod:
HTML:
Dölj inläggslänk
Visa inläggslänk
Användarens profilbild
Rubbe_6173
Kontakt:

Inlägg av Rubbe_6173 »

men kategorierna underminerar intrycket man får av VRS som seriös hojförening om man kommer utifrån.
Humor och Tjöta är ändå inte synliga för icke reggade personer, om jag inte är helt felunderrättad. 8)
Applikationsutvecklare Webbgruppen
Monkey Streak -07
Bild

Länk:
BB-kod:
HTML:
Dölj inläggslänk
Visa inläggslänk
Vonvirus#5723

Inlägg av Vonvirus#5723 »

'
Senast redigerad av Vonvirus#5723 den mån 23 aug 2021, 12:59, redigerad totalt 1 gång.
*

Länk:
BB-kod:
HTML:
Dölj inläggslänk
Visa inläggslänk
Slipsen#6148

Inlägg av Slipsen#6148 »

För att tillfredsställa den kategori av inloggade som inte vill ha Humor och Tjöta eller Ordet är fritt, kan man kanske skapa en meny i användarprofilen där man får klicka i vilka kategorier man är intresserad av.
Men som sagt. Humor och Tjöta syns inte för de icke-inloggade..

Länk:
BB-kod:
HTML:
Dölj inläggslänk
Visa inläggslänk
RAX#4850

Inlägg av RAX#4850 »

Hmmmm jag tycker att det e bra som det e.....Inga konstigheter ngnstans... :D :wink:

Länk:
BB-kod:
HTML:
Dölj inläggslänk
Visa inläggslänk
klangen#3345

Inlägg av klangen#3345 »

HejHej håller med Rax, sidan med de senaste inläggen på forumportalen säger sig självt. Rubriken, Läppstift på skoltoaletten hör inte hemma på TRÄFFAR RALLY, kan vem som helst räkna ut!!!! :!: :!: :!:
CT -05

Länk:
BB-kod:
HTML:
Dölj inläggslänk
Visa inläggslänk
Användarens profilbild
goran428
Hemort: Malmö
Kontakt:

Inlägg av goran428 »

FORUMET OCH GALLERIET

Forumet har funnits så länge föreningen har existerat . Skinnsoffan, ljugarebänken, konferens och lektionssalen. En viktig plats i klubbhuset. Riktig fart blev det när jag som webbmaster upptäckte att det gick att enkelt "parsa" över de senaste rubrikerna direkt till nyhetsbullen. Då upptäckte medlemmarna direkt att/när "något var på gång" och så ville man deltaga själv. Portalen uppstod när vi bytte till nya, egna forumet phpBB och inte riktigt hade fattat hur vi skulle få samlat de senaste rubrikerna. Portalen fixar detta.

Trafiken har ju eskalerat i en brant kurva upp och en del kanske tyckt att det rent av blivit för mycket. Vi har ändå kontinuerligt försökt att få bättre översikt genom att bland annat "klassa" informationen i grupper som sorterat lagts strategiskt på "bullen" eller inte på bullen så som vi bedömt praktiskt och möjligt.

Ju mera tillgänglighet ju större trafik och så måste man börja gallra / sortera för att inte det viktiga skall drunkna i mängden. Det viktiga är ändå sådant som är essentiellt mc-relaterat, i en förening som vår.

Fotogalleriet är ett annat exempel på ovan förklaring om tillgänglighet . Nu är det lätt att ladda upp och då "tömmer" vissa medlemmar ALLT vad de har i kameran, även sånt som inte hör hemma där. Gallring och begränsande regler är snart ett måste om inte Galleriet skall bli en "soptipp" som ingen seriös användare längre utnyttjar.

FRÅGA I DETTA SAMMANHANG: hur styr man kvalitet när man gör något tillgängligt för alla? Bra fråga eller hur? :roll:

HUR GÖR MAN URVAL ? HUR STYR MAN KVALITET??? EN FRÅGA FÖR BÅDE ANVÄNDARE OCH FUNKTIONÄRER

Göran :D
Medlem sedan år 2000. Tidigare medlem i webbgruppen, webbutvecklare, webbmaster, infoansvarig och forumvärd. Hedersmedlem.
Grågossen innehaft VN 800 C Drifter, Vulcan EN500, VN 1600 C och 800 A
GrågossensBild
Bild

Länk:
BB-kod:
HTML:
Dölj inläggslänk
Visa inläggslänk
TomasG#6434

Inlägg av TomasG#6434 »

Ser inte problemet!
Det är väl hur lätt som helst att välja ut vad du själv vill läsa iomed rubriksättningen på avdelningarna.
Den som tycker att trådar som "Humor och TJÖTA, Möjligen även Ordet är Fritt" är oseriösa behöver inte läsa där.
Jag m.fl som är väldigt sociala av naturen och även tycker om lättsamhet i klubben läser ofta där. Fyller en viktig funktion, enligt mig när det gäller den sociala samvaron, särskilt i en klubb som är nätbaserad och täcker hela landet.
Om nu någon tycker att hojföreningen Vulcan riders är oseriös tack vare dessa avdelningar tycker jag det är synd. Jag bara ställer mig frågan om varför de överhuvudtaget läser de avdelningarna?

När det gäller medlemsgalleriet så går det att begränsa utrymmet.
Hojrelaterat är väl ändå avsikten, familjekalas mm kan du lägga i andra gratisalbum på nätet. Eller skaffa en egen plats på nätet, kostar inte skjortan längre.

Med nära 6000 medlemmar går det inte att vara alla till lags, utan var och en får nog vara villig att kompromissa när det gäller olika forumaktiviteters innehåll samt funktioner.
Bara vi är snälla å kramar varandra. :-)

Länk:
BB-kod:
HTML:
Dölj inläggslänk
Visa inläggslänk
Vonvirus#5723

Inlägg av Vonvirus#5723 »

'
Senast redigerad av Vonvirus#5723 den mån 23 aug 2021, 12:59, redigerad totalt 1 gång.
*

Länk:
BB-kod:
HTML:
Dölj inläggslänk
Visa inläggslänk
Användarens profilbild
Herman#4271

Inlägg av Herman#4271 »

inlägget flyttat till Vulcan Aid
Senast redigerad av Herman#4271 den fre 08 maj 2009, 09:52, redigerad totalt 1 gång.
Herman#4271
VROC #31933
Dorotea
Södra Lappland

Länk:
BB-kod:
HTML:
Dölj inläggslänk
Visa inläggslänk
john6260

Inlägg av john6260 »

Virus .. de är just de han påpekar.Självklarheten

Länk:
BB-kod:
HTML:
Dölj inläggslänk
Visa inläggslänk
TomasG#6434

Inlägg av TomasG#6434 »

Ehh... Herman, du hamnade la änna i fel tråd...öhh.... :D

Länk:
BB-kod:
HTML:
Dölj inläggslänk
Visa inläggslänk
Användarens profilbild
Rubbe_6173
Kontakt:

Inlägg av Rubbe_6173 »

Allt jag saknar är en blåmarkeringsfunktion, och med en sådan tror jag även Daniel kan bli nöjd. :roll: :wink:
Applikationsutvecklare Webbgruppen
Monkey Streak -07
Bild

Länk:
BB-kod:
HTML:
Dölj inläggslänk
Visa inläggslänk
Användarens profilbild
Herman#4271

Inlägg av Herman#4271 »

ofasiken, helt fel den skulle in på Vulcan Aid. suddar bort detta på denna tråd.
Tack för upplysningen.
Herman#4271
VROC #31933
Dorotea
Södra Lappland

Länk:
BB-kod:
HTML:
Dölj inläggslänk
Visa inläggslänk
Användarens profilbild
daniel4878
Kontakt:

Inlägg av daniel4878 »

TomasG#6434 skrev:Ser inte problemet!
Det är väl hur lätt som helst att välja ut vad du själv vill läsa iomed rubriksättningen på avdelningarna.
Ja givet att man kommer in via denna sida, men då får man klicka sig igenom kategori för kategori samtidigt som man manuellt får kolla vad som är nytt i respektive kategori sedan senaste besöket.

Den naturliga vägen in till forumet är för mig via ForumPortalen och där visas de senaste 15 trådarna eller så, helt utan kategorisering. På ForumPortalen finns även länken "Nya inlägg sedan ditt senaste besök" som jag använder mycket, dock även den utan kategorisering av trådarna. Det är dessa två vyer jag syftade på i mitt första inlägg. Har en tråd då en rubrik i stil med "Har ni sett denna!!!" så vet man inte om det är en bild på en helt ny avskalad VN1300 fabrikschopper med stelbenslook, luftkylning och scallops under kategorin Hojsnack, eller om det är något gammalt skämt om män vs. kvinnor under Humorkategorin.

Hade man kunnat se första 2-3 meningarna så hade det varit lättare att välja vad man vill läsa. Man håller markören över rubriken och upp kommer en ruta med texten "Vet ni vad det är för skillnad mellan män och kvinnors bla bla..".

Ett vettigt och enkelt alternativ är att trådens kategori visas tillsammans med rubriken. T.ex "Har ni sett denna!!! (Humor)". Det borde inte vara till besvär för dem som vill ta del av allt, men det skulle vara guld värt för oss som är lite mer selektiva. Nåja, bara ett förslag men jag överlever med dagens upplägg också. :D

Mvh Daniel
#4878 - Stockholm
VN800A -95 och H-D FXST -01

Länk:
BB-kod:
HTML:
Dölj inläggslänk
Visa inläggslänk
Skriv svar Föregående trådNästa tråd