Östergötland ⇒ Slutåkt för säsongen!
Kategoriregler
Här ska trådar och inlägg handla om körningar och träffar som regionen arrangerar samt andra regionspecifika frågor.
Trådar om körningar och träffar som är intressanta för mer än ett fåtal medlemmar i andra regioner ska i största möjliga mån även publiceras i kategorin "Träffar Rally".
Andra trådar som rör mer än bara denna region ska publiceras i andra lämpliga kategorier.
► Visa/Show In English
- AnnSofie#7499
- Hemort: Åby Norrköping
Haha, tack Anders! Än så länge ställer vi inte undan hojarna...läste i tidningen att det kan bli brittsommar i mitten på oktober!
| Länk: | |
| BB-kod: | |
| HTML: | |
| Dölj inläggslänk |
- Olle#1839
Älgar ska man undvika att få framför hojen
Här är rätta platsen för en älg:

Här är rätta platsen för en älg:

En gång är ingen gång - två gånger är en gonggong.

| Dölj inläggslänk |
- John#3028
- Hemort: obygden
Hann inte se hur det gick för älgarna, jag hade fullt upp med att kontrollera kvaliteten på väg beläggningen 
john#3028
ÖstRA
ÖstRA
| Dölj inläggslänk |
- goran428
- Hemort: Malmö
- Kontakt:
Jag är glad att du klarade dig relativt helskinnad från äventyret John men det gör ju lika ont i älgar att krocka som det gör i oss människor.
Jag tror att man även måste ägna viltet man "kör på" uppmärksamhet efter en dylik "smäll" också. Även om man inte är vållande. Vad säger du? Vad säger panelen? Är man inte rent av skyldig enligt lag att anmäla möten med vilt å allmän väg till berörd myndighet ? Jag tror nästan det är så men vet ej.
Tänk om älgen/älgarna ligger skadade ute terrängen och svälter ihjäl, plågas till döds?
Hoppas det inte är så
Göran
Jag tror att man även måste ägna viltet man "kör på" uppmärksamhet efter en dylik "smäll" också. Även om man inte är vållande. Vad säger du? Vad säger panelen? Är man inte rent av skyldig enligt lag att anmäla möten med vilt å allmän väg till berörd myndighet ? Jag tror nästan det är så men vet ej.
Tänk om älgen/älgarna ligger skadade ute terrängen och svälter ihjäl, plågas till döds?
Hoppas det inte är så
Göran
Medlem sedan år 2000. Tidigare medlem i webbgruppen, webbutvecklare, webbmaster, infoansvarig och forumvärd. Hedersmedlem.
Grågossen innehaft VN 800 C Drifter, Vulcan EN500, VN 1600 C och 800 A
Grågossens

Grågossens

| Dölj inläggslänk |
- Rune 5272
Ang. anmälningsplikt vid viltolycker, så kan man läsa här vad som gällerJag tror att man även måste ägna viltet man "kör på" uppmärksamhet efter en dylik "smäll" också. Även om man inte är vållande. Vad säger du? Vad säger panelen? Är man inte rent av skyldig enligt lag att anmäla möten med vilt å allmän väg till berörd myndighet ? Jag tror nästan det är så men vet ej.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Viltolyckor_i_Sverige
Hälsningar
Rune#5272
Medlem i VSÅNVVRS(p)
Bara bäraren vet var skon klämmer
Rune#5272
Medlem i VSÅNVVRS(p)
Bara bäraren vet var skon klämmer
| Dölj inläggslänk |
- Thomas#7169
- Hemort: Norrköping
Skönt att du klarade dig så bra som du gjorde John. Vill verkligen att du e på igen nästa år. Alltid trevligt med goa gubbar o kärringer

| Dölj inläggslänk |
- John#3028
När jag fick syn på älgarna var de ca 25-30 m framför mig, reaktions tid + ca 3 m bromsspår + ca 5 m släpspår motsvara väl ca den sträckan När jag hade ramlat färdigt var ingen älg kvar, jag vet inte om de vände eller fortsatte rakt fram som de brukar. Det finns inget spår på MC att den varit i kontakt med något annat än asfalt.
Hade jag inte låst framhjulet så hade jag antagligen kunnat köra vidare när pulsen gått ner.
Hade jag inte låst framhjulet så hade jag antagligen kunnat köra vidare när pulsen gått ner.
john#3028
ÖstRA
ÖstRA
| Dölj inläggslänk |
- Svampen#5879
Jag vet vad du pratar om John då det här var precis vad min motorcykel fick vara med om tidigare i somras.
Olyckan hade säkert undvikits om inte framhjulet hade låsts, men då situationen uppstår så är det inte lätt att vara kall och bara styra.
Olyckan hade säkert undvikits om inte framhjulet hade låsts, men då situationen uppstår så är det inte lätt att vara kall och bara styra.
| Dölj inläggslänk |
- thomas#1283
Skönt att du klarade dig John. Man får väl säga att det vara både otur och tur. Otur att hojen är trasig men tur att det inte blev allvarliga skador på dig. Det är helt klart en upplevelse/erfarenhet man inte vill ha på sitt konto.
Apropå detta med reaktionssträcka och inbromsning. (OBS! Detta är ingen pik eller påhopp.)
Jag tycker att alla skall gå broms och kurvtagningsteknikkursen som SMC håller för oss custom och touringåkare ett par gånger varje år. Jag har gjort det i år och käner mig både säkrare och bättre i sadeln efter det. Man får en hel del aha upplevelser på dessa kurser som är väldigt nyttigt. Man får också en helt annan känsla för hur mycket man kan lägga ned cykeln innan det blir farligt dvs mycket mer än man tror. Kursen på Björkvik ring (norr om Jönåker) kostade bara 500:- för en heldag och då ingick kaffe och en lättare lunch.
Apropå detta med reaktionssträcka och inbromsning. (OBS! Detta är ingen pik eller påhopp.)
Jag tycker att alla skall gå broms och kurvtagningsteknikkursen som SMC håller för oss custom och touringåkare ett par gånger varje år. Jag har gjort det i år och käner mig både säkrare och bättre i sadeln efter det. Man får en hel del aha upplevelser på dessa kurser som är väldigt nyttigt. Man får också en helt annan känsla för hur mycket man kan lägga ned cykeln innan det blir farligt dvs mycket mer än man tror. Kursen på Björkvik ring (norr om Jönåker) kostade bara 500:- för en heldag och då ingick kaffe och en lättare lunch.
Posse est velle
#1283 Thomas A
#1283 Thomas A
| Dölj inläggslänk |
- 2532Frank
Du får sluta att "kröka" fler styren nu
, DB605 Thomas A har inga fler styren till dig.... 
Frank Andreassen
#2532Frank
LINKÖPING
#2532Frank
LINKÖPING
| Dölj inläggslänk |
- John#3028
Nä
Nu tycker jag att jag har gjort mitt i "styrkrökar" branschen.
Nu tycker jag att jag har gjort mitt i "styrkrökar" branschen.
john#3028
ÖstRA
ÖstRA
| Dölj inläggslänk |
- Johan1300
- Hemort: Vikingstad
Tråkigt att höra John!
Skönt att du klarade dig så bra ändå.....
Skönt att du klarade dig så bra ändå.....
Johan VRS #1300
DA S. Östergötland
DA S. Östergötland
| Dölj inläggslänk |
- goran428
- Hemort: Malmö
- Kontakt:
Ack ja så illa det ändå kan gå, som i detta fallet. Slutåkt för gott:http://kvp.expressen.se/nyheter/1.21602 ... mc-olyckan
Med MC är man lika utsatt som älgen. Kör försiktigt i höst.
Göran
Med MC är man lika utsatt som älgen. Kör försiktigt i höst.
Göran
Medlem sedan år 2000. Tidigare medlem i webbgruppen, webbutvecklare, webbmaster, infoansvarig och forumvärd. Hedersmedlem.
Grågossens

Grågossens

| Dölj inläggslänk |
- carlberg 6259
- Hemort: Halmstad
Usch ,,, de e otäckt när sånt här händer,,,, de e lurigt nu vid denna tiden på året ,, både med löv och vilt på vägarna ,,, så ni som kör, nu ta det varsamt,,,,,
Ha en god vecka och lev livet
1500 c grön/svart När är en Grön bäst?
Var gång
1500 c grön/svart När är en Grön bäst?
Var gång
| Dölj inläggslänk |