GPS och navigation ⇒ Mapsource och Base Camp

Forum för rutter, ruttplanering och navigering med Global Positioning System
Kategoriregler

Denna plats är till för information, tips, råd och andra diskussioner om GPS- och navigationsfrågor. Det kan handla om utrustning, programvaror, rutter eller andra navigationsknuta ämnen. GPX-filer med färdiga rutter får laddas upp som bilagor till inläggen. Det ska dock finnas en tydlig beskrivning av den rutt filen innehåller.

Tipps om enskilda GPS-positioner ska dock ligga på särskild plats på vår webbplats. Skicka ett e-brev till [email=tage.strandell.to]webmaster[/email] så lägger han ut detta.

► Visa/Show In English
Användarens profilbild
Leif#2000

Mapsource och Base Camp

Inlägg av Leif#2000 »

Garmin gör inte längre några uppdateringar av Mapsource då programmet ska fasas ut.

Nu är det istället BaseCamp som gäller och den kan ni ladda ner från Garmins hemsida.

http://www8.garmin.com/support/download ... sp?id=4435

Man har ju en tendens att hänga kvar i det man känner till och som är välbekant men jag tog språnget över till BaseCamp i förra veckan och tycker nu att jag har fått kläm på hur det i stort fungerar.

Det är ett bättre program tycker jag och jag vill nog rekommendera er att använda detta istället.

Bl.a. har det en inbyggd filstruktur där du kan skapa mappar med dina waypoints, rutter ets. Du kan spara waypoints tillsammans med den aktuella rutten men dessutom i en central mapp.

Det är också enklare att hantera flyttning av rutter och waypoints från och till din GPS då GPS'n också kommer fram i filstrukturen och där kan man direkt välja det interna minnet eller kortet.
Överhuvudtaget verkar de flesta funktionerna vara lättare tillgängliga.

Det finns utmärkt hjälp och flera stycken kom igång videor på ett par minuter för de grundläggande funktionerna.

Lycka till
Leif Skipper
VRS #2000

Bra beslut kommer av erfarenhet, erfarenhet kommer av dåliga beslut.

Länk:
BB-kod:
HTML:
Dölj inläggslänk
Visa inläggslänk
Ebbe#6811

Inlägg av Ebbe#6811 »

Laddade ner Basecamp förra veckan inför Norgeresan men fick inte riktigt till det med kartan.
Så jag gick tillbaka till Mapsource för att ta itu med Basecamp när jag har lite mera tid.
Skipper vilken karta har du lagt in och jobbar med i Basecamp?
Själv har jag en CD med City Navigator Europe NT som ingick vid köpet av min Zumo 660.
Men fick inte in den till Basecamp fibbel med lösenord och koder gjorde att jag gav upp den gången.
Hälsningar Ebbe#6811
0701-83 69 10
VN1600 CT -05

Länk:
BB-kod:
HTML:
Dölj inläggslänk
Visa inläggslänk
Användarens profilbild
MickeB#7437

Inlägg av MickeB#7437 »

Du tänker för mycket Ebbe!
Jag laddade ner basecamp idag när jag såg Skippers inlägg, klickade ok,ok,ok, allt funkar som det skall. Redan installerade kartor på datorn följer automatiskt med, såvida du inte installerat dem till någon mapp som inte programmet känner till.

Nytt program brukar skapa oro, men det är bara att sätta sig och bekanta sig.
Själv tykcte jag att Mapsource var bra, med mycket inställningsmöjligheter (långt ord!) som dock inte enheten har, men det är naturligtvis det samma i Basecamp.
Bl,a upptäckte jag nyligen att man kan ange maxhastighet för olika vägtyper, bra för oss som kör med släp. Det brukar ju gå sakta då :wink:

Tack Skipper för att du sköter kontrollen till oss, ytterliggare en halvtimme räddad! :lol:
Man ska vara glad att man har sprit i kroppen - och inte tvärtom.

Länk:
BB-kod:
HTML:
Dölj inläggslänk
Visa inläggslänk
Användarens profilbild
Leif#2000

Inlägg av Leif#2000 »

Som Micke säger, dom bara fanns där när jag installerade BaseCamp, liksom alla dom rutter jag hade liggande i Mapsource.
Tittar jag i drop down menyn till höger om fordonsmenyn finns alla kartutgåvor sedan 2011.2 där.

Hittar den inte måste det bero på att dom inte ligger i det bibliotek som programmet skapade där det installerades.
Leif Skipper
VRS #2000

Bra beslut kommer av erfarenhet, erfarenhet kommer av dåliga beslut.

Länk:
BB-kod:
HTML:
Dölj inläggslänk
Visa inläggslänk
Ebbe#6811

Inlägg av Ebbe#6811 »

Tror jag fått till det nu.
Valet att börja med Basecamp gjorde jag för att jag har införskaffat en ny dator då den äldre började visa ålderstecken. Så då fanns det ju naturligtvis inga kartor liggandes i någon mapp.
Men som sagt nu verkar jag fått in det från min CD så nu ska det testas.
Om jag förstått vad andra skrivit så är det som att börja lite på nytt då det inte riktigt är lika som Mapsource.
Hälsningar Ebbe#6811
0701-83 69 10
VN1600 CT -05

Länk:
BB-kod:
HTML:
Dölj inläggslänk
Visa inläggslänk
Skriv svar Föregående trådNästa tråd