Frågor och Tips ⇒ BRA GPS
Kategoriregler
Trådar och inlägg här kan handla om allt runt våra hojar och hojåkning. Däremot inte det som hör hemma under kategorin "Teknikfrågor".
► Visa/Show In English
- MickeB#7437
Re: BRA GPS
Garmins ljusstyrka är enastående. Skipper höll upp den utan inkopplad strömkälla i fullt motljus och jag hade lätt att se bilden på 4-5 meters avstånd.
Man ska vara glad att man har sprit i kroppen - och inte tvärtom.
| Länk: | |
| BB-kod: | |
| HTML: | |
| Dölj inläggslänk |
-
mathias6877
Hade en billigare tom tom förut, den såg man inte kartbilden på annat än på kvällen, skitjobbigt att köra efter på dagtid..
| Dölj inläggslänk |
- goran428
- Hemort: Malmö
- Kontakt:
Kartorna i Tomtom är bra och aktuella, inte minst då kanske genom tjänsten "Map Share". Ändrade hastighetsgränser, Nya gatunamn, spärrade vägar, Nya trafikregler, och förändrade svängrestriktioner utlovas hållas aktuella och kan laddas ned till din enhets kartor varje dag. Verkar ju lovande. 
Medlem sedan år 2000. Tidigare medlem i webbgruppen, webbutvecklare, webbmaster, infoansvarig och forumvärd. Hedersmedlem.
Grågossen innehaft VN 800 C Drifter, Vulcan EN500, VN 1600 C och 800 A
Grågossens

Grågossen innehaft VN 800 C Drifter, Vulcan EN500, VN 1600 C och 800 A
Grågossens

| Dölj inläggslänk |
-
mathias6877
Så då har jag fått hem min GPS.
Dock har jag ett litet problem, jag kan koppla ihop gps:n både med telefonen och headsetet.
Jag få köranvisningarna i headsetet och jag kan svara i telefonen via GPS:n, men jag får inget ljud från telefonen i headsetet, dock så går ljudet från min mick fram till den jag pratar med?? Någon som vet vad som kan vara fel? Jag misstänker att mitt Cardo Scala Q2 headset inte är fullt ut kompatibelt.?
Funkar då i så fall ett Gx9? Och var får man tag i ett sådant billigast??
Och i så fall funkar det med passagerarens Q2?
Dock har jag ett litet problem, jag kan koppla ihop gps:n både med telefonen och headsetet.
Jag få köranvisningarna i headsetet och jag kan svara i telefonen via GPS:n, men jag får inget ljud från telefonen i headsetet, dock så går ljudet från min mick fram till den jag pratar med?? Någon som vet vad som kan vara fel? Jag misstänker att mitt Cardo Scala Q2 headset inte är fullt ut kompatibelt.?
Funkar då i så fall ett Gx9? Och var får man tag i ett sådant billigast??
Och i så fall funkar det med passagerarens Q2?
| Dölj inläggslänk |
-
3463-Chippen
Låter som en bugg.. min tomtom 2 klarar all du beskriver å funkar klockremt me telefonen och scala 2..
| Dölj inläggslänk |
- Dow9095
- Hemort: Enköping
Jag kan säga av erfarenhet att TomTom Rider är riktigt bra.
Jag kör hellre utan än med vad gäller GPS, men just Rider'n har en funktion som gör den bättre än alla andra.
Man kan ställa in att man vill ha kurviga vägar!
Inte bara "undvik motorväg" alltså utan man ställer in hur kurviga dem ska vara, hur prioriterat det är(så 20 mila turen inte blir på 150mil) osv.
Riiiiktigt bra!
Om man som jag tycker att alla dessa är väldigt dyra, kan jag rekommendera Be on Road och Nav Free till mobiltelefonen. Dessa laddar man ner som en vanlig app, de är helt gratis och kräver efter initialisering ingen internet uppkoppling för att fungera.
Kartorna man laddar ner är från Open Street Map Project och alltså även dem helt gratis.
Dem tar lite plats i telefonen så ett större minneskort kan vara värt om så behövs. I annat fall är det bara att rensa telefonen, installera och efter resan radera allt, det kommer ju vara gratis nästa resa också
Dessa fungerar utmärkt och med en kostnad på inget så helt klart värt att testa
Och för er som är mer som mig, och tycker det är lite pinsamt med GPS, kan jag rekommendera att ha den med låst skärm i bröst fickan och en diskret hörsnäcka för direktiv.
Jag kör hellre utan än med vad gäller GPS, men just Rider'n har en funktion som gör den bättre än alla andra.
Man kan ställa in att man vill ha kurviga vägar!
Inte bara "undvik motorväg" alltså utan man ställer in hur kurviga dem ska vara, hur prioriterat det är(så 20 mila turen inte blir på 150mil) osv.
Riiiiktigt bra!
Om man som jag tycker att alla dessa är väldigt dyra, kan jag rekommendera Be on Road och Nav Free till mobiltelefonen. Dessa laddar man ner som en vanlig app, de är helt gratis och kräver efter initialisering ingen internet uppkoppling för att fungera.
Kartorna man laddar ner är från Open Street Map Project och alltså även dem helt gratis.
Dem tar lite plats i telefonen så ett större minneskort kan vara värt om så behövs. I annat fall är det bara att rensa telefonen, installera och efter resan radera allt, det kommer ju vara gratis nästa resa också
Dessa fungerar utmärkt och med en kostnad på inget så helt klart värt att testa
Och för er som är mer som mig, och tycker det är lite pinsamt med GPS, kan jag rekommendera att ha den med låst skärm i bröst fickan och en diskret hörsnäcka för direktiv.
Vulcan1500CT
| Dölj inläggslänk |
- Leif#2000
Kurviga vägar finns också i min Zumo 590
Leif Skipper
VRS #2000
Bra beslut kommer av erfarenhet, erfarenhet kommer av dåliga beslut.
VRS #2000
Bra beslut kommer av erfarenhet, erfarenhet kommer av dåliga beslut.
| Dölj inläggslänk |
- Dow9095
-
klangen#3345
Tjena, detta är fantastiskt, är det bara jag som inte kan hitta hem utan Tomtom o Garmin
CT -05
| Dölj inläggslänk |
- Tomas#5281
- Ort: H-fred(googla på ordet "inavel", så hittar ni dit)!
- Kontakt:
Måste vara kämpigt för dig, om du aldrig kan hitta hem utan gps-navigator.... ochklangen#3345 skrev:Tjena, detta är fantastiskt, är det bara jag som inte kan hitta hem utan Tomtom o Garmin
dessutom behöva två stycken
M.v.h Tomas

| Dölj inläggslänk |
- Dow9095
Tomas#5281 skrev: Måste vara kämpigt för dig, om du aldrig kan hitta hem utan gps-navigator.... och
dessutom behöva två stycken
Vulcan1500CT
| Dölj inläggslänk |