Teknikfrågor ⇒ Vobbel
Kategoriregler
Trådar och inlägg här ska vara frågor, tips, råd med mera och handla om teknik, tillbehör eller andra prylar för våra hojar.
► Visa/Show In English
- Peter#7151
- Hemort: Borensberg
Vobbel
Hej
Jag har vobbel på min hoj, vad kan det bero på? Det är en VN2000-08 med 5500mil.
Framdäcket är bra mönster på men lite "kantigt" inte så rundat som när det var nytt, typ som en mutter om man ser däcket i genomskärning.
Kan det vara framhjulslagret, har hört att de kan vara slut efter 5-6000 mil. Eller är det styrlagret som spökar?
Tacksam för alla tips.
/Peter
Jag har vobbel på min hoj, vad kan det bero på? Det är en VN2000-08 med 5500mil.
Framdäcket är bra mönster på men lite "kantigt" inte så rundat som när det var nytt, typ som en mutter om man ser däcket i genomskärning.
Kan det vara framhjulslagret, har hört att de kan vara slut efter 5-6000 mil. Eller är det styrlagret som spökar?
Tacksam för alla tips.
/Peter
Peter
| Länk: | |
| BB-kod: | |
| HTML: | |
| Dölj inläggslänk |
- thomas#1283
Re: Vobbel
Dum fråga men...
Har du kollat däckstrycket? För lågt tryck kan leda till vobbel.
Har du kollat däckstrycket? För lågt tryck kan leda till vobbel.
Posse est velle
#1283 Thomas A
#1283 Thomas A
| Dölj inläggslänk |
- Peter#7151
- michael#2855
Jag kör med 2,7-2,9 fram. Var det när du släppte styret? Isåfall har min gjort så hela tiden jag haft min vid låg hastighet.
Lyft upp den fram och känn om det glappar i lagret.Du kan även använda en borrmaskin och göra dig en egen hjulspinnare och lyssna på hur lagret låter.
Lyft upp den fram och känn om det glappar i lagret.Du kan även använda en borrmaskin och göra dig en egen hjulspinnare och lyssna på hur lagret låter.
Michael#2855
^^Vn 2000^^
^^Vn 2000^^
| Dölj inläggslänk |
- Peter#7151
Ok, tack för tips. Det är när jag kör under 70km/h ungefär och släpper styret så det är nog samma fenomen vi har. Jag har beställt nytt hjullager men ska ändå känna/lyssna lite, bra att ha koll.
Peter
| Dölj inläggslänk |
- cege1302
Hej,
Min har alltid varit sån.
De säger att Avon Cobra däcken har instabila stommar.
Jag vet inte, jag kör på dem i alla fall.
Vad har du för däck?
Har du packning bak när den vobblar?
// Classe
Min har alltid varit sån.
De säger att Avon Cobra däcken har instabila stommar.
Jag vet inte, jag kör på dem i alla fall.
Vad har du för däck?
Har du packning bak när den vobblar?
// Classe
Det kan aldrig bli fel, bara annorlunda!
| Dölj inläggslänk |
- Peter#7151
Jag har Metzler fram och Dunlop (bildäck) bak. När jag kör utan packning är det lite vobbel och med mycket packning är det som en gammal BSA
, rejält mycket mer vobbel alltså. Nu ska lagren bytas i morgon så får vi se om det blir bättre.
Peter
| Dölj inläggslänk |
- cege1302
Då kan jag fortsätta med Avon Cobra om det är likadant med andra däck.
// Classe
// Classe
Det kan aldrig bli fel, bara annorlunda!
| Dölj inläggslänk |
-
morgan9462
- Hemort: Nynäshamn
Hej. Har också ett vobbel under 70 , åker Cobra fram from i år, bytt lager fram, smort och justerat styrlager. Höjt styret med 4 tums risers. Vobblar mer med packning. Är osäker på om det är mer än förra året, tänkte inte så mycket på det då. Ca 2,8 fram. Det kanske är som ett missljud, det växer ju mer man lyssnar. Följer detta med spänning. Åker vi c/t 1500, 02.
Mogge
Mogge
| Dölj inläggslänk |
-
morgan9462
- Hemort: Nynäshamn
Sitter i solen och skriver. Tillägger att jag åker c/t 1500 - 02. Men har liknande vobbel.
Mogge. Inte Norge.
Mogge. Inte Norge.
| Dölj inläggslänk |
- Tomas#5281
- Ort: H-fred(googla på ordet "inavel", så hittar ni dit)!
- Kontakt:
Aldrig fel att känna på styrlagren, och även sätta åt dem lite mera, samt kontrollera svingarmens lagring efter eventuellt glapp.
Dessutom kan det ju även vara läge att kolla upp motorns gummiupphängningar. Även en för mjuk framgaffel, eller för lite olja
i gaffelbenen, samt mjuk stötdämpare brukar också kunna ge vobbel.
Och i det sistnämnda fallet med framgaffeln stötdämparen så kan ju ett par progressiva fjädrar fram, samt en eftermarknads-
stötdämpare, göra underverk för hela väghållningen. För originalgrejerna är ju alldeles för mjuka. Och slutligen så kan man ju
även prova med framgaffelolja av så kallad "heavy oil"-typ som är något tjockare än originalblasket.
Och det sistnämnda med byte av gaffelbensfjädrar, till progressiva samt tjockare olja, samt bättre eftermarknadsstötdämpare
vet jag personligen kommer ge en betydligt stabilare hoj, oavsett vilken utav Vulcanhojarna det än må vara. För originalprylarna
är ju rent ut sagt rent skräp
Till VN2000 finns det prylar här: http://www.progressivesuspension.com/pr ... tedclassic
Och till VN1500 finns grejerna här: http://www.progressivesuspension.com/pr ... -classicfi
Dessutom kan det ju även vara läge att kolla upp motorns gummiupphängningar. Även en för mjuk framgaffel, eller för lite olja
i gaffelbenen, samt mjuk stötdämpare brukar också kunna ge vobbel.
Och i det sistnämnda fallet med framgaffeln stötdämparen så kan ju ett par progressiva fjädrar fram, samt en eftermarknads-
stötdämpare, göra underverk för hela väghållningen. För originalgrejerna är ju alldeles för mjuka. Och slutligen så kan man ju
även prova med framgaffelolja av så kallad "heavy oil"-typ som är något tjockare än originalblasket.
Och det sistnämnda med byte av gaffelbensfjädrar, till progressiva samt tjockare olja, samt bättre eftermarknadsstötdämpare
vet jag personligen kommer ge en betydligt stabilare hoj, oavsett vilken utav Vulcanhojarna det än må vara. För originalprylarna
är ju rent ut sagt rent skräp
Till VN2000 finns det prylar här: http://www.progressivesuspension.com/pr ... tedclassic
Och till VN1500 finns grejerna här: http://www.progressivesuspension.com/pr ... -classicfi
M.v.h Tomas

| Dölj inläggslänk |
- Peter#7151
Tack för alla tips Tomas, oljan relativt nyss bytt och till lite tjockare från SAE10 till 15 tror jag det var. Ska förutom att byta hjullager, känna på och ev. att dra styrlager lite till, om jag hittar var det görs
.
Progressiva fjädrar och en ny dämpare får vänta lite så jag ser om ovanstående hjälper först.
Progressiva fjädrar och en ny dämpare får vänta lite så jag ser om ovanstående hjälper först.
Peter
| Dölj inläggslänk |
- Peter#7151
Nu är hjullager bytta även om de gamla lät bra och inget glapp alls. Kände även på styrlager som kändes bra. Körde en liten provtur och tycker nog att det blev bättre. Testade att från ca. 100 släppa styret och vänta men ganska lugn även vid 70 då det tidigare satte igång att vobbla. Hoppas det håller i sig.
Peter
| Dölj inläggslänk |
- Tomas#5281
- Ort: H-fred(googla på ordet "inavel", så hittar ni dit)!
- Kontakt:
Kan vara så att hjulaxeln inte varit tillräckligt indragen mot det vänstra gaffelbenet innan man klämmer fast
den i det högra gaffelbenets klamning. Då kan det bli ett litet axiellt spel på några hundradelar för hjulnavet
att vandra sidleds på. Har sett det på en och annan hoj, och sånt kan definitivt också ge vobbel.
Där av att det är så viktigt att alltid dra emot hjulaxeln, med dess mutter, först i det vänstra gaffelbenet innan
man slutligen drar åt det högra gaffelbenets klamning runt hjulaxeln.
den i det högra gaffelbenets klamning. Då kan det bli ett litet axiellt spel på några hundradelar för hjulnavet
att vandra sidleds på. Har sett det på en och annan hoj, och sånt kan definitivt också ge vobbel.
Där av att det är så viktigt att alltid dra emot hjulaxeln, med dess mutter, först i det vänstra gaffelbenet innan
man slutligen drar åt det högra gaffelbenets klamning runt hjulaxeln.
M.v.h Tomas

| Dölj inläggslänk |
- Peter#7151
Så kan det givetvis ha varit, minns ju inte hur jag monterade senast jag hade hjulet avmonterat. Bra tips till övriga i tråden som upplever vobbel.
Peter
| Dölj inläggslänk |