Teknikfrågor ⇒ VN800, startar upp bra, tappar varv och dör, droppar lite bensin

Allt om hojen
Kategoriregler

Trådar och inlägg här ska vara frågor, tips, råd med mera och handla om teknik, tillbehör eller andra prylar för våra hojar.

► Visa/Show In English
Användarens profilbild
Ragnar#9490
Hemort: Uppsala

VN800, startar upp bra, tappar varv och dör, droppar lite bensin

Inlägg av Ragnar#9490 »

Hejsan!

Jag har en -99 VN800 Classic. Förra året blev den inte körd särskilt mycket, och stod sedan till den skulle besiktigas i månadsskiftet maj/juni. Den gick igenom besiktningen utan anmärkning. Jag körde den några korta turer, och när jag kom tillbaka från en av dessa turer så tyckte jag att den tappade i varven strax innan jag stannade och stängde av den hemmavid. Jag var osäker på om jag hade inbillat mig eller inte. Dagen efter hade jag detta i åtanke när jag skulle ge mig ut. Direkt vid start gick den bra, men ganska snart (efter ett par/några minuters körning) märkte jag att den inte gick något vidare, och om jag höll in kopplingen och inte gav gas, då dog den. Den startade dock upp på rull direkt med växel i när jag släppte upp kopplingen. När jag kom hem och stängde av den så rann det en del bensin (så att det blev en liten pöl på marken - en-ett par deciliter?) från en slang som hängde ner under hojen (den som kommer fram ungefär under där man ser oljenivån - inte den slangen som kommer från "luftfilterhuset" och som slutar i den lilla plastburken).

Jag har provat att starta den ett par gånger efter det, men med samma resultat: den startar upp bra, tappar varv efter en stund, och lägger av. Har jag haft den stående när motorn är igång, så läcker det en liten skvätt bensin från slangen när jag ställer ner den på stödet igen. Jag har testat att skruva åt båda hållen på tomgångsjusteraren, men det har inte gett någon märkbar effekt. Just det: när den har dött som jag beskrivit så startar den inte igen när jag försöker starta den någon minut senare, den tänder inte över huvud taget (vilket jag tolkar som att det inte kommer fram bensin som det ska, men att det verkar fyllas på så sakteliga när hojen får stå ett tag?).

Jag är ingen mek, men med hjälp av er på forumet och Clymers verkstadshandbok så kom jag till rätta med ett (som det skulle visa sig: enkelt) fel för fem år sedan, som också hade med bensin att göra. Nu hittade jag inte verkstadshandboken, och vågade inte sätta igång utan den. Jag beställde en ny, och den kom för ett litet tag sedan. Igår tog jag bort tanken för att se om alla anslutande slangar satt som de skulle från och till förgasaren. Det verkade som att de gjorde det. Jag skruvade även isär förgasaren (jag lät dock "pilot air screw" (verkstadshandbokens term) vara, eftersom jag inte ville pilla på den) och blåste rent munstycken och de olika "rören" i förgasaren med tryckluft. Det verkar dock som om att det inte var några problem inne i förgasaren som jag kunde se i alla fall. (Förra gången jag höll på satte jag i en ny flottör och "needle valve", så de är relativt nya och fräscha.)

Den första turen i år körde jag på fjolårets bensin, men sen dess har det varit årets bensin i tanken.

Är det någon som har någon tanke om vad problemet skulle kunna vara så är jag tacksam för förslag! (Jag har inte satt tillbaka förgasaren än och testat om hojen fungerar som den ska ännu, eftersom det inte känns som om jag "löst problemet" på något sätt...)

M v h Ragnar

Länk:
BB-kod:
HTML:
Dölj inläggslänk
Visa inläggslänk
Thomas9258
Hemort: Sthlm

Re: VN800, startar upp bra, tappar varv och dör, droppar lite bensin

Inlägg av Thomas9258 »

Det låter som att dina problem är bränslerelaterade.
Gör rent tank och förgasaren, du ska helst ultraljudstvätta förgasaren men det kan räcka med att plocka isär den o blåsa med tryckluft över allt.
Skruva in luftskruven och räkna varven innan du skruvar ut den, var försiktig när den bottnar så du inte deformerar sätet. DRA INTE HÅRT.
Inför nästa vinterdvala så töm tank o förgasare på kvarvarande bensin.

Länk:
BB-kod:
HTML:
Dölj inläggslänk
Visa inläggslänk
Användarens profilbild
Ragnar#9490

Inlägg av Ragnar#9490 »

Tack för svar Thomas!

Jag ska göra som du föreslår. Det jag dock funderar över är varför det rinner bensin från den där slangen ner på marken...

Mvh Ragnar

Länk:
BB-kod:
HTML:
Dölj inläggslänk
Visa inläggslänk
Thomas9258

Inlägg av Thomas9258 »

Jag gissar att flottörventilen inte tätar ordentligt och då flödar det över i dräneringsslangen.
du kan ta en topz och göra rent sätet som flottörventilkäglan ska täta emot.
ibland kan man ha tur och det räcker med att knacka försiktigt med skruvmejselhandtaget mot flottörhuset, alltså när förgasaren är monterad.

Länk:
BB-kod:
HTML:
Dölj inläggslänk
Visa inläggslänk
Användarens profilbild
Ragnar#9490

Inlägg av Ragnar#9490 »

Tack återigen Thomas - jag gör som du säger och ser om det hjälper.

M v h Ragnar

Länk:
BB-kod:
HTML:
Dölj inläggslänk
Visa inläggslänk
Användarens profilbild
Ragnar#9490

Inlägg av Ragnar#9490 »

Nu har jag gjort rent tanken. Det verkar som om den var i ganska bra form, det kom knappt något smuts/flagor/rost ur den efter behandlingen med citronsyra.

Sen så har jag skruvat bort luftskruven som du sa (jag gjorde inte det vid det första tillfället som jag tittade igenom förgasaren), och blåst rent alla hål i förgasaren med lufttryck (på burk).

Dock: hålet på bilden (cirkel 1) borde mynna ut i munstycket (cirkel 2), eller? Där går det i så fall inte igenom någon luft. Kan det vara felet?

Bild

Länk:
BB-kod:
HTML:
Dölj inläggslänk
Visa inläggslänk
Användarens profilbild
Ragnar#9490

Inlägg av Ragnar#9490 »

Angående mitt förra inlägg för ett par dagar sedan, så skulle man uppenbarligen inte kunna blåsa luft genom den kanalen, så allt var som det skulle.

Jag satte ihop hojen idag, och utan att egentligen ha hittat något uppenbart fel, så gick den som den skulle när jag väl testade den. Var ute och körde några mil, och det kändes som om den t.o.m. gick bättre än den gjort på länge! Det kan ha varit inbillning såklart. Hur som helst, rengörandet av tanken och förgasaren kanske gav resultat trots allt, om inte annat för att rensa bort gammal bensin och eventuella avlagringar i systemet.

Tack för tips och råd Thomas!

M v h Ragnar

Länk:
BB-kod:
HTML:
Dölj inläggslänk
Visa inläggslänk
Thomas9258

Inlägg av Thomas9258 »

kul att det löste sig, :D