Teknikfrågor ⇒ Gängdiameter på bultar??

Allt om hojen
Kategoriregler

Trådar och inlägg här ska vara frågor, tips, råd med mera och handla om teknik, tillbehör eller andra prylar för våra hojar.

► Visa/Show In English
Cliff#10535
Hemort: Fjälkinge

Gängdiameter på bultar??

Inlägg av Cliff#10535 »

Det blev inte många mil i sommar för min del :? Hade något skrammel i motor som jag inte riktigt kunnat lokalisera...
Efter turen till Flying Eagle i Växjö så kunde jag konstatera att jag hade metallglitter i oljan trots att jag precis gjort en service på hojen. (Kawasaki VN 1500 Classic)

Efter att snart ha rivit hela motorn så fick jag en obehaglig överraskning när jag öppnade kåpan på vänstersidan av motorn. Bult, bricka och den andra brickan med klackar som skall hålla hjulet/statorn som indikerar tändläget var helt lös och hade legat och skramlat runt. :(
Som tur var så hade den inte hunnit ställa till så mycket men jag inser att gängorna på bulten har slitits ner en del och jag vet inte hur gängorna är inne i vevaxeln? (har tagit bilder och skall försöka lägga upp här och dela med mig hur det ser ut)

Min fråga är: Vilken storlek är det på gängan i till bulten i vevaxeln?? Jag har laddat ned servicemanualen från vulcanrider.se men kan inte hitta någon info om detta där?
Kommer göra STORFIX på motorn med byte av alla packningar, oljepumpsdrev etc. när jag ändå river motorn så allt är fräscht sen. :wink:
Har även mycket sotbeläggning i främre cylindern på både Topp och kolv men bakre är ren på kolvtoppen med beläggning i toppen.
Är det vanligt att de går fett på ena cylindern?

Något tips på vad man mer skall kolla upp som är vanligt att det slits fort?

Ha en fortsatt god höst alla goa hojmänniskor. :mrgreen:

Länk:
BB-kod:
HTML:
Dölj inläggslänk
Visa inläggslänk
Användarens profilbild
Tomas#5281
Ort: H-fred(googla på ordet "inavel", så hittar ni dit)!
Kontakt:

Re: Gängdiameter på bultar??

Inlägg av Tomas#5281 »

Det underlättar ju om du kan uppge vilken årsmodell det är på din hoj. Eftersom VN1500 Classic
har tillverkats i två olika utföranden mellan åren 1996-2008 :idea:
M.v.h Tomas
Bild

Länk:
BB-kod:
HTML:
Dölj inläggslänk
Visa inläggslänk
Cliff#10535

Inlägg av Cliff#10535 »

:shock: Jaha, och jag tycke jag var noga med hur och vad jag skrev... :lol:
men tydligen missade jag en lite detalj.
Det är en 97:a

Länk:
BB-kod:
HTML:
Dölj inläggslänk
Visa inläggslänk
Användarens profilbild
Tomas#5281
Kontakt:

Inlägg av Tomas#5281 »

Dom flesta gängstorlekarna brukar "indirekt" alltid vara angivna i Kawas reservdelslistor.
Och med "indirekt" så menar jag då att om det t.ex är en M10X75 skruv av något slag,
som används, så brukar den i reservdelslistan då stå angiven dels med sitt artikelnummer
men även med diametern samt längden på skruven.

Så står skruven exempelvis angiven med 10X75, så brukar ju följaktligen det innebära
att det är en skruv med en M10-gänga, som är 75mm lång. Sen är det ju tyvärr även så
att kanske inte riktigt alla skruvar finns angivna med sina dimensioner, annat än med sitt
artikelnummer, i reservdelslistan.

Och här har du en bra sida att kika på vad det gäller reservdelar och deras artikelnummer
m.m, gällande just en VN1500 Classic -97:
https://www.mrcycles.com/oemparts/l/kaw ... 0-d2-parts

Vad det gäller eventuella förslitningsdetaljer som bör bytas, i samband med en eventuell
totalrenovering av en motor, så brukar man ju få bedöma det ifrån fall till fall. Du har ju
t.ex inte nämnt något om de antal mil som hojen har snurrat. Men normalt så brukar det
ju oavsett det vara dags för ett byte utav kamkedjornas guidskenor. Och har hojen gått
mer än 10000 mil så bör då även kamkedjorna bytas.

Eftersom det är en V-twin så brukar därför cylinderloppen efter hand alltid att nötas upp
mest i fram och bakkant på respektive cylindrar. Så då bör ju i så fall cylindrarna ses över
med åtminstone en omhoning. Och är dom mycket ovala så ska cylindrarna ovillkorligen
"stressborras" innan en omhoning. För annars blir aldrig cylinderloppen runda igen.

Sedan lite beroende på hur pass mycket som måste göras med cylindrarna så måste ju
även kolvarna i så fall antingen förses med nya kolvringar, eller så måste dom bytas ut
till kolvar med överdimension lite beroende på hur mycket cylindrarna har fått bearbetas.
Även topparnas ventiler och framför allt ventilsäten bör ju definitivt också gås igenom.
Och då även ventilstyrningar, ventiltätningar samt ventilfjädrar.

Många utav de lager som dessa motorer innehåller är ju standardlager. Och kan ju efter
uppmätning oftast tas eller beställas direkt över disk, hos både Momentum och Sverull
eller någon annan lageråterförsäljare. Speciallager måste dock beställas antingen från
en auktoriserad Kawaåterförsäljare eller via den länk som jag hänvisat till här ovan.
Hur eller hur så är det inte så enormt stor kostnad i att passa på och byta ut dom flesta
lagren inuti motorn, när motorn ändå är helt nedplockad. Vevlager går dock dessvärre inte
att byta. Eftersom hela det paketet, ihop med respektive motorblockshalva samt vevaxeln,
enbart säljs som en gemensam enhet.

En annan Akilleshäl på dessa motorer är ju oftast växellådan, med sina tjuriga växellägen.
Så det kan ju ocks vara värt att kika lite extra på. Dessvärre så har ju dessa hojar för
länge sedan fallit för åldersstrecket. Så där av att det numera nära på kan vara helt
omöjligt att få tag i vissa reservdelar till dem. Och just växellådsdrev m.m är ett typexempel
på just det.

Slutligen så bör samtliga packningar och tätningar naturligtvis också bytas.

That's it....
M.v.h Tomas
Bild

Länk:
BB-kod:
HTML:
Dölj inläggslänk
Visa inläggslänk
Cliff#10535

Inlägg av Cliff#10535 »

Som vanligt ett heltäckande och informativt svar ifrån dig Tomas :D Tummen upp för dig...
Det är ju inte lätt att veta hur tidigare ägare skött ett fordon när man köper begagnat? Min hoj har bara gått strax över 4000 mil och jag vet att kamkedjesträckarna var bottnade så nya kedjor och tillhörande delar lär nog behöva bytas :)

Tackar & Bockar för dina tips... Jag får kika på hur cylinderlopp m.m. ser ut och att kolla över lager hade jag inte tänkt på!
Det är uppskrivet på listan (alltid bra att anteckna så mycket som möjligt ibland är det lätt att man drabbas av Teflonminne :mrgreen: )

Jag fick med en hel del papper och info till hojen och den har tydligen ganska direkt efter att den tagits i bruk varit inne hos RG Motor i Helsingborg och blivit mappad med Dynojet kit och originalavgassystem var bytt till ett Jardine. Original lyftburk på hojen och enligt pappar har detta gett en effektökning på ca. 5hk. Dock så satt originalsystemet på när jag köpte hojen men fick med Jardinesystemet till den.
Skulle det kunna vara så att den gått för fettoch sotat pga. att den var mappad för det andra systemet?

Själv har jag nog inte hunnit med mer än Max 100 mil på hojen så den borde inte sotat igen speciellt mycket på den sträckan?
Har ju botaniserat en hel del här på forumet för att ta till mig så mycket info som möjligt!

Men,men Jag får kolla över allt och se vad som verkar OK?

Länk:
BB-kod:
HTML:
Dölj inläggslänk
Visa inläggslänk
Användarens profilbild
Tomas#5281
Kontakt:

Inlägg av Tomas#5281 »

Sitter originalluftburken fortfarande kvar så finns det ingen som helst vits alls med att
ombestycka förgasaren, och med ett Dynojetkit dessutom(måtte det då inte ha borrats
i trotteln också, som är brukligt på dessa Dynojetkit, för det är ren och skär idioti).

Ombestyckning utav en förgasare är endast nödvändigt i dom fallen där man på något
sätt har förändrat motorns intag utav luft. Vid byte till ett annat avgassystem, än original-
avgassystemet, så brukar det räcka med att man får backa ut luft/bränsleblandnings-
skruven något i vissa fall. För motorn lär inte suga i sig speciellt mycket mera luft, som
vissa tycks tro, bara för att ett annat avgassystem gör så att motorn får jobba mot ett
mindre motstånd än originalavgassystemet.

Tycker för övrigt att det är fruktansvärt oseriöst, utav en firma som håller på och bänkar
hojar om nu denna firma verkligen har de kunskaper som krävs, att inte påtala till en
kund att så länge dom inte byter ut originalluftburken mot en mer friflödande, så att
motorn kan suga i sig mera luft, så finns det som redan nämnts ingen som helst anledning
att varken ombestycka en förgasare eller att sätta på något bränsleinterface på en motor
med insprutning. Och sedan bänka dom :roll:

För sånt är rent jävla lurendrejeri, och fyller enbart en funktion. D.v.s att få sälja på
okunniga människor en massa helt onödiga prylar :evil:
M.v.h Tomas
Bild

Länk:
BB-kod:
HTML:
Dölj inläggslänk
Visa inläggslänk
Skriv svar Föregående trådNästa tråd