Info om VRS ⇒ Bra att veta om webbsajten och Forumet
- stefan3871
- Hemort: Härryda
- Kontakt:
Bra att veta om webbsajten och Forumet
Ett tips till er både gamla och nya members som har fått för vana att bara hänga i forumet är att kolla av själva huvudsajten, som forumet är en del av regelbundet. Nyhetsbullen på förstasidan är webbsajtens i särklass mest lästa dokument. Det sker c:a 20-25 uppdateringar i veckan av olika sidor under högsäsong, i stort som smått, såhär års lite mindre. Merparten av dessa annonseras inte på forumet, utan kanske diskuteras där. Som exempel - senaste veckan, bland de lugnaste på året, har jag gjort följande ändingar (taget ur webloggen):
------------------
Nettotillväxten fortsätter i Vulcan Riders! 25 nya medlemmar hälsas varmt välkomna i gemenskapen på conten
Stefan
- Tuesday, October 28, 2008 at 14:39:16 (CET)
--------------------------------------------------------------------------------
Ny RA Skåne och omändringar på regionsidan - blänkare på conten.
Info om nyårsfest i Ihre
Stefan
- Monday, October 27, 2008 at 22:02:06 (CET)
--------------------------------------------------------------------------------
lagt ut infosajt om mc-mässan och en banner på conten
Stefan
- Saturday, October 25, 2008 at 14:24:29 (CEST)
uppdaterat gotlands regionsida med ny mail etc.
stefan
- Friday, October 24, 2008 at 16:48:54 (CEST)
Skynda att anmäla till julfesten på conten!
Stefan
- Friday, October 24, 2008 at 16:01:09 (CEST)
Ny DA Sydöstra på conten och regionwebben och en personsida.
Stefan
- Thursday, October 23, 2008 at 18:40:54 (CEST)
Generalrens och uppdatering av conten sker kl 18.00 idag. Vänta med att lägga upp ev material tills jag lagt ut den.
Stefan
- Wednesday, October 22, 2008 at 16:46:46 (CEST)
Lilla broåket på conten!
Stefan
- Tuesday, October 21, 2008 at 22:19:41 (CEST)
Detta har, som sagt varit en lugn vecka. Ofta tillkommer fler saker och dessutom uppdateringar via de andra webbnissarna Roffe, Göran och Hans också.
------------------
Nettotillväxten fortsätter i Vulcan Riders! 25 nya medlemmar hälsas varmt välkomna i gemenskapen på conten
Stefan
- Tuesday, October 28, 2008 at 14:39:16 (CET)
Ny RA Skåne och omändringar på regionsidan - blänkare på conten.
Info om nyårsfest i Ihre
Stefan
- Monday, October 27, 2008 at 22:02:06 (CET)
lagt ut infosajt om mc-mässan och en banner på conten
Stefan
- Saturday, October 25, 2008 at 14:24:29 (CEST)
uppdaterat gotlands regionsida med ny mail etc.
stefan
- Friday, October 24, 2008 at 16:48:54 (CEST)
Skynda att anmäla till julfesten på conten!
Stefan
- Friday, October 24, 2008 at 16:01:09 (CEST)
Ny DA Sydöstra på conten och regionwebben och en personsida.
Stefan
- Thursday, October 23, 2008 at 18:40:54 (CEST)
Generalrens och uppdatering av conten sker kl 18.00 idag. Vänta med att lägga upp ev material tills jag lagt ut den.
Stefan
- Wednesday, October 22, 2008 at 16:46:46 (CEST)
Lilla broåket på conten!
Stefan
- Tuesday, October 21, 2008 at 22:19:41 (CEST)
Detta har, som sagt varit en lugn vecka. Ofta tillkommer fler saker och dessutom uppdateringar via de andra webbnissarna Roffe, Göran och Hans också.
| Länk: | |
| BB-kod: | |
| HTML: | |
| Dölj inläggslänk |
- Rubbe_6173
- Kontakt:
I lathetens tidevarv skulle jag vilja efterlysa en länk från forumet till huvudsajten.
(Borde vara en självklarhet hos alla webbsajter med lite självrespekt, att man hittar "hem"...
)
(Borde vara en självklarhet hos alla webbsajter med lite självrespekt, att man hittar "hem"...
Applikationsutvecklare Webbgruppen
Monkey Streak -07

Monkey Streak -07

| Dölj inläggslänk |
- stefan3871
- Kontakt:
- goran428
- Hemort: Malmö
- Kontakt:
Utgående från hemsidan öppnar sig Forumet i ett nytt fönster. Nyhetsbullen och övriga hemsidan ligger alltså kvar under forumsidan. Att då länka tillbaka till sajten blir ju lite tårta på tårta, så att säga.
Jag skall ändå kika på om det inte går att fixa på något sätt. Det är dock min mening att man bör gå in i forumet via hemsidan. Men visst kan man ha en länkning. Från Vulcan Riders Sweden Forum rubriken ovan t.ex
Göran
Jag skall ändå kika på om det inte går att fixa på något sätt. Det är dock min mening att man bör gå in i forumet via hemsidan. Men visst kan man ha en länkning. Från Vulcan Riders Sweden Forum rubriken ovan t.ex
Göran
Medlem sedan år 2000. Tidigare medlem i webbgruppen, webbutvecklare, webbmaster, infoansvarig och forumvärd. Hedersmedlem.
Grågossen innehaft VN 800 C Drifter, Vulcan EN500, VN 1600 C och 800 A
Grågossens

Grågossen innehaft VN 800 C Drifter, Vulcan EN500, VN 1600 C och 800 A
Grågossens

| Dölj inläggslänk |
- Rubbe_6173
- Kontakt:
Jag har själv forumet som bokmärkning eftersom det är det som dels uppdateras oftast och dels det som oftast intresserar mig lite mer. Att då först behöva gå via huvudsajten varje gång jag vill se om nåt hänt på forumet är, för en van webbsurfare, en otroligt lång omväg.
Låt länken "hem" dyka upp i ett nytt fönster den också, så blir det "symmetriskt" och de som går till forumet via huvudsajten kommer ganska snart lära sig att de inte behöver använda hem-länken eftersom de redan har huvudsajten framme (under forumbrowsern).
Låt länken "hem" dyka upp i ett nytt fönster den också, så blir det "symmetriskt" och de som går till forumet via huvudsajten kommer ganska snart lära sig att de inte behöver använda hem-länken eftersom de redan har huvudsajten framme (under forumbrowsern).
Monkey Streak -07

Monkey Streak -07

| Dölj inläggslänk |
- Tomas#5281
- Ort: H-fred(googla på ordet "inavel", så hittar ni dit)!
- Kontakt:
En sak som i början gjorde mig något förvirrad var de olika benämningarna
på just huvudsajten, som t.ex när något hänvisades dit. Vissa kallar den för
"conten"(ursäkta en obildad men vad tusan betyder det ordet?) medans andra
kallar den som sagt för huvudsajt
I min lilla inskränkta forumvärld, som jag förövrigt levt i dom senaste 13 åren,
så brukar väl ett forums förstasida alltid heta Forum-portal
till våran klubbstuga
Bara en tanke
på just huvudsajten, som t.ex när något hänvisades dit. Vissa kallar den för
"conten"(ursäkta en obildad men vad tusan betyder det ordet?) medans andra
kallar den som sagt för huvudsajt
I min lilla inskränkta forumvärld, som jag förövrigt levt i dom senaste 13 åren,
så brukar väl ett forums förstasida alltid heta Forum-portal
Och byggnaden i det här fallet är ju våran internetbaserade entre, d.v.s portalen,Portal (av latin porta, "port", "ingång") är en arkitektoniskt gestaltad
ingång till en byggnad
till våran klubbstuga
Bara en tanke
M.v.h Tomas

| Dölj inläggslänk |
-
TomasG#6434
Samma här, har forumet bokmärkt vilket gör att huvudsidan inte blir lika frekvent besök. Har också saknat en direktlänk dit från forumet.
| Dölj inläggslänk |
- stefan3871
- Kontakt:
Jag försöker låta bli att använda conten, nyhetsbullen är ett bättre ord.
Huvudsajten - tja...
www.vulcanriders-sweden.org är sajten/domänen. Går man dit kommer man till en startpunkt som innehåller nyhetsbullen länkar och knappar till en massa annat relevant - t ex forumet, som alltså ligger i en undermapp - kolla i adressraden får du se.
Vi hade aldrig tänkt tanken att folk skulle gå direkt till Forumet, eftersom det är en så liten del (>10%) som använder det. Ur oss informatörers synpunkt är alltså forumet tämligen ointressant som plats att få ut nyheter och viktiga saker.
Precis som Göran säger är det nytt läge - eftersom ni inte gör som vi vill.
Er vilja vår lag - och den som har flest fönster öppna när datorn dyker vinner
Vi fixar - eller hur Göran?
Huvudsajten - tja...
www.vulcanriders-sweden.org är sajten/domänen. Går man dit kommer man till en startpunkt som innehåller nyhetsbullen länkar och knappar till en massa annat relevant - t ex forumet, som alltså ligger i en undermapp - kolla i adressraden får du se.
Vi hade aldrig tänkt tanken att folk skulle gå direkt till Forumet, eftersom det är en så liten del (>10%) som använder det. Ur oss informatörers synpunkt är alltså forumet tämligen ointressant som plats att få ut nyheter och viktiga saker.
Precis som Göran säger är det nytt läge - eftersom ni inte gör som vi vill.
Er vilja vår lag - och den som har flest fönster öppna när datorn dyker vinner
| Dölj inläggslänk |
-
Rustan 2502
Tjenare,,
Nu blir jag nog skjuten igen
Kan man inte göra så att man inte kan överhuvudtaget inte gå in direkt till forumet
Så att man måste gå via Nyhetsbullen, sen kan man ju bara backa och gå tillbaka
Nu blir jag nog skjuten igen
Kan man inte göra så att man inte kan överhuvudtaget inte gå in direkt till forumet
Så att man måste gå via Nyhetsbullen, sen kan man ju bara backa och gå tillbaka
| Dölj inläggslänk |
- Rubbe_6173
- Kontakt:
Lycka till med det...Kan man inte göra så att man inte kan överhuvudtaget inte gå in direkt till forumet
Monkey Streak -07

Monkey Streak -07

| Dölj inläggslänk |
-
Rustan 2502
Tjenare..
Jag är Novis vad det gäller programering men det hade varit bra om det kunnat fungera så tycker ju jag .
Du menar att det inte går?Lycka till med det...
Jag är Novis vad det gäller programering men det hade varit bra om det kunnat fungera så tycker ju jag .
| Dölj inläggslänk |
- Rubbe_6173
- Kontakt:
Teoretiskt sett skulle man kunna enbart tillåta vissa referral-addresser och på så sätt uppnå ditt mål, men jag är osäker på om det är praktiskt genomförbart med lyckat resultat, men framförallt är det oerhört, extremt användarOvänligt. Man skulle t.ex. inte kunna mejla en länk till nån med direktaddress till en forumtråd osv. Det skulle heller inte gå att googla och få upp resultat från VRS-forumet eftersom man då inte tillåts att gå in direkt i forumet.Du menar att det inte går?
Monkey Streak -07

Monkey Streak -07

| Dölj inläggslänk |
-
Rustan 2502
Tjenare,,
Intressant Rubbe
Jag är glad och tacksam för allt jag får lära mig
Intressant Rubbe
Jag är glad och tacksam för allt jag får lära mig
| Dölj inläggslänk |
- Tomas#5281
- Ort: H-fred(googla på ordet "inavel", så hittar ni dit)!
- Kontakt:
Det tycker jag ocksånyhetsbullen är ett bättre ord
En "bulletin"(nej Jensa, det är inte sånna man tinar i micron) fattar till och
med jag vad det betyder
M.v.h Tomas

| Dölj inläggslänk |